maanantai 15. helmikuuta 2021

Maanantai 15.2.

 Moi!
Oli niin paljon kaikenlaista, että meinasi blogin päivitys unohtua tältä päivältä kokonaan. Onneksi vielä muistin.

Matematiikassa harjoittelimme muutamia päässälaskuja. Sitten teimme matikan kirjasta s. 58-59. Jokainen valitsi itselleen kotitehtävän sivuilta 59-61. 

Äidinkielessä perehdyttiin d-kirjaimeen. Kuuntelimme aiheeseen liittyen kappaleen Dodo-sorsasta. Koivikosta keksimme useamman oppilaan, jonka nimestä löytyy D. Luin oppilaille tarinan Nysä Nörtin nuhasta eli "duhasta". Etsimme kadonneet d-kirjaimet. 

Opetin oppilaille keinon, jolla voi muistaa, että miten päin b- ja d-kirjaimet piirretään. Huomenna voisin tarkistaa, muistaako kukaan tätä keinoa 😀 Siihen liittyy sormet.. 

Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkoon 3 riviä ja jokainen otti myös lukuläksyn. 

Ymppähetkessä keskustelimme laskiaisesta; kristillisessä perinteessä se tarkoittaa sitä, että pääsiäisen odotus alkaa. Laskiainen on aina 7 viikkoa ennen pääsiäistä. Ortodokseilla alkaa paaston aika. Laskiaisen nimi saattaakin tulla paastoon laskeutumisesta. 

Laskiainen on ollut myös maatalousväestön työnjuhla ennen vanhaan. Laskiaiseenkin liittyi ennenpaljon uskomuksia tulevasta sadosta. Nykyään laskiaisena aletaan odottaa kevättä. Perinteinä on edelleen mäenlasku ja herkkuina hernekeitto ja laskiaispulla. 

Englannin tunnilla oli aiheena ystävyys. Uusia sanoja/termejä olivat mm.heart, hug, kiss, I love you, I like you. Baby sharkin ystävänpäiväversiossa kerrattiin myös perheenjäseniä. 

Lopuksi oppilaat värittivät monisteesta sydämiä ohjeiden mukaan. Siinä kerrattiin myös värejä ja numeroita ja hienosti sujui!

t. Milla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti