maanantai 31. lokakuuta 2022

Maanantai 31.10. (huomenna tiistaina luistelu!)

 Hei! 

Tänään sijaisena on ollut Kati. 

Uutena kirjaimena R. Sitä on käsitelty eri tavoin. Läksyksi jokaiselle tuli lukuläksy ekalta R-aukeamalta. 

Lisäksi läksyä tuli matikasta, mökki 19.

Kuusikkolaiset ovat tänään käyneet metsäretkellä sekä leikkimässä, että hakemassa lyhtyprojektiin materiaalia.

Huomenna tulen töihin! Muistakaa huomenna luistimet, kypärä, juomapullo ja eväs!

T. Milla

perjantai 28. lokakuuta 2022

Perjantai 28.10.

 Hei!

Aamupäivä meni metsässä matikkatehtävien kimpussa. 

Tänään koulussa oli monenlaisia tyyppejä. Minua melkein pelotti, mutta onneksi hahmot olivat ystävällisiä!

Ruokana oli liha- ja kasvispullia, nam!

Vikalla tunnilla lauloimme lauluja, enkkuvideon ja katsoimme Lasten uutiset.

Pihalla jutustelimme Www:n.

Kiitos tästä viikosta ja kivaa viikonloppua! 

Olen maanantaina pois, sijaisena Kati.

T. Milla


torstai 27. lokakuuta 2022

Torstai 27.10.

 Hei!

Teimme Aamosta eteenpäin, s. 46-47. Läksyksi tuli kirjekuori 18. 

Vapaaehtoisena läksynä on s. 46 peli eli tehtävä 2. Siinä on tarkoitus lukea tavuja ja aikuinen ottaa aikaa. Tosi hyvä tehtävä ja samalla innostaa huomaamaan, miten harjoittelu nopeuttaa lukemista!

Lukuläksynä Kolme kummitusta -laulun sanat (tai alareunan tavut/sanat) Lappu löytyy Aapisen välistä, pidetään se tallessa!

Matikassa teimme Millistä tehtäviä, joissa pohdittiin yhteenlaskun vaihdannaisuutta. Mutta matikasta ei tullut läksyä. 

Sadonkorjuuseen liittyen teimme pareittain tehtäviä. Piti tavuttaa vihanneksia ja juureksia, etsiä niitä sanasokkelosta ja piirtää satoa koriin. 

Kävimme myös ylimääräisellä ulkoluhetkellä ja siellä oli leikkiä leikkiryhmissä. 

Ruokailu oli tänään erikoisruokailu! Oppilailla oli erikoistehtävä. He olivat ruokailussa agentteja, jotka kuuntelivat tarkkaan ruokalan ääniä ja keskusteluja. Ruokailun päätteeksi jokainen kirjoitti (tai piirsi) luokassa vihkoonsa raportin ruokalan agenttihavainnot. 

Huomenna halukkaat saavat pukeutua Halloweenin kunniaksi naamiaisasuun. 

t. Milla


keskiviikko 26. lokakuuta 2022

Keskiviikko 26.10.

Hei!

Jokainen merkkasi uuden lukuläksyn Aapisesta s. 46-47. 

Aamoksesta teimme s. 45.

Matikassa jatkoimme yhteenlaskuun tutustumista. (Kotona olevat, tsekatkaa lapsen kanssa yhteenlaskun idea yhdessä esim. s. 82 opetusruudun avulla:)

Teimme Millistä s. 82-83. Läksyksi tuli mökki 18. 

Tänään taiteilimme mahtavat kurpitsatyöt! Ne kiinnitettiin heti seinälle ja tuli hienoja. 

Ykköset ja kakkoset treenasivat yhdessä L-kirjainta monisteeseen. 

Pidimme lukuhetken. 

t. Milla

tiistai 25. lokakuuta 2022

Tiistai 25.10.

 Moi!

Aamulla luimme lukuläksyt ja niitä oli harjoiteltu reippaasti kotona. 

Jokainen merkkasi itselleen uuden lukuläksyn joko s. 45 tai 46. 

Treenasimme L-kirjainta "taikakynällä", niin isoa kuin pientä. 

Isossa ällässä on tärkeää huomata, että viivat ovat suoria ja "kulma" tosi terävä. 

Pienessä ällässä koukku koskettaa kotikolon lattiaan ja on aika pikkuruinen. 

Teimme Aamoksesta s. 44. Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 17 s. 45. 

Pakkasimme kirjastokassit ja välitunnin jälkeen lähdimme kirjastoon. Oppilaat löysivät mieluista lukemista tosi nopeasti! 

Koululla pidimme lukuhetken ja eskareiden kanssa myös musiikkihetken. 

Harjoittelimme lauluja Haamujen yö ja Kolme kummitusta. 

Jos kotona haluaa kuunnella Kolme kummitusta -biisin, se löytyy tästä. 👻👻👻


t. Milla

maanantai 24. lokakuuta 2022

Maanantai 24.10. (Huomenna kirjastoon, mukaan kirjastokassi)

 Hei!

Oppilaat kertoivat lomakuulumisiaan. Syyslomaa ja koko syksyn parhaita juttuja mietittiin myös monisteeseen. Monisteeseen sai piirtää tai kirjoittaa syksyn parhaat syksypuuhat, parhaan syysruuan, parhaat retkipaikat ja syksyn merkkejä luonnossa. (Jos kotona olevat haluavat, em. asioita voi piirtää tai kirjoittaa repusta löytyvään isoon vihkoon.)

Uutena kirjaimena on L. Pohdimme kenen kaikkien luokkatovereiden nimissä on L-kirjain, lallattelimme ja mietimme mistä kohtaa suuta L löytyy, kuuntelimme Aapisen tarinan, riimittelimme hieman ja tutkimme Aapisen s. 44. Kävimme tavutaulun yhdessä tarkkaan läpi. Jokainen merkkasi lukuläksyn s.44-45. 

Matikassa perehdyimme yhteenlaskun alkeisiin. 

Teimme Millistä s. 78-79. Läksyksi tuli mökki 17. 

Ulos piti rakentaa luonnonmateriaaleista YK ja tavuttaa kaverin kanssa Yh-dis-ty-neet kan-sa-kun-nat. Sitten oli leikkiaikaa ulkona.  Sisällä vielä tutkimme, että mikä se YK oikein on. 

Kerroin oppilaille, että odotan vauvaa. Oppilailta pääsi hauska pieni kohahdus "Ooh!"

 Yksi oppilas viittasi ja kysyi, että: 

"Tarkoittaako se siis, että sinä olet raskaana?!"  

"Joo kyllä, sitä se tarkoittaa. Tiesittekö te muut, että vauvan odottaminen ja raskaana oleminen on sama asia?"

"Kyllä me tiedettiin. Ainakin nyt, kun tuo yksi oppilas kertoi meille."

😁😁😁😁😁

Olipas hauska palata loman jälkeen töihin! 

Huomenna käymme kirjastossa, mukaan kirjastokassi.

t. Milla

perjantai 14. lokakuuta 2022

Perjantai 14.10.

 Moi!

Perjantaiaamu alkoi välitunnilla. Välkän jälkeen tarkistimme läksyt. Kaikki olivat jälleen tehneet kotitehtävät, jihuuu!

Tänään ulkoilimme, piirsimme pihlajaruskatyöhön pihlajan oksan, keskustelimme sopivasta sisä-äänestä ja siitä mitä kova melu voi aiheuttaa, katsoimme Lasten uutiset, kertasimme eilen opitun lautasmallin ja tarkastelimme oikeaa täyttä ruokalautasta, jonka Minna-ohjaaja haki ruokalasta.

Vikalla tunnilla palkitsimme alkusyksyn reilua kaveruutta Kuusikkoon tuoneita oppilaita, pidimme lukupiknikin ja päätimme viikon WWW-tuokioon. 

Kiitos tästä viikosta!

Ihanaa syyslomaa!🍂🍁🧡
t. Milla

torstai 13. lokakuuta 2022

Torstai 13.10. Huom! Huomenna perjantaina lukupiknik!

 Moi!

Ekalla tunnilla oli sekä äikkää että matikkaa. 

Teimme Aamoksesta s. 42-43 5 ja 6. Kotitehtäväksi tuli s. 43 tehtävä 7. 

Uusi lukuläksy tuli samasta monisteesta kuin eilen. (Kotona olevilla ei ole ehkä monistetta, joten joko jok vanha lukuläksy tai jotain omaa kirjaa. 

Matikassa harjoittelimme rahoja kauppaleikissä. Oli pankkiirit, myyjät ja asiakkaat. Myytävänä oli dinosaurusfiguureja sekä pokemoneja! Oppilaidem toive oli, että voitaisiinko kauppaleikkiä olla toistekin. 

Hyvinvointiviikon teemana tänään oli ravinto.  Mietimme ensin, mihin kaikkeen tarvitsemme ravintoa. ("Polttoaineena liikkumiseen, aivoille, kasvamiseen ja jaksamiseen.")

Oppilaat keksivät paljon värikkäitä ruokia. Hoksasimme, että niistä saa paljon vitamiineja ja kuituja ja niitä kannattaa kerätä lautaselle. Tänä päivänä oppilaiden pitää tarkkailla, mitä värejä ja montako erilaista he bongaavat ruokalautaseltaan.

Piirsimme isoon vihkoon lautasmallin: puolet vihanneksia ja kasviksia, 1 neljäsosa proteiinia (kalaa, linssejä, papuja, lihaa, kanaa)  ja 1 neljäsosa hiilihudraatteja (perunaa, riisiä, pastaa yms.)

Lisäksi vesi- tai maitolasi. 

Huomenna on  alkavan syysloman kunniaksi lukupiknik! Kotoa voi ottaa mukaan mieluisan kirjan ja pienen helposti syötävän herkun. 

t. Milla

keskiviikko 12. lokakuuta 2022

Keskiviikko 12.10.

 Hei!

Aamulla luimme lukuläksyn. Uusi lukuläksy tuli jakamastani monisteesta. 

Kotona olevilla ei ole monistetta, joten he lukevat Aapisesta jonkun vanhan lukuläksyn tai sitten jotain omaa kotoa löytyvää kirjaa. 

Aamoksesta tuli läksyksi s.42 tehtävät 3 ja 4. 

Kuuntelimme Aapisesta vuoropuhelun s. 41. 

Teimme matikkaan liittyen Millistä piirrustustehtävän s. 19. Ope luki ohjeet ääneen ja oppilaat piirsivät. Tämä oli mieluinen tehtävä. 

Välitunnin jälkeen alkoi koulun kentällä Kuusikon syyskarnevaalit! Oppilaat jaettiin ryhmiin ja ryhmät kiersivät läpi neljä pistettä: pitkän matkan juoksu, kiipeily ja parkour, leikkejä ja pallon heittoa sekä jalkapallo. Kentällä vierähti yli tunti ja hauskaa oli!

Luokassa juttelimme syyskarnevaalista, tulevasta vanhempainkerhon järjestämästä Halloween-discosta ja Kirsi luki ääneen pätkän Seitsemän koiraveljestä -kirjaa. 

t. Milla


tiistai 11. lokakuuta 2022

Tiistai 11.10.

 Hei!

Teimme äidinkielen salaisuustehtäviä. Sanoista piti miettiä alkuäännettä ja alkutavua, tavuttaa sanoja ja kokeilla myös kirjottamista. 

Kuuntelimme uuden Aapisen laulun. Lukuläksy tuli s. 42 tai 43. 

Aamoksesta tuli läksyksi 1 ja 2 sivulta 42.

Teimme Aamoksesta s. 40-41. 

Eräs tokaluokkalainen piti koko porukalle kirjavinkkauksen. Siitä tuli enemmänkin keskustelua lukemisesta ja lukemaan oppimisesta. 

Hyvinvointiviikkoon liittyen kysyimme lapsilta, mitä hyvinvointi heille on. "Se, että on turvallista." "Että on hyvä mieli". "Se, että on kavereita" jne.

Totesimme, että hyvinvointiin kuuluu myös ravinto, puhtaus ja liikunta. 

Ulkona piti tehdä tehtäviä. "Käy roikkumassa jossain 5 sekuntia." "Kokeile tasapainoilua 10 askeleen verran." jne.

Kirsi luki 7 koiraveljestä kirjaa ääneen ja juttelimme tarinasta. 

Ruokana oli pinaatti-raejuustonappeja, perunoita ja kermaviilikastiketta!
t. Milla

maanantai 10. lokakuuta 2022

Maanantai 10.10.

 Hei! 

Viikko alkoi jälleen viikonlopun kuulumisilla ja päivän ohjelma läpikäynnillä. 

Ekalla tunnilla teimme matikan salaisuustehtäviä. Eli tuttuja tehtäviä; päässälaskuja, lukujonoja, hajotelmia, lukujen suuruusvertailua yms.  Ahkeroinnin päätteeksi oli lukuhetki. 

Lukuläksy tuli tänään Aapisen s. 42. 

Aamoksesta tuli posteljoonin kirjekuori 16 sivulta 41. 

Tänään on Aleksis Kiven päivä. Katsoimme häneen liittyen lyhyen videon ja pidimme juttutuokion. 

Sitten oli pistetyöskentelyn vuoro, joissa jokaisessa oppilaat pääsivät työskentelemään pienissä ryhmissä.

-tehtävämonistepiste (mm. sanasokkelo ja kaunokirjoitukseen tutustumista)

-tavupiste (tavulapuista piti muodostaa 7 veljeksen nimet, myös muistipeli nimillä)

-tarinan kuuntelu ja rentoutuspiste (Mauri Kunnaksen seitsemän koiraveljestä)

-rakentelupiste (Jukolan rakentaminen palikoista)

Olipas kivaa! Kaikki osallistuivat innokkaasti.  Lopuksi kuuntelimme kappaleen Laulu oravasta. 

t. Milla


perjantai 7. lokakuuta 2022

Perjantai 7.10.

 Moi!

Aamu aloitettiin yhdessä kakkosten kanssa. Kävimme läpi päiväjärjestyksen, viikonpäivän, päivämäärän, kuukauden, vuodenajan jne. 

Oppilailta tuli aihe ja juttelimme korvakoruista :D

Sitten oli lukuhetki. Ykköset lukivat lukuläksyn kakkosille. Sitten he esittelivät pehmolelut  toisillen ja leikkivät niillä hetken. 

Ulkoilimme ja leikit jatkuivat siellä. 

Sisällä oli seuraavaksi ruskaralli! 

Kuusikkoon oli piilotettu lehtiä, joissa oli kuva tai sana. Ykköset kirjoittivat sanan vihkoon tavuittain! Sanojen välissä oli oltava sanavälit. Meni yllättävän hyvin. Kakkoset kirjoittivat virkkeitä. 

Vikalla tunnilla katsoimme Lasten uutiset, juttelimme niistä, kävimme läpi WWW:n ja pidimme lukuhetken. 

t. Milla

torstai 6. lokakuuta 2022

Torstai 6.10.

 Hellurei!

Aamu lähti käyntiin oppilaiden suosikkikappaleella, Aapisen Aakkoslaululla. 

Lukuläksyt kuunneltiin ja uutta lukuläksyä merkittiin. Taitavat lukijat: jos lukuläksyä on liian vähän, täytyy kotona lukea omaa kirjaa aina lisäksi :)

Aamoksessa oppilaat ovat vähän eri kohdissa menossa, mutta suurimmalla osalla on tehty s. 39 ja 40. 

Millissä teimme s. 72 ja 73. Kotitehtäväksi tuli itsearviointi s. 73. (Tässä tarvitsevat kotona aikuisen apua!)

Välitunnin jälkeen lähdimme metsään! Ihastelimme ruskaa, kertasimme havupuun ja lehtipuun käsitteen ja käpyryhmissä oppilaat tekivät toiminnallisen tehtävän, jossa piti etsiä lappuja metsästä ja viedä ne oikeaan laatikkoon roskapoliisin luo. Tehtävässä piti miettiä, voiko eri asioita kierrättää vai ovatko ne roskia. 

Lopuksi metsässä oli leikkiaikaa. 

Ruuaksi oli kalapuikkoja. Muutamia kommentteja:  "Ope, kalapuikot on älyttömän hyviä, saattaa mennä jopa uunimakkaran edelle!""   ja "Kylläpä moni hakee paljon lisää ruokaa."

Vanha kunnon klassikkoruoka siis toimii....

Huomenna pehmolelu mukaan reppuun :) koulukirjojen lisäksi. 

t. Milla

keskiviikko 5. lokakuuta 2022

Keskiviikko 5.10.

 Hei!

Tänään oli puuhakas päivä!

Oppilaat olivat treenanneet lukuläksyjään ahkerasti. Kaikille merkattiin uutta luettavaa läksyksi. Korkeintaan s. 41 puoleenväliin saakka. 

Aamosta jatkettiin  hieman niin, että kaikilla on ainakin se sivu 38 tehty. 

Matikasta kertasimme lukujonotehtävät, että miten ne tehdään. 

Sitten oli vuorossa katsastus! Ei auton katsastus vaan matikkakatsastus. Miten matikka sujuu? Kaikki tekivät s. 70, osa ehti myös toiselle sivulle. Läksyksi tuli tehtävä 6 sivulta 72.  (Koska mökkiä ei kertaustehtävissä olekaan.)

Välitunnin jälkeen aloitimme syksyistä käsityöaskarteltyötä. Harjoittelimme sormivirkkausta. Kaikilla oli siinä hyvä tsemppi! Lisäksi jokainen kävi vesiväreillä maalaamassa punaisella ja keltaisella paperin, jota myöhemmin käytetään työn taustana. Huomasimme myös, että kun punaista ja keltaista sekoitetaan, saadaan oranssia väriä. 

t. Milla

tiistai 4. lokakuuta 2022

Tiistai 4.10.

 Hei! 

Ekalla tunnilla luokka työskenteli erkkaope Suvin ja Kirsin kanssa, kun olin muissa bisneksissä. He olivat kuunnelleet lukuläksyn ja uudet lukuläksy on merkattu. 

Aamoksesta on tehty s. 38. Läksyksi tuli kirjekuori 15. 

Matikassa jatkoimme eilistä ja teimme s. 68-69.  Matikasta ei tullut läksyä. 

Piidimme enkkutuokion ja ykköset taas hämmästyttivät meitä enkkutaidoillaan!

Kuusikon sääntöjen ympärille kiinnitettiin käsiaskartelut! Pidimme lukuhetken. 

Huomenna puuhataan vesivärien kanssa! Sen pitäisi lähteä vaatteista pesussa pois, mutta huomenna ei kannata laittaa juhlavaatteita... :)

t. Milla

maanantai 3. lokakuuta 2022

Maanantai 3.10.

 Hei!
Lokakuu alkoi koulussa viikonlopun kuulumisilla. 

Kyselin myös oppilaiden yleisiä fiiliksiä koulusta ja erityisesti siitä, onko kouluun tulemisessa jotakin jännittävää tms. Esiin nousi välituntileikit, että jos siellä tulee jotakin riitaa. Totesimme, että kaikki asiat kyllä selviävät. Mutta aina jos jotakin sattuu, niin heti kertomaan aikuiselle niin aikuinen auttaa aina. 

Muutamaa myös mietitytti yläkoululaiset ja varsinkin mopoilijat. Mopoilijoilla ei ole mitään pahaa tarkoitusta taustalla, mutta jotkut saattavat innostua vouhottamaan ja esittelemään ajoneuvoaan tyhmällä tavalla, esimerkiksi keulimalla. Onneksi mopoilijat ovat yleensä ajoradan puolella ja se mitä muut liikkujat voivat tehdä, on itse kiinnittää huomiota liikenteeseen. 

Etsimme Aapisen kuvasta s.38 arvoituksiin vastauksia. (Mikä on pyöreä esine, jolla voi maksaa? Mitä vihreää näet kuvassa, joka suojaa sateelta?)

Luimme tavutaulun yhdessä pariin kertaan erilaisilla tavuilla. Jokainen merkkasi itselleen lukuläksyn Aapisen s. 38-39. 

Kuuntelimme tarinan, jossa Nekku-siili ei meinannut rauhoittua nukkumaan talviunta. Ulla, Papu ja Aamos auttoivat häntä ja hieman huijasivat hänet unten maille. 

Opettelimme piirtämään ison ja pienen e-kirjaimen. Pihalla pareittain oppilaiden piti tehdä luonnon materiaaleista iso ja pieni e. Sitten oli leikkihetki. 

Sisällä treenasimme eetä vielä paperille saman parin kanssa. 

Matikasta teimme Milli-kirjasta s. 66-67. Läksyksi tuli mökki 15. 

t. Milla