maanantai 31. elokuuta 2020

Maanantai 31.8.

 Moi!

Tämä viikko äidinkielessä sujuu s-kirjaimen parissa. Ope luki arvoituksen sekä tarinan ja ihmettelimme Aapisen aukeamaa s. 20-21. Sieltä bongailtiin piilotetut ässät sekä hauskat sanat. 

Harjoittelimme kirjoittamaan s-kirjainta. Ylhäältä alkaa ja hauskasti kiemurtaa. Aloitimme tehtäväkirjan s-tehtäviä.  Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkosta 3 ekaa riviä S-kirjainta. 

Matematiikan jakotunnilla tutkimme ensin aukeamaa s. 20-21 ja etsimme sieltä monenlaisia juttuja. Sitten otimme muutaman päässälaskun ja oppilaat vastasivat omilla numerokorteilla. Tarkastelimme nollaa ja ykköstä, miten ne piirretään. Teimme matikan kirjasta s. 22-23 ja kotitehtäväksi tuli mökki 4 s. 25.

t. Milla


perjantai 28. elokuuta 2020

Perjantai 28.8.

 Terve!

Perjantaina kävimme läpi päivän kulun sekä ihmettelimme kalenteria. Tarkistettiin kotitehtävät ja sitten kävimme läpi, miten vesivärityötä tehdessä työskennellään (siveltimen kohtelu, vesikuppi, värien käyttö). 

Käsityötunneilla oli mukava meininki, kun oppilaat sormivirkkasivat, tekivät kesämuistotyötä loppuun ja puuhasivat oman vihkon parissa. Jokainen pääsi myös tekemään vesiväreillä ruskan värit A3-kokoiselle paperille. Paperista tulee tausta puutyölle. Välillä laulettiin työn lomassa Aapisen lauluja  ja pari enkkulaulua. 

kuvateksti: Helpompi putsata vain pöydät, kuin sekä alustat että pöydät.. 😊

Matikkaan liittyen oppilaat irroittivat kirjan lopusta itselleen numerokortit ja ihmettelivät niitä. Numerokortteja säilytetään omassa lokerossa minigrip-pussissa. 

Viikonlopuksi ei tullut kotitehtäviä. Palautelkaa maanantaina lisää valokuvauslappuja.

Hauskaa viikonloppua!😸

t. Milla


torstai 27. elokuuta 2020

Torstai 26.7.

 Moi!

Kaikille oppilaille on jaettu tänään valokuvauslaput. Se löytyy vihreästä kansiosta, palauttakaa minulle se lapsen mukana täytettynä, kunhan olette rekisteröityneet ensin netissä. 

Kuvataidetunnilla jatkoimme kesämuistotyötä. Oppilaat piirsivät filmirullalle mukavia muistoja kesästä. Myöhemmin ne liimataan kameraan kiinni. 

Matematiikan tunnilla oppilaat piirsivät matikkatalot s. 19. Piti kuunnella ohjeita tarkkaan. Hyvin sujui! Sitten teimme tekemättömiä tehtäviä matikan kirjasta aiemmilta sivuilta. Matikasta ei tullut läksyä. 

Liikuntatunnilla oli uusi leikki, discohippa. 

Kävimme koko Koivikon kesken läpi ruokalassa toimimista. Ope roudasi keittiöstä tarjottimen, ruokailuvälineet, lasin ja lautasen luokkaan. Pohdimme keinoja, miten astiat kannattaa asettaa tarjottimelle, että ne eivät tippuisi lattialle sekä miten astiat palautetaan ruokailun päätteeksi. Pikaisesti tuli käytyä läpi myös lautasmallia. 

Äidinkielessä ope luki sanoja ja piti jumppaliikkeellä näyttää, onko sanassa yksi vai kaksi i-kirjainta. Kertasimme myös a:n ja i:n kirjoitustavan. Päivän päätteeksi oppilaat joko tekivät tehtäviä tai värittivät kuvistyötä eteenpäin. Kotitehtäväksi tuli lukuläksy i-sivuilta ja pikkumäyrävihkosta 5 kuvaa asioista, joissa on i-kirjain. 

keskiviikko 26. elokuuta 2020

Keskiviikko 26.8.

 Hei!

Keskiviikkoaamu aloitettiin yhdessä Koivikon muiden luokkien kanssa. Luin ääneen koko porukalle oppilaiden eilen keksimiä sääntöjä. Tosi hyvin olivat keksineet! Toki moni sääntö alkoi "Ei saa.." Muutimme säännöt myönteiseen muotoon ja lopulta muotoutui kaksi sääntöä Koivikkoon:

Ole mukava kaikille.

Noudata aikuisen ohjeita. 

Katsotaan, miten näillä ohjeilla toimiminen onnistuu. Näihinhän sisältyy monenlaista.

Ruokailun jälkeen äidinkielen tunnilla oppilaat lukivat lukuläksyn opelle. Heille merkattiin uudet lukuläksyt. Osalle tuli uutta ja osalla sama lukuläksy jatkui. (Lukuläksy kannattaa lukea 3-5 kertaa.) 

Äidinkielen tehtäväkirjasta jatkoimme tehtäviä. Teimme s. 12-15. Osa sai kaikki tehtävät tehtyä. (Oppilaat työskentelivät tosi ahkerasti, ope oli todella ylpeä! Läksyksi tuli pikkumäyrävihosta kirjoittaa viivoille ainakin 5 i-sanaa. 

Liikuntatunnilla oppilaat leikkivät ensin minun ohjeistuksellani hippaa. Oppilaat toivoivat vessanpönttöhippaa...👀 Sitten Sanna-ope opetti heille kaikki polttaa kaikkia -pallopelin. 

Oli mukava päivä! 🌞  (tiivistelmä vanhempainillasta on tulossa myöhemmin tällä viikolla)

t. Milla


tiistai 25. elokuuta 2020

Tiistai 25.8.

Moi!

Tänään tiistaina aamulla lauloimme musan tunnilla eskaristakin monelle tuttua Kaikki menee metsään -laulua. Muistelimme siihen myös leikin. 

Äidinkielen tunnilla etsimme Aapisen s. 16 i-kirjaimia. Käytössä oli open teleskooppikarttakeppi, se oli siistiä! Kävimme yhdessä läpi myös tavutaulun ja keksimme tavuista uusia sanoja. Lopuksi oli i-jumppa ja arvoitus. Läksyksi tuli lukuläksy s.16-17 sekä pikkumäyrävihkosta s. 4 2 alinta riviä i-kirjainta. 

Ympäristöopin tunnilla koivikkolaisista muodostettiin ryhmiä. Ryhmän tehtävänä oli pohtia tärkeitä sääntöjä tänne Koivikkoon. Kakkosluokkalainen ryhmästä kirjasi ajatukset paperille. Sääntöehdotuksiin palataan huomenna keskiviikkona.

Matikan tunnilla aiheena oli käsite "yhtä monta".  Kävimme läpi yhtä suurin kuin merkin =  ja teimme s.14-15. Monella jäi vielä kesken, mutta jatkamme myöhemmin tällä viikolla. 

Jokainen sai opettajalta oman vihkon, jonka nimeksi tuli luonnollisesti Oma vihko. Sitä säilytetään koulussa ja se on niitä hetkiä varten, kun hommat on jo tehty tai ruokailun jälkeen odottelee muita luokassa. Omaan vihkoon saa piirrellä tai kirjoittaa ihan omia juttuja, ihanaa! 😊

t. Milla

maanantai 24. elokuuta 2020

Maanantai 24.8.

Hello!

Uusi viikko alkaa. 

Tällä viikolla aiheena on i-kirjain; Keksimme yhdessä taululle sanoja, jotka alkavat iillä. Tavutimme ne ja huomasimme, että i voi olla myös sanan keskellä tai lopussa. 

I-räppi meni näin: "Pikku i on kävelyllä, piste pilkistää sen yllä". Tärkeintä i-kirjaimen kirjoittamisessa on, että se on oikean kokoinen, suurinpiirtein suora ja se tehdään ylhäältä alaspäin. Treenasimme ensin paperille kirjainta. 

Teimme myös tehtäväkirjasta s. 12. Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkosta 3 ekaa riviä s. 4. 

Matematiikasta kotitehtäväksi tuli s.13 alareunasta talo numero 2. 

Kaikille jaettiin lukujärjestykset, ihmettelimme niitä yhdessä. Lukkari astuu voimaan ensi viikon maanantaina eli 31.8. 


Enkun tunnilla kertasimme tuttuja juttuja mm. oman nimen kertomista ja uutena tuli Hello, how are you? Katsoimme mm. tämän videon. Liikuimme myös musan tahtiin ja kun musiikki päättyi, piti kaveria tervehtiä Hello, how are you?

Huomenna tiistaina vanhempainilta klo 17.30! 👀

t. Milla

perjantai 21. elokuuta 2020

Perjantai 21.8.

 Heips!

Perjantaina tarkistimme kotitehtävät. Oppilaat saivat kertoa, mitä A-kirjaimella alkavia asioita he olivat pikkumäyrävihkoon piirtäneet. Ope luki ääneen Aapisen s. 14-15 ja tekstistä juteltiin. 

Matematiikan tunnilla piti kuunnella tarkkaan, montako kertaa ope koputti ja näyttää lukumäärä sormilla. Myös taputuksilla harjoiteltiin käsitettä yhtä monta. Oppilaat ahersivat matikan kirjasta s. 10-11.

Käsitöissä jatkettiin sormivirkkausta. Hienosti onnistui! Osa kyseli, että olisiko mahdollista virkata myös iltapäiväkerhossa..

Ympäristöoppiin liittyen kävimme pihalla läpi välituntisääntöjä. Aurinkoisella kelillä oli myös hyvä ihmetellä varjoja. Miten varjo syntyy? Käytiin läpi myös keinoja selviytyä helteessä.. veden juominen, hattu ja varjoon hakeutuminen. Keskipäivän aikaan totesimme, että aurinko paistaa etelästä. Kävimme läpi myös muut pääilmansuunnat, mutta niihin(kin) palataan vielä myöhemmin. 

Viikonloppuna levätään, läksyjä ei tullut. 

Hauskaa viikonloppua! 😊
t. Milla

torstai 20. elokuuta 2020

Torstai 20.8.

Moi!

Torstaina oppilaat saivat ehdottaa ja äänestää meidän luokallemme jakoryhmien nimet. Ryhmien nimiksi tuli ananakset ja kookokset! Ope ilmoittaa ensi viikolla, että kuka kuuluu ja mihin ryhmään. 

Äidinkielessä jatkoimme tehtäviä tehtäväkirjasta s. 8-11. Osa sai kaikki tehtävät tehtyä ja osalla jäi kesken. Ei olekaan tarkoitus, että kaikki tekevät aina kaikki tehtävät. Aapisen s. 12-13 kuvasta etsimme a-kirjaimella alkavia esineitä. Ope kirjoitti sanat taululle ja tavutimme ne yhdessä. Jokainen sai uuden lukuläksyn. 

Toinen läksy tuli pikkumäyrävihosta s. 3. Laatikkoon pitää piirtää A-kirjaimella alkavia sanoja. Kakkosluokkalaiset auttoivat ykkösiä läksyn merkkaamisessa, se oli kiva juttu!

Matikkaa pidimme hetken treenaamalla muistia. Luokan seinällä oli 5 eläimen kuvat. Oppilaat laittoivat silmät kiinni ja sinä aikana ope poisti jonkun eläimen kuvan tai vaihtoi kahden eläimen paikkaa. Wau miten hyvämuistisia lapsia luokalla on! Matikasta ei tullut läksyä.


Liikuntatunnilla leikit liittyivät englannin kieleen. Nimihipassa kiinnijääneet menivät kyykkyyn ja ne sai pelastettua kysymällä What's your name? Siihen piti vastata My name is... Sitten pääsi takaisin peliin. Leikimme myös Floor is lava -leikkiä eli lattia (=koulun piha) on laavaa!

Kuviksessa aloitettiin työ, johon kootaan kesämuistot kameran rullaan. Tänään väritettiin kamerat. Ihanan värikkäitä tuli. Työ jatkuu ensi viikolla.. 

Olipa kuuma päivä! 🌞 Juomatauot olivat tarpeen...

t. Milla

keskiviikko 19. elokuuta 2020

Keskiviikko 19.8.

 Hei!

Tänään matematiikan tunnilla jatkoimme s. 8-9. Kuuntelimme matikan tarinan sekä laulun, jossa käytiin läpi luvut 0-10. Matikasta ei tullut läksyä. 

Äidinkielen tunnilla ope sanoi sanoja ja oppilaiden piti nousta varpailleen, jos sana alkoi a-kirjaimella. Seuraavaksi piti koskea varpaisiin, jos sana päättyi a-kirjaimeen. Kirjainjumpan jälkeen oppilaat jatkoivat tehtäväkirjan aukeamaa s. 8-9. Ope kierteli kuuntelemassa lukuläksyt ja merkkasi jokaisen aapiseen uuden lukuläksyn s.12-13

Pikkumäyrävihkon läksy: kirjoita s. 3 tyhjille riveille sanoja, joissa on A. (Jos ei keksi, voi katsoa mallia Aapisesta.)

Uskonto/elämänkatsomustieto-tunnilla leikimme tutustumisleikkejä. Liikuntatunnilla ohjelmassa oli mm. seuraa johtajaa -leikki.

t. Milla

tiistai 18. elokuuta 2020

Tiistai 18.8.

Hei!

Tänään oppilaiden kanssa puhuttiin siitä, että repussa tulisi kantaa kaikkia koulukirjoja mahdollisten yllättävien sairastumisten vuoksi. Osaa harmitti se, että reppu tulee niin painavaksi, mutta muuta vaihtoehtoa ei taida olla. Myös muut ykkös- ja kakkosluokan oppilaat toimivat näin. 


Matematiikassa tutustuimme uuteen kirjaan. Etsimme esineitä yhdessä s. 4-5 ja oppilaat tekivät s. 6-7. Kotitehtäväksi tuli kotitehtävä 1 s. 9.  Ulkona leikittiin matikkaleikkiä.

Äidinkielen tunnilla etsimme Aapisen s. 12-13 A-kirjaimia ja sanoja. Tutustuimme saman aukeaman tavutauluun ja tavutaulu tuli lukuläksyksi. 

Läksyksi tuli myös pienestä käsialavihkosta s.2 2 riviä A-kirjainta eli sivu loppuun.

(Aamulla musiikin tunnilla laulettiin mm. Aapisen lauluja. Ympäristöoppiin liittyen kävimme läpi Järvenpään kaupungin koulujen järjestyssääntöjä, koska teemme myöhemmin vielä luokan omat säännöt.)

Läksyä tuli siis 3 eri vihkosta/kirjasta, mutta tehtävät ovat melko lyhyitä ja nopeita tehdä. 😉

Poissaolijat: Olen laittanut uudet matikan kirjat poissaolijoiden laatikoihin, kotijoukot voivat käydä hakemassa ne. Pikaista paranemista kipeänä oleville 🌻

t. Milla

 

maanantai 17. elokuuta 2020

Maanantai 17.8.

 Hei!

Aika moni oppilas oli tänään pois koulusta ja koronatilanteen vuoksi poissaoloja saattaa olla luvassa herkästi enemmänkin. Siksi päätin kirjoittaa tänne blogiin 1A-luokan puuhia, jotta kaikki pysyvät opetuksessa kärryillä. 

Tänään maanantaina aloitimme käsittelemään A-kirjainta näin:

-Kuuntelimme Aapisesta uuden laulun ja tarinan s. 10-11. 

-Ketkä oppilaat meidän luokassamme alkavat A-kirjaimella? Tavutimme kaikki ne nimet. 

-Tutkimme isoa ja pientä A-kirjainta, mm. kokoa ja paikkaa viivastolla.  "Alas kaartaa pikku a, ylhäältä se putoaa."



-Harjoittelimme ensin A-kirjaimen(pienen ja ison) kirjoittamista "taikakynällä" eli sormella ilmaan ja pöydän pintaan. Sitten harjoittelimme sitä harjoituspaperille. 

-Teimme tehtäväkirjasta s. 8. 

-Oppilaat saivat käsialavihkot, joista tuli kotitehtävä: A-kirjaimesta 3 ensimmäistä riviä. 

Englannin tunnilla harjoittelimme kysymään kaverin nimeä ja sanomaan oma nimi. What's your name? My name is......

Kävimme yhdessä läpi ruokailuun lähtemistä ja siellä toimimista; käsienpesu, linjastolla ei jutella jotta ruokiin ei lennä bakteereja, ruokapöydät täytetään järjestyksessä, pöydissä voi jutella hiljaisella äänellä, haarukan ja veitsen käyttöä harjoitellaan, lähtiessä tuoli pöydän alle ja keittolan tädeille kiitos! Luokkaan takaisin kuljetaan alakäytävän kautta. 

t. Milla