Hei! Jakotunnilla teimme äidinkielen tehtäväkirjasta s.78-79 sekä 100-101. Kun yhden tehtävän oli aina tehnyt ja näyttänyt aikuiselle, sai käydä kiipeilemässä kiipeilyseinällä! Oppilaat tekivät tehtäviä hyvin motivoituneesti.
Käsityötunnilla teimme keskeneräisiä hommia eteenpäin, mm. talvilintujen väritystä ja leikkaamista.
Ruokailun jälkeen pidimme lukuhetken. Sitten lauloimme Koukussa kirjaan ja Aakkoslaulun. Katsoimme Katti Matikaisen jakson, joka liittyi suomen kieleen. https://areena.yle.fi/1-2017451
Hei! Aamu aloitettiin matematiikalla. Tutustuimme kympinylitykseen. Kaikilla ei ole vielä kanamunakennoja, joten asiaa harjoiteltiin pareittain.
Oppilaiden piti laskea laskuja esim. 9+5 kahdella kanamunakennolla ja palikoilla. (voisin joskus avata tätä aihetta blogissa tarkemmin, kunhan kerkiän)
Sitten teimme matikan kirjasta s. 70-71. Kotitehtäväksi tuli mökki 15.
Kyselin, että miltä matikan tehtävät oppilaista tuntuivat. Muutamat viittasivat, että vaikeita oli. Lupasin, että vanhemmat kotona auttavat matikan läksyissä tarvittaessa ja ip:ssä aikuiset. Loman jälkeen jatkamme harjoittelua, ei huolta!
Äidinkielestä kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkoon 5 d-kuvaa+ sanat, mitä kuvissa on! Lukuläksy myös kaikille.
Luistelussa liu'uttiin, tehtiin makkaroita, tehtiin jarrutuksia ja luisteltiin jonoissa. Hauskaa oli!
Aamulla uskontotunnilla oli aiheena rehellisyys. Sanna-ope luki tarinan, josta keskustelimme. Aiheen käsittely jatkuu seuraavalla kerralla.
Keskustelun aiheena oli myös eteistilat. Kyselin lapsilta fiiliksiä ja ne olivat samoja kuin itselläni; Eteisessä on sotkuista, ahdasta, ja meluisaa. Ratkaisuehdotuksia;
Jokainen laittaa kaikkiin vaatteisiinsa NIMET. Myös kenkiin. Jokaisella on oma naulakkomerkki, mutta nyt myös kengille nimetään paikka.
Naulakkopaikat vaihdettiin. Uusien paikkojen myötä innokkaita keskustelijoita on mm. erotettu toisistaan, jotta melu vähenisi.
Äidinkielen tunnilla kävimme läpi Aapisesta vuoropuhelun. Se on oppilaille tosi mieluinen, kun vuorosanat luetaan ryhmissä. Teimme tehtäväkirjasta D-tehtäviä.Oppilaat etenivät tosi eri tahtiin. Osa on tehnyt ekan sivun, joku jo kaikki neljä sivua.
Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkoon väh. 5 d-sanaa ja lukuläksy.
Matematiikan tunnilla käsittelimme kymppipareja pariharjoituksella ja opejohtoisesti. Teimme sitten tehtäväkirjasta s. 66-67. Kotitehtäväksi tuli mökki 14.
Huomenna luistimet mukaan, katsomme sitten klo 10.45, että tarkeneeko jäälle mennä :)
Jakotunnilla d-kirjain aiheena. Tavutaululle keksittiin d-sanoja, kerrattiin d:n piirtäminen ja tehtäväkirjasta tehtiin s. 92.
Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkoon 2 riviä deetä ja jokaiselle lukuläksy.
Matematiikasta kotitehtävän jokainen valitsi itselleen joko s. 60-61 TAI s.56-57.
Kävimme laskemassa mäkeä. Opettajaa hirvitti, mutta oppilailla oli hauskaa. 😂
Ruokailun jälkeen kävimme läpi erisnimiä eli että mitä asioita kirjoitetaan suomen kielessä isolla alkukirjaimella. Ihmisten nimet, lempinimet, lemmikkien nimet, kännykkäpelien nimet, lautapelien nimet, koulujen nimet, maiden nimet....
Kuviksessa laveerasimme vesiväreillä lintutöille taustan. Maalausvuoroa odotellessa oppilaat tekivät äidinkelen tehtäväkirjasta s. 98-99.
Ruokana tänään oli hernekeittoa ja jälkkäriksi laskiaispulla. Nam! 😋
Moi! Oli niin paljon kaikenlaista, että meinasi blogin päivitys unohtua tältä päivältä kokonaan. Onneksi vielä muistin.
Matematiikassa harjoittelimme muutamia päässälaskuja. Sitten teimme matikan kirjasta s. 58-59. Jokainen valitsi itselleen kotitehtävän sivuilta 59-61.
Äidinkielessä perehdyttiin d-kirjaimeen. Kuuntelimme aiheeseen liittyen kappaleen Dodo-sorsasta. Koivikosta keksimme useamman oppilaan, jonka nimestä löytyy D. Luin oppilaille tarinan Nysä Nörtin nuhasta eli "duhasta". Etsimme kadonneet d-kirjaimet.
Opetin oppilaille keinon, jolla voi muistaa, että miten päin b- ja d-kirjaimet piirretään. Huomenna voisin tarkistaa, muistaako kukaan tätä keinoa 😀 Siihen liittyy sormet..
Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkoon 3 riviä ja jokainen otti myös lukuläksyn.
Ymppähetkessä keskustelimme laskiaisesta; kristillisessä perinteessä se tarkoittaa sitä, että pääsiäisen odotus alkaa. Laskiainen on aina 7 viikkoa ennen pääsiäistä. Ortodokseilla alkaa paaston aika. Laskiaisen nimi saattaakin tulla paastoon laskeutumisesta.
Laskiainen on ollut myös maatalousväestön työnjuhla ennen vanhaan. Laskiaiseenkin liittyi ennenpaljon uskomuksia tulevasta sadosta. Nykyään laskiaisena aletaan odottaa kevättä. Perinteinä on edelleen mäenlasku ja herkkuina hernekeitto ja laskiaispulla.
Englannin tunnilla oli aiheena ystävyys. Uusia sanoja/termejä olivat mm.heart, hug, kiss, I love you, I like you. Baby sharkin ystävänpäiväversiossa kerrattiin myös perheenjäseniä.
Lopuksi oppilaat värittivät monisteesta sydämiä ohjeiden mukaan. Siinä kerrattiin myös värejä ja numeroita ja hienosti sujui!
Heipparallaa! Aamulla lähdimme käymään Järvenpään kirkossa vierailulla. Pakkanen oli kirpakka, mutta kävelymatka onneksi lyhyt. Vierailu oli kiva ja oppilaat käyttäytyivät todella rauhallisesti. Pienryhmissä tutustuimme rakennukseen. Opimme ainakin sen, että Järvenpään kirkkoon mahtuu 650 ihmistä ja että uruissa on pillejä 1960!
Kävelimme takaisin koululle. Ruokailun jälkeen oli lukuhetki. Teimme käsitöitä ja työskentely onnistui tosi kivasti. Tarkistimme kaikki kotitehtävät. Kuuntelimme Aapisen aukeaman s. 102-103 tekstin ja juttelimme siitä.
Kotitehtäväksi tuli lukuläksy. Ne, jotka olivat lukeneet jo kokonaan myös s.102-103, saivat lukuläksyksi hommata lukupäiväkirjaan yksi merkintä. Kotitehtäväksi tuli myös pikkumäyrävihkoon vähintään 4 kuvaa h-kirjaimella alkavista sanoista. Olisi hyvä, jos oppilaat myös kirjoittaisivat, mitä kuvissa on.
Huomenna ei pidetä lukujuhlaa, koska emme ole ehtineet suunnitella vielä juhlaan mitään ohjelmaa. Siirretään siis lukujuhlaa ja herkkujen syöntiä myöhemmäksi.
Tänään ensimmäisellä tunnilla oli elämänkatsomustietoa ja uskontoa. Uskontotunti meni kokonaan lasten kertoessa kokemuksia etäkoulusta. Myös koronatestit puhututtivat lapsia paljon. Ja silloin täytyy jutella, kun asiaa on.
Ruokailun jälkeen teimme tehtäväkirjasta s. 90.
Luistelutunti meinasi ensin jäädä väliin, kun pakkanen tuntui aamulla kovin purevalta. Keli kuitenkin lauhtui puoli 10 jälkeen hieman, koulun kentälle ei tuullut ollenkaan ja aurinkokin paistoi. IHANAA! Osaa lapsista ei meinannut saada jäältä pois 😁
Vikalla tunnilla otimme uudet lukuläksyt Aapisesta sekä pikkumäyrävihkosta 2 riviä h-kirjainta (1 rivi pientä ja 1 isoa) 5 h-sanaa.
Matikassa kävimme läpi mitä tarkoittaa neliö, nelikulmio, kolmio ja ympyrä. Oppilaat saivat etsiä näitä tasokuvioita luokasta. Niitähän löytyi paljon! Teimme kirjasta s. 54-55. Kotitehtäväksi tuli mökki 12.
Päivän muita teemoja mistä tuli porukalla puhuttua (ihan muun toiminnan ohessa) olivat kavereiden jättäminen ulkopuolelle, miten ikävältä se tuntuukaan sekä mitä tarkoittaa "olla luottamuksen arvoinen".
1. Tutki tavutaulua Aapisesta H-aukeamalta. Mitä sanoja keksit tavuista?
Eläimiä voi keksiä ainakin alkutavuista hii-, he-, ja huuh-, ...
2. Lue sanalista läpi samalta aukeamalta. Löydätkö kaikki sanat kuvasta?
3. Ota itsellesi lukuläksy ja lue se hyvin.
4. Tee tehtäväkirjasta s. 89.
Vapaaehtoinen lisätehtävä; Lue kirjaa!
Matematiikka;
1. Katso matikan kirjan s. 50 kuvaa. Löydätkö kotoa samanlaisia kappaleita?
2. Tee s. 50, 51 ja 52.
Vapaaehtoinen lisätehtävä; s. 53 ja mökki 11 ovat vapaaehtoisia. Voit pelata myös Vektoria, jos sinulla on salasana. Myös ohjelmointivihkoa voi tehdä eteenpäin, jos on innostusta.
Tässä ohjevideo äikkään ja matikkaan:
Ympäristöoppi;
Agenttitehtävä; Tarkkaile takapihaasi/muuta sopivaa ulkoaluetta n. 10 minuutin ajan aivan hiljaa. Mitä havaintoja teet? Liikkuuko pihalla talvilintuja? Entäs eläimiä? Kulkeeko siellä ihmisiä? Millainen säätila on?
Kirjoita havainnot isoon vihkoon. Laita otsikko Havainnot 9.2.2021 ja kirjoita mitä näit. Voit myös lisäksi piirtää.
Tässä työssä yhdistyy matematiikan geometria ja kuvataide. Teemme abstraktia taidetta. Abstrakti taide ei välttämättä esitä mitään.
Tarvikkeet;
mikä tahansa paperi (vihkon sivu, tulostuspaperi, vanha
lasku)
lyijykynä/ kuulakärkikynä/ tussi
4-6 eri puuväriä tai tussia (voit tehdä työn myös ilman
värejä jos kotona ei ole)
viivoitin TAI jokin muu suora asia kotoa (vaikka tyhjän maitopurkin kylki)
1. Piirrä paperille lyijykynällä, tussilla tai
kuulakärkikynällä ja viivoittimella eripituisia suoria ja janoja eli viivoja sikinsokin niin, että ne
muodostavat erimuotoisia alueita.
2. Väritä syntyneet alueet eri väreillä niin, että
samanväriset alueet eivät ole vierekkäin. Kulmat voivat koskettaa toisiaan. TAI
voit värittää kaikki kolmiot samalla värillä, nelikulmiot samalla värillä,
viisikulmiot samalla värillä jne.
Jos sinulla ei ole värejä, voit keksiä 4-6 erilaista kuviota
(palloja, aaltoviivoja, pieniä kolmioita) ja täyttää muodostuneet alueet
niillä.
Tässä ohjekuvia:
(idea ja kuvat lainattu osoitteesta https://peda.net/pieksamaki/peruskoulut/maasel%C3%A4n-koulu/luokat/1a/et/kuvis)
1. Onko sinulla kavereita/tuttuja, jotka alkavat H-kirjaimella?
2. Katso Aapisesta s.100-101. Mitä tekstejä löydät kuvasta?
3. Lue tavutaulu.
4. Harjoittele piirtämään pieni h ja iso H ensin sormella eli taikakynällä ilmaan ja pöydän pintaan. Muista että sekä pikku että iso h alkavat ylhäältä ullakon katosta! Pikku h muistuttaa n-kirjainta, mutta erottuu pitkällä varrella. Muista siis tehdä varresta tarpeeksi pitkä.
Tässä ohjekuva;
5. Tee tehtäväkirjasta s. 88. Muista terävä kynä! Ota itsellesi lukuläksy ja treenaa se priimakuntoon.
Matematiikka; Etenemme sittenkin geometriajaksoon, koska se on aika helppo ja kiva aihe kotonakin opiskeltavaksi.
1. Tutki matikan kirjan s. 44-45. Mitä lapset tekevät? Tarkastele katosta roikkuvia kappaleita, millaisia ne ovat?
2. Tutki kynäpenaaliasi eri suunnista. Miltä se näyttää ylhäältä? Entäs sivulta? Entäs toiselta sivulta?
3. Tee matematiikan kirjasta s. 46-47 sekä mökki 10.
!Vapaaehtoiset lisätehtävät; kaikki tehtävät s. 48-49 saa myös tehdä, jos haluaa!
Voit pelata myös Vektoria, jos sinulla on salasana tiedossa!
Tässä vielä vinkki- ja tsemppivideo lapsille matikkaan ja enkkuun liittyen:
Englanti+kuvis:
Aiheena on vuodenajat = seasons
Summer tarkoittaa kesää, autumn on syksy, winter talvi ja spring kevät.
Tässä aiheesta lyhyt laulu;
1. Ota esille iso vihko ja siitä tyhjä aukeama.
2. Jaa aukeama neljään yhtä suureen osaan pystyviivalla ja vaakaviivalla
3. Kirjoita jokaiseen osaan yksi vuodenajoista englanniksi.
4. Piirrä jokaiseen ruutuun siihen vuodenaikaan sopivia asioita (esim. autumn sadeläkätöitä, kumpparit, sateenvarjo yms.)¨
Vapaaehtoinen lisätehtävä; Voit värittää vuodenaikoihin liittyvät kuvat.
Perjantaina aamulla kävimme jakotunnilla läpi vierasperäisiä kirjaimia. Paikalla olivat kookokset.
Yhteisellä tunnilla tarkistimme kotitehtävät. Kotitehtäväksi jokaiselle tuli lukupäiväkirjaan yksi merkintä. Eli 15 minuuttia lukemista. Kirjan saa kotona valita itse. (Jos mitään kirjaa kotoa ei löydy, niin Aapinenkin käy.)
Kerkesimme hetken tehdä tupsulintukäsityötä. Sitten saimme tiedon, että karanteeni alkaa. Juttelimme lasten kanssa karanteenissa ja heillä oli paljon kysymyksiä. "Saako mennä harrastuksiin?" Tarkoittaako tämä sitä, että pitää ottaa koronarokote? Jutelkaa tekin kodeissa vielä, aihe puhututtaa lapsia. Lukekaa myös rehtorin tiedote tarkkaan läpi.
Oppilaat lukivat kirjoja, kun me soitimme jokaiselle vanhemmalle, että lapsi lähetetään kotiin. Emme ehtineet ruokailuun tänään ollenkaan.
Maanantai ja tiistai ollaan siis etäopetuksessa. Laitan molemmista päivistä tehtävät blogiin. Julkaisen ne heti, kun saan ne valmiiksi..
Mukavaa viikonloppua kaikesta huolimatta. t. Milla
Matematiikassa teimme salaisuustehtäviä eli testin. Ei tullut läksyä. Poissaolijat tekevät salaisuustehtävät sitten myöhemmin.
Äidinkielen tunnilla jatkoimme tehtäväkirjasta ö-tehtäviä eteenpäin. Edelliset tehtävät tarkistettiin ja lukuläksyäkin "kuulusteltiin" ryhmälukemisena. Kotitehtäväksi tuli lukuläksy ja pikkumäyrävihkosta 4 kuvaa ö-sanoista.
Luistelussa jää oli paremmassa kunnossa! Oli mahtava sää ja lapset iloisella fiiliksellä.
Kirjavinkkejä; (kuvat voi klikata isommiksi)
(kuvat lainattu Järvenpään kirjaston facebook-sivulta)
Päivä alkoi elämänkatsomustiedon ja uskonnon oppitunnilla. Uskontotunnilla katsoimme seurakunnan tervehdyksen, jossa puhuttiin jalkapallon keltaisista ja punaisista korteista. Lauloimme myös lauluja.
Ruokailun jälkeen oli luistelun vuoro. Huh huh! Sää oli mahtava, mutta jää oli erittäin muhkurainen. Saimme kuitenkin kaikki lapset jäälle edes hakemaan hieman tuntumaa jäähän. Suuri kiitos apureille!
⛸⛸
Lopputunnista oli sekä äikkää, että matikkaa. Jatkoimme ö-tehtäviä. Jokaiselle tuli lukuläksy ja pikkumäyrävihkoon 5 ö-kirjaimen sisältävää sanaa. Matikasta teimme kertausmonistetta ja siitä tuli jokaiselle omavalintainen kotitehtävä.
Jakotunnilla puuhailimme äidinkielen tehtäviä. Mukana oli myös erkkaope Sari. Kävimme läpi tavuja ja sanoja. Myös virkkeiden tunnusmerkeistä puhuttiin taas; iso alkukirjain, sanavälit ja piste perässä.
Aloitimme työkirjasta ö-tehtäviä. Harjoittelimme luistinten kiristämistä ja sitomista. Kotitehtäväksi tuli lukuläksy ja pikkumäyrävihkosta 3 riviä.
Musatunnilla laulettiin vanhaa klassikkoa Jänöjussin mäenlasku. Ystävänpäiväfiiliksiin ruettiin virittäytymään Ystäväni on kuin villasukka -biisillä. Alamme opettelemaan kuukausia ja Kuukausilaulu on siinä apuna.
Matikan tunnilla jatkoimme katsastustehtäviä. Matikasta ei tullut kotitehtäviä.
Ympäristöopin tunnilla kerrattiin vessasäännöt; Ovea ei rämpytetä, jos vessa on varattu. Vessarauha kuuluu kaikille. Käsipaperia ei laiteta pönttöön. Lattialle ei saa pissiä. Kädet ravistellaan kuivemmaksi, kun otetaan saippuaa/käsipaperia käsiä pestessä, jotta vettä ei tippuisi lattialle. Vessan ovia ei laiteta valelukkoon. Ope on tarkistanut lukot ja ne toimivat moitteettomasti. Jos oppilas ei kuitenkaan meinaa uskaltaa mennä vessaan, hän voi pyytää koulun aikuista vahtimaan ovea.
Ruokailusta muistutettiin seuraavaa; Jokainen ottaa ruokaa, jotta saa energiaa ja kasvaa ja oppii. Joskus kaikkea ruokaa ei jaksa syödä, mutta ruuan heittämistä roskikseen ei oteta tavaksi! Ensin otetaan pienempi annos ruokaa ja aina voi hakea lisää.
Huomenna(kin) mukaan luistimet, kypärä, kypärän alle mahtuva pipo, ehkä luistinsuojat ja pieni pyyhe luistinten kuivaamiseen
Moi! Matematiikan tunnilla kävimme läpi päässälaskuja ja ratkaisukeinoja. Pelasimme yhden pelin ja teimme Katsatusta eli s.38. Kotitehtäväksi tuli kaksi itsevalittua tehtävää s. 38-41.
Kävimme läpi viikonlopun kuulumisia. Ö-kirjaimesta oli arvoituksia, tarina ja kirjainten etsintää. Sekä kirjaimen piirtämisen harjoittelua.
Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkoon 2 riviä öötä sekä lukuläksy.
Enkun tunnilla kertasimme sääjuttuja. How's the weather? Ja uutena käytiin läpi kehonosia.