Moi!
Matikassa aiheena luvut 13, 14 ja 15.
Ensin eri lukuja piti näyttää sormilla. Alkuun oli helppoa näyttää 3, 5, 8... jne. Huomasimme, että kahden käden sormet loppuvat kesken esim. lukua 12 näytettäessä, joten se pitää näyttää 10+2.
Sitten meillä oli Mitä lukua ajattelen? -arvuuttelua. Yksi päätti luvun 0-15 välillä ja muut tekivät kyllä-ei-kysymyksiä. Onko siinä luvussa kaksi numeroa? Onko se suurempi kuin 12? jne
Lopuksi muutama päässälasku. Jalolla on yksi 10 euron seteli ja 2 yhden euron kolikkoa. Kuinka monta euroa hänellä on yhteensä?
Ollilla on 10 euron seteli. Hän ostaa 3 euroa maksavan kortin. Kuinka monta euroa hänelle jää?
Teimme kirjasta s. 14-15 ja kotitehtäväksi tuli mökki 3.
Äidinkielessä tutustuimme v-kirjaimeen. Mietimme Koivikosta v-kirjaimella alkavia oppilaita, makustelimme, että v äännetään suun etuosassa. Etsimme v-kirjaimet Aapisen kuvasta ja luin oppilaille tarinan.
Kotitehtäväksi tuli lukuläksy Aapisesta V-aukeamalta sekä pikkumäyrävihkosta 2 riviä.
Myös ympäristöopista tulee tällä viikolla joka päivä läksyä.
Keskustelimme tutkimuksen tekemisestä ja katsoimme lyhyen videon tutkimuksen vaiheista. Koivikon oma lumitutkimus alkoi, kun 3 tutkijaa kävi hakemassa pihalta lunta muovimukeihin. Teimme hypoteeseja siitä, mitä lumelle käy. Moni arvasi, että se sulaa vedeksi. Teimme hypoteesit myös siitä, kuinka paljon vettä jää jäljelle, kun lumi on sulanut. Ja jääkö mukiin muutakin kuin vettä..?
Jokainen oppilas havainnoi tällä viikolla säätä säähavaintotaulukkoon. Tänään kotitehtäväksi tuli maanantain säähavainnot Säähavaintotaulukko on liimattu jokaiselle isoon vihkoon. Arkipäivisin merkitään säämerkki, tuuliviiri sekä lämpötila. Vanhemmilta kaivataan apua lämpömittarin tulkitsemiseen ja lämpötilan merkitsemiseen.
Laitan tähän kuvat säämerkeistä ja itse lapusta;
Paljon ehdittiin tänäänkin!
t. Milla