Hei!
Viimeiset koulupäivät sujuivat rattoisasti, kun teimme kirjat loppuun ja katsoimme Yle areenasta Katti Matikaisen historian tutkimuksia. Ihana aurinko lämmitti meitä, kun ulkoilimme.
Kiitos kaikille ihanille oppilailleni näistä kahdesta vuodesta. 💓
Olette kaikki aivan mahtavia tyyppejä ja minulla tulee teitä suuri ikävä.
Onneksi kuitenkin ensi vuonna varmasti nähdään välitunneilla!
Mahtavaa kesää jokaiselle! 🌞
t. Milla-ope 💖
perjantai 29. toukokuuta 2020
tiistai 26. toukokuuta 2020
Tiistai 26.5.
Hei!
Tänään treenasimme lukunopeutta ja luetun ymmärtämistä eräällä monisteen tekstillä. Kotona opiskelevat voivat lukea mitä tahansa kirjaa kotona.
Teimme matikankirjan tehtäviä ulkona auringon paisteessa. 🌞Osa on jo tehnyt kirjan loppuun.
Leikimme puistossa ja osa teki kukkaseppeleitä ja kukkakimppuja. 🌻
Huomenna teemme äidinkielen tehtäväkirjan viimeisiä tehtäviä.
t. Milla-ope 💓
Tänään treenasimme lukunopeutta ja luetun ymmärtämistä eräällä monisteen tekstillä. Kotona opiskelevat voivat lukea mitä tahansa kirjaa kotona.
Teimme matikankirjan tehtäviä ulkona auringon paisteessa. 🌞Osa on jo tehnyt kirjan loppuun.
Leikimme puistossa ja osa teki kukkaseppeleitä ja kukkakimppuja. 🌻
Huomenna teemme äidinkielen tehtäväkirjan viimeisiä tehtäviä.
t. Milla-ope 💓
maanantai 25. toukokuuta 2020
Maanantai 25.5.
Hellurei!
Viimeinen kouluviikko lähti tänään käyntiin.
Todistukset jaetaan lauantaina. Kotona opiskelleet voivat hakea todistuksen, tavarat lokerosta ja palauttaa Lukukirjan klo 7.30-8.00. Muut hakevat todistuksen klo 8.00-9.00.
Tänään maanantaina oppilaat saivat laskea matikkaa omassa tahdissaan matikan kirjan s.162 alkaen. Jotkut ehtivät tehdä tosi monta aukeamaa!
Historia tarkoittaa mennyttä aikaa. Historian opiskelu alkaa viidennellä luokalla, mutta koska Kuusikossa on niin viisasta porukkaa, aloitimme historian opiskelun jo tänään.
Katsoimme kaksi jaksoa Historia hanskassa, Katti Matikainen -sarjaa. Se oli aika hassu!
Tässä linkit:
https://areena.yle.fi/1-3848673?autoplay=true
ja
https://areena.yle.fi/1-3848675
t. Milla-ope 💓
Viimeinen kouluviikko lähti tänään käyntiin.
Todistukset jaetaan lauantaina. Kotona opiskelleet voivat hakea todistuksen, tavarat lokerosta ja palauttaa Lukukirjan klo 7.30-8.00. Muut hakevat todistuksen klo 8.00-9.00.
Tänään maanantaina oppilaat saivat laskea matikkaa omassa tahdissaan matikan kirjan s.162 alkaen. Jotkut ehtivät tehdä tosi monta aukeamaa!
Historia tarkoittaa mennyttä aikaa. Historian opiskelu alkaa viidennellä luokalla, mutta koska Kuusikossa on niin viisasta porukkaa, aloitimme historian opiskelun jo tänään.
Katsoimme kaksi jaksoa Historia hanskassa, Katti Matikainen -sarjaa. Se oli aika hassu!
Tässä linkit:
https://areena.yle.fi/1-3848673?autoplay=true
ja
https://areena.yle.fi/1-3848675
t. Milla-ope 💓
perjantai 22. toukokuuta 2020
Perjantai 22.5.
Moi!
Tänään koulussa teimme yhden luetunymmärtämisen tehtävän. Se oli erillinen moniste. Ratkaisimme myös Nean kotona tekemän ristikon.
Kotona opiskelevat voivat tehdä äidinkielen kirjaa eteenpäin.
Sitten juttelimme hetken arvioinnista. Arviointi tarkoittaa sitä, että opettaja yrittää määrittää, missä vaiheessa oppilas on tällä hetkellä eri taidoissa. Ihmiset ovat taitavia eri asioissa. Arviointia ei kannata eikä tarvitse jännittää, todistuksia saa seuraavinakin vuosina. Kenenkään ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen. Tärkeintä on olla oma itsensä ja yrittää parhaansa.
Kävimme tänään myös retkeilemässä kahdessa eri metsässä. 🌲🌳🌲
Ihanaa viikonloppua! 🌞
t. Milla-ope💓
Tänään koulussa teimme yhden luetunymmärtämisen tehtävän. Se oli erillinen moniste. Ratkaisimme myös Nean kotona tekemän ristikon.
Kotona opiskelevat voivat tehdä äidinkielen kirjaa eteenpäin.
Sitten juttelimme hetken arvioinnista. Arviointi tarkoittaa sitä, että opettaja yrittää määrittää, missä vaiheessa oppilas on tällä hetkellä eri taidoissa. Ihmiset ovat taitavia eri asioissa. Arviointia ei kannata eikä tarvitse jännittää, todistuksia saa seuraavinakin vuosina. Kenenkään ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen. Tärkeintä on olla oma itsensä ja yrittää parhaansa.
Kävimme tänään myös retkeilemässä kahdessa eri metsässä. 🌲🌳🌲
Ihanaa viikonloppua! 🌞
t. Milla-ope💓
keskiviikko 20. toukokuuta 2020
Keskiviikko 20.5.
Heips!
Tänään jaoimme kakkosluokan aikana tehdyt kuvistyöt jokaiselle. Kotona opiskelevien työt laitettiin heidän laatikoihinsa.
Katsoimme Roskisrotan viimeisen jakson https://areena.yle.fi/1-271091 ja keskustelimme kierrättämisestä.
Ulkoillessa oppilaat leikkivät mm. hippaa. Jotkut tekivät kuntopiiriä; juoksivat rinnettä ylösalas, punnersivat ja tekivät haaraperushyppyjä. Nähtiin myös hienoja kärrynpyöriä!
Muistelimme englannin sanoja ja katsoimme tuttuja enkkuvideoita (löytyy blogin vanhoista postauksista).
Äidinkielessä jatkoimme mysteerin selvittämistä tehtäväkirjan sivuilta s. 84-99. (E: 80-95)
Helatorstaina vietämmekin kaikki vapaapäivää.
Kivaa helatorstaita!
t. Milla-ope💓
Tänään jaoimme kakkosluokan aikana tehdyt kuvistyöt jokaiselle. Kotona opiskelevien työt laitettiin heidän laatikoihinsa.
Katsoimme Roskisrotan viimeisen jakson https://areena.yle.fi/1-271091 ja keskustelimme kierrättämisestä.
Ulkoillessa oppilaat leikkivät mm. hippaa. Jotkut tekivät kuntopiiriä; juoksivat rinnettä ylösalas, punnersivat ja tekivät haaraperushyppyjä. Nähtiin myös hienoja kärrynpyöriä!
Muistelimme englannin sanoja ja katsoimme tuttuja enkkuvideoita (löytyy blogin vanhoista postauksista).
Äidinkielessä jatkoimme mysteerin selvittämistä tehtäväkirjan sivuilta s. 84-99. (E: 80-95)
Helatorstaina vietämmekin kaikki vapaapäivää.
Kivaa helatorstaita!
t. Milla-ope💓
tiistai 19. toukokuuta 2020
Tiistai 19.5.
Hei!
Tänään ratkaisimme mysteerit lukukirjan sivuilta 104-108. Oppilaat pohtivat pareittan ratkaisuja mysteereihin.
Treenasimme lukunopeutta taas minuuttitestillä. Oppilaat saivat itse valita lukukirjan kappaleen, jonka avulla treenasivat.
Ympäristöoppi:
Katsoimme Roskisrotta-sarjasta neljännen osan. Tässä siihen linkki: https://areena.yle.fi/1-254648
Teimme s. 84-87 äidinkielen työkirjasta.
t. Milla-ope💓
Tänään ratkaisimme mysteerit lukukirjan sivuilta 104-108. Oppilaat pohtivat pareittan ratkaisuja mysteereihin.
Treenasimme lukunopeutta taas minuuttitestillä. Oppilaat saivat itse valita lukukirjan kappaleen, jonka avulla treenasivat.
Ympäristöoppi:
Katsoimme Roskisrotta-sarjasta neljännen osan. Tässä siihen linkki: https://areena.yle.fi/1-254648
Teimme s. 84-87 äidinkielen työkirjasta.
t. Milla-ope💓
maanantai 18. toukokuuta 2020
Maanantai 18.5.
Heips!
Palautin tänään työpuhelimeni, eli siihen ei enää kannata laittaa viestiä.
Tänään aloitimme koulupäivän käymällä viikonlopun kuulumiset läpi. Äidinkielessä rupesimme ihan kikkailemaan ja opettelimme verbien persoonamuotoihin liittyen seuraavan asian:
Väärä muoto (passiivi): Me mennään kirjastoon.
Oikea muoto: Me menemme kirjastoon.
Me askartelemme. Me juoksemme.
Koska äidinkieli alkoi luistaa, opettelimme myös sen, että jonkin tavaran omistajan saa selville omistusliitteen avulla (possessiivisuffiksi)
minun tauluni
sinun penaalisi
pöytämme
kynänne
Näitä juttuja ei moni yläkoululainenkaan tiedä, mutta meillä Kuusikossa osataan. 🌲
Lukemisessa teimme minuuttitestin ja treenasimme lukunopeutta. Eli lukukirjasta jokin aukeama esille, minuutti aikaa lukea. Merkki siihen kohtaan, johon oppilas pääsi. Sitten sen pätkän harjoittelua 5 minuuttia. Ja uudestaan minuutin lukuaika. Kaikki ehtivät lukea pidemmälle! Eli harjoittelusta oli hyötyä.
Ulkoilimme auringon paisteessa. Tässä lista leikeistä, joita ainakin voi leikkiä ulkona ilman fyysistä kontaktia; varjohippa, peili, väri, kirkkis ja purkkis, seuraa johtajaa, kapteeni käskee.
Matematiikan tunnilla kertasimme kaksinumeroisten lukujen vähennyslaskun, viime viikolla siinä sen kanssa useammalla oli vaikeuksia. Oppilaat laskivat laskuja tehtäväpaketin s. 35, jokainen ehti laskea useamman laatikon ja läksyksi tuli seuraavalta sivulta 36 3 laatikkoa.
t. Milla-ope 💓
Palautin tänään työpuhelimeni, eli siihen ei enää kannata laittaa viestiä.
Tänään aloitimme koulupäivän käymällä viikonlopun kuulumiset läpi. Äidinkielessä rupesimme ihan kikkailemaan ja opettelimme verbien persoonamuotoihin liittyen seuraavan asian:
Väärä muoto (passiivi): Me mennään kirjastoon.
Oikea muoto: Me menemme kirjastoon.
Me askartelemme. Me juoksemme.
Koska äidinkieli alkoi luistaa, opettelimme myös sen, että jonkin tavaran omistajan saa selville omistusliitteen avulla (possessiivisuffiksi)
minun tauluni
sinun penaalisi
pöytämme
kynänne
Näitä juttuja ei moni yläkoululainenkaan tiedä, mutta meillä Kuusikossa osataan. 🌲
Lukemisessa teimme minuuttitestin ja treenasimme lukunopeutta. Eli lukukirjasta jokin aukeama esille, minuutti aikaa lukea. Merkki siihen kohtaan, johon oppilas pääsi. Sitten sen pätkän harjoittelua 5 minuuttia. Ja uudestaan minuutin lukuaika. Kaikki ehtivät lukea pidemmälle! Eli harjoittelusta oli hyötyä.
Ulkoilimme auringon paisteessa. Tässä lista leikeistä, joita ainakin voi leikkiä ulkona ilman fyysistä kontaktia; varjohippa, peili, väri, kirkkis ja purkkis, seuraa johtajaa, kapteeni käskee.
Matematiikan tunnilla kertasimme kaksinumeroisten lukujen vähennyslaskun, viime viikolla siinä sen kanssa useammalla oli vaikeuksia. Oppilaat laskivat laskuja tehtäväpaketin s. 35, jokainen ehti laskea useamman laatikon ja läksyksi tuli seuraavalta sivulta 36 3 laatikkoa.
t. Milla-ope 💓
perjantai 15. toukokuuta 2020
Perjantai 15.5.
Hei!
Tärkeä tiedotus: Opelle ei voi enää laittaa viestiä tämän viikon sunnuntain 17.5. jälkeen. Minun pitää palauttaa työkännykkä. 😞
Koulussa teimme sanelun.
Jos kotona opiskelevat haluavat tehdä saman, aikuinen voi sanella lapselle seuraavat sanat ja virkkeet tai osan näistä:
lääkäri, leipä, hoitaa, ystävällinen, sammakko, juusto, pörssi, vihreä, presidentti, vahinko, hanget, etsivätoimisto
Keväällä näkyy runsaasti pajunkissoja.
Tunnetko jo tulppaanin ja narsissin?
Odotamme kiihkeästi kevätjuhlaa.
Harjoittelimme myös luetunymmärtämistä. Oppilaiden lukemassa tekstissä seikkailivat hölmöläiset.
Tässä tietoa hölmöläistarinoista:
Hölmöläistarinat ovat erittäin suosittuja Suomessa. Niitä on kerrottu ainakin jo 1800-luvulta lähtien.
Hölmöläiset asuivat kauan kauan sitten maaseudulla Hölmölän kylässä (suomenruotsiksi Bemböle). He ovat humoristisen hölmöjä, vaikka itse luulevatkin olevansa kovin käytännöllisiä ja kekseliäitä. Oli puuha mikä tahansa, se päättyy aina todella hullusti – usein lopputulos on suoranainen katastrofi. Mutta siitä he eivät pahemmin piittaa, vaan näkevät kaikissa touhuissaan jotain myönteistä. He ovat hyväntahtoista kansaa ja juuri sen takia heitä vedetään helposti nenästä.
hölmöläistarina Valoa pirttiin: (Kotona opiskelevat voivat lukea tämän ja miettiä, mikä meni pieleen)
Hölmöläisten talo oli liian pimeä. Koska kukaan ei halunnut olla pimeässä, piti pirttiin saada valoa. Mutta miten? Sitä mietittiin ja pohdittiin niin, että ohimoita jyskytti. Lopulta joku keksi, että maailmahan on valoa täynnä ja heillä on säkkejä, joilla sitä kuljettaa. Jospa he jakaantuisivat kahteen ryhmään, miehet ja naiset omiinsa. Miehet kaappaisivat valoa omiin säkkeihinsä ja veisivät sitä mökkiin. Naiset toisivat säkeillänsä pimeyttä ulos. Niin talo saataisiin valoisaksi.
kuvat lainattu http://kilplased.ee/fi/holmolaissadut
Idea koettiin hyväksi ja se päätettiin toteuttaa: naiset hakemaan pimeyttä pois ja miehet viemään valoa tilalle. Säkit täyteen valoa, joka oli yllättävän kevyttä, ja sisälle. Talon ovella kävi vilske, kun toiset toivat ja toiset veivät.
Matti kävi joskus katselemassa Hölmölän kylän tapahtumia ja sattui paikalle, kun valoa kuljetettiin. Yksi kylän väestä kertoi Matille, mitä siinä oltiin tekemässä. Matti aprikoi ja teki ehdotuksen asiaan. Sipistyään ja supistuaan aikansa hölmöläiset tulivat siihen tulokseen, että koska heidän tapansa ei ollut tuonut valoa pirttiin kovasta yrityksestä huolimatta, Matin ehdotusta voitaisiin kuunnella.
Matti otti kirveen, saapasteli talolle ja hakkasi seinään pienen reiän, ikkunan. Hölmöläiset menivät sisälle taloon ja ihme, sinne todellakin tulvi valoa ikkunasta. Niin yksinkertainen, mutta hyvä idea! Matti lähti kylästä hölmöläisten tyytyväisyydestä huvittuneena.
Matin mentyä ikkunaa päätettiin laajentaa. Saataisiin lisää valoa. Ikkuna hakattiin suuremmaksi ja vielä suuremmaksi niin, että lopulta koko seinä oli poissa. Mökki oli jo ihanan valoisa, mutta valoa haluttiin vielä lisää. Yksissä tuumin tehtiin ikkunoita lisää niin, että toinenkin seinä hävisi.
Vielä olisi haluttu lisää valoa, mutta kun kolmatta seinää alettiin hakata, koko talo lysähti kasaan. Hölmöläiset olivat hieman suruissaan, kun taloa ei enää ollut. Ei se oikeastaan haitannut, sillä valoa ainakin oli riittämiin.
Koulussa kaivoimme syksyllä tehdyt hiilipiirrokset esiin ja arvuuttelimme, kuka oli missäkin muotokuvassa.
Läksyksi tuli lukea lukukirjasta s. 116-117.
Lopuksi tanssimme Baby Sharkin tahtiin:
Hyvää viikonloppua!
t. Milla-ope 💓
torstai 14. toukokuuta 2020
Torstai 15.5.
Hei!
Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä keskustelimme loppukevään koulunkäynnistä, mm. käsien pesusta ja fyysisten leikkien välttämisestä sekä kävimme läpi etäopetuskokemuksia.
Ulkona oli ohjelmasssa puistossa juoksentelua, peilileikkiä, ötököille majan rakentelua ja puissa kiipeilyä.
Matematiikassa teimme pienen testin sekä tehtäväpaketista s. 33 ja 34.
Lisäksi oppilaat antoivat opelle luettavaksi tarina- sekä saneluvihkonsa.
Tuntui jopa vähän oudolta olla taas koulussa, mutta päivähän sujui mukavasti.
t. Milla-ope 💓
Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä keskustelimme loppukevään koulunkäynnistä, mm. käsien pesusta ja fyysisten leikkien välttämisestä sekä kävimme läpi etäopetuskokemuksia.
Ulkona oli ohjelmasssa puistossa juoksentelua, peilileikkiä, ötököille majan rakentelua ja puissa kiipeilyä.
Matematiikassa teimme pienen testin sekä tehtäväpaketista s. 33 ja 34.
Lisäksi oppilaat antoivat opelle luettavaksi tarina- sekä saneluvihkonsa.
Tuntui jopa vähän oudolta olla taas koulussa, mutta päivähän sujui mukavasti.
t. Milla-ope 💓
keskiviikko 13. toukokuuta 2020
Keskiviikko 13.5.
Heippa!
Tänään on viimeinen etäopetuspäivä.
Olette ahkeroineet hienosti etäkoulussa kahden kuukauden ajan. 🌹
Huomenna koulu alkaa klo 9.00 ja loppuu klo 13.00.
Pakkaa reppuusi kirjat, vihkot, tehtäväpaketti, aarrearkkumoniste sekä kynäpenaali.
Taitaa olla opettajallekin oikea aika palata lähiopetukseen:
-Eilen blogiin ei tullutkaan uutta tekstiä heti aamusta, olin ajastanut sen väärin.
-Kun sitten sain blogiin uuden tekstin, mukana ollut video oli väärä. Piti ladata oikea tilalle.
-Kun yritin kuvata viimeistä videota, eli tämän päivän ymppävideota, puhelimestani loppui muisti.
Eli ainakin minun on hyvä palata kouluun täältä nettimaailmasta. 😅
Paina tästä!
Matematiikka:
Vapaaehtoinen lisätehtävä: Pelaa 10monkeysia
Äidinkieli:
Lue lukukirjasta s. 114-115, siellä on pätkä tarinasta Pelätin ja rastas. Lue osa tekstistä ääneen.
Tee ainakin 20 min tehtäviä sivustolla
opetusaineistot.fi
käyttäjätunnus: kinnarin
salasana: oppilas3
Ympäristöoppi:
Aiheena kasvin osat. Ota ympän vihko esille ja piirrä sinne samat jutut kuin videolla.
Käsityöaskartelu:
Kuuntele ja katso videolta Onneli-opettajan ohje, kuinka voit tehdä itsellesi oman koronallen. Ja ei kun värkkäämään!
t. Milla-ope 💓
Tänään on viimeinen etäopetuspäivä.
Olette ahkeroineet hienosti etäkoulussa kahden kuukauden ajan. 🌹
Huomenna koulu alkaa klo 9.00 ja loppuu klo 13.00.
Pakkaa reppuusi kirjat, vihkot, tehtäväpaketti, aarrearkkumoniste sekä kynäpenaali.
Taitaa olla opettajallekin oikea aika palata lähiopetukseen:
-Eilen blogiin ei tullutkaan uutta tekstiä heti aamusta, olin ajastanut sen väärin.
-Kun sitten sain blogiin uuden tekstin, mukana ollut video oli väärä. Piti ladata oikea tilalle.
-Kun yritin kuvata viimeistä videota, eli tämän päivän ymppävideota, puhelimestani loppui muisti.
Eli ainakin minun on hyvä palata kouluun täältä nettimaailmasta. 😅
- Ihan ekaksi: Käy vastaamassa kyselyyn linkistä. Aiheena on lukeminen.
Paina tästä!
- Lähetä aarrearkustasi opelle kuva!
Matematiikka:
- Kertaa matikkaa ja tee tehtäväpaketista s.17. (Jos se on tehty, tee s. 29.)
- Tee sitten matikan testi eli matikan kirjasta s. 132 ja 136.
- Laita minulle matikan kirjan sivuista kuvat!
Vapaaehtoinen lisätehtävä: Pelaa 10monkeysia
Äidinkieli:
Lue lukukirjasta s. 114-115, siellä on pätkä tarinasta Pelätin ja rastas. Lue osa tekstistä ääneen.
Tee ainakin 20 min tehtäviä sivustolla
opetusaineistot.fi
käyttäjätunnus: kinnarin
salasana: oppilas3
Ympäristöoppi:
Aiheena kasvin osat. Ota ympän vihko esille ja piirrä sinne samat jutut kuin videolla.
Käsityöaskartelu:
Kuuntele ja katso videolta Onneli-opettajan ohje, kuinka voit tehdä itsellesi oman koronallen. Ja ei kun värkkäämään!
t. Milla-ope 💓
tiistai 12. toukokuuta 2020
Tiistai 12.5.
Hello!
Tänään on tiistai, 12.5. eli kahdestoista toukokuuta.
Matematiikka:
Pelaa ainakin 20 minuutin ajan.
käyttäjätunnus: MJ69omanimi
salasana: kuusikko
Käyn illalla tsekkaamassa opettajan profiililla, miten tehtävien teko on teillä sujunut. 👀
Äidinkieli:
Lue lukukirjasta s.112-113. Lue osa tekstistä ääneen.
Kertaus:
Yhdyssanat muodostuvat kahdesta eri sanasta
esim.
tieto + kone =tietokone
lohi + käärme =lohikäärme
kahvi + kuppi =kahvikuppi
Tee tämän ohjeen avulla tehtäväpaketin s. 42.
Alleviivaa kaikki yhdyssanat. Tarkista kuvan alta, löysitkö oikean määrän yhdyssanoja. (Ensimmäinen yhdyssana on rytmiorkesterin)
Musiikki (ja liikunta):
Kokeile ja harjoittele kolmea kehorytmiä videoiden avulla. Videot ovat Youtubesta, tekijänä Sporttipankki.
Kuvataide:
Aiheena valo ja varjot.
Varjo syntyy siitä, kun valo ei läpäise jotain asiaa tai esinettä.
Kokeile, miten saat varjon aikaiseksi. Jos aurinko ei ole apunasi, voit käyttää lamppua.
Piirrä suosikkilelusi ääriviivat varjon avulla. Lopuksi voit värittää kuvan.
Tänään on tiistai, 12.5. eli kahdestoista toukokuuta.
Matematiikka:
- Katso video, jossa opetellaan matematiikan kieltä.
- Kuulet myös muutaman päässälaskun, merkitse ne matikan vihkoon: (Stoppaa ja kelaa videota tarvittaessa.)
- Pelaa 10monkeys tehtäviä osoitteessa https://www.10monkeys.com/fi/
Pelaa ainakin 20 minuutin ajan.
käyttäjätunnus: MJ69omanimi
salasana: kuusikko
Käyn illalla tsekkaamassa opettajan profiililla, miten tehtävien teko on teillä sujunut. 👀
- Tee kertaustehtäviä matikkapaketista s. 30.
Äidinkieli:
Lue lukukirjasta s.112-113. Lue osa tekstistä ääneen.
Kertaus:
Yhdyssanat muodostuvat kahdesta eri sanasta
esim.
tieto + kone =tietokone
lohi + käärme =lohikäärme
kahvi + kuppi =kahvikuppi
Tee tämän ohjeen avulla tehtäväpaketin s. 42.
Alleviivaa kaikki yhdyssanat. Tarkista kuvan alta, löysitkö oikean määrän yhdyssanoja. (Ensimmäinen yhdyssana on rytmiorkesterin)
Musiikki (ja liikunta):
Kokeile ja harjoittele kolmea kehorytmiä videoiden avulla. Videot ovat Youtubesta, tekijänä Sporttipankki.
Kuvataide:
Aiheena valo ja varjot.
Varjo syntyy siitä, kun valo ei läpäise jotain asiaa tai esinettä.
Kokeile, miten saat varjon aikaiseksi. Jos aurinko ei ole apunasi, voit käyttää lamppua.
Piirrä suosikkilelusi ääriviivat varjon avulla. Lopuksi voit värittää kuvan.
t. Milla-ope 💓 (ps. matikan päässälaskujen vastaukset: 1. 29 2. 19 3. 20)
maanantai 11. toukokuuta 2020
Maanantai 11.5.
Moi!
Toivottavasti sinulla oli mukava viikonloppu. 🌺
Tänään maanantaina 11. toukokuuta on luokan yhteinen Teams klo 9.30.
Matematiikka:
Tee Yli esteiden -vihkosta s. 41-44. (eli 4 sivua)
Äidinkieli:
Lukukirjan loppuun on koottu lukumaistiaisia eri kirjoista. Lue ensin s. 109.
Lue sitten lukukirjan s. 110-111, se on pätkä kirjasta Muuttolintulapsi. Lue osa tekstistä ääneen!
Tee tehtäväpaketista s. 44 eli kirjoita sopivat vuorosanat. Muista vuorosanaviiva!
Tässä esimerkki:
Unto väitti:
-Olen maailman paras Fortniten pelaaja.
Vapaaehtoinen lisätehtävä:
Tehtäväpaketin s. 47 eli sarjakuva.
Ympäristöoppi:
Onko norppa kotikivellä? https://luontolive.wwf.fi/norppalive/
Entä kalasääski pesässään?: https://luontolive.wwf.fi/kalasaaski/
Tässä vanhoja videoita:
🦌: https://luontolive.wwf.fi/metsapeura/
🐺 ja ahma! https://luontolive.wwf.fi/ahma/
🐦: https://luontolive.wwf.fi/talvilintu/
Kuuntele Youtubekäyttäjän Tuomas Kanniston hauska opetuslaulu pikkulinnuista ja opi!
Liikunta:
Liiku näiden tahtiin:
Jumppakissan taukojumppa:
https://www.youtube.com/watch?v=3gGpRiV09uU
Fröbelin palikat: Sutsi satsi
https://www.youtube.com/watch?v=pKCKY5bdlE0
Fröbelin palikat: Huugi-guugi
https://www.youtube.com/watch?v=AsSFGwQn2lI
Mukavaa viikkoa!
t. Milla-ope 💖
Toivottavasti sinulla oli mukava viikonloppu. 🌺
Tänään maanantaina 11. toukokuuta on luokan yhteinen Teams klo 9.30.
Matematiikka:
Tee Yli esteiden -vihkosta s. 41-44. (eli 4 sivua)
Äidinkieli:
Lukukirjan loppuun on koottu lukumaistiaisia eri kirjoista. Lue ensin s. 109.
Lue sitten lukukirjan s. 110-111, se on pätkä kirjasta Muuttolintulapsi. Lue osa tekstistä ääneen!
Tee tehtäväpaketista s. 44 eli kirjoita sopivat vuorosanat. Muista vuorosanaviiva!
Tässä esimerkki:
Unto väitti:
-Olen maailman paras Fortniten pelaaja.
Vapaaehtoinen lisätehtävä:
Tehtäväpaketin s. 47 eli sarjakuva.
Ympäristöoppi:
- Käy kurkkaamassa luontoliven kameroista, näkyykö elukoita. (alempana linkit)
- Kirjoita ympän vihkoon lista, mitä eläimiä JA lintulajeja tänään eri videoilla näit. Huom! Eläinlajit kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Onko norppa kotikivellä? https://luontolive.wwf.fi/norppalive/
Entä kalasääski pesässään?: https://luontolive.wwf.fi/kalasaaski/
Tässä vanhoja videoita:
🦌: https://luontolive.wwf.fi/metsapeura/
🐺 ja ahma! https://luontolive.wwf.fi/ahma/
🐦: https://luontolive.wwf.fi/talvilintu/
Kuuntele Youtubekäyttäjän Tuomas Kanniston hauska opetuslaulu pikkulinnuista ja opi!
Liikunta:
Liiku näiden tahtiin:
Jumppakissan taukojumppa:
https://www.youtube.com/watch?v=3gGpRiV09uU
Fröbelin palikat: Sutsi satsi
https://www.youtube.com/watch?v=pKCKY5bdlE0
Fröbelin palikat: Huugi-guugi
https://www.youtube.com/watch?v=AsSFGwQn2lI
Mukavaa viikkoa!
t. Milla-ope 💖
perjantai 8. toukokuuta 2020
Perjantai 8.5.
Hei!
Tänään perjantaina on yhteinen Teams klo 9.30.
Myös maanantaina pidämme yhteisen Teamsin klo 9.30.
Matematiikka:
Katso linkistä video, jossa Youtubekäyttäjä Mirva-ope antaa hyvät vinkit:
https://www.youtube.com/watch?v=uCPTUr8PzsU
Katso sitten oman open video ja tee matikan kirjasta s. 124-125 ja kotitehtävä s.126
Uskonto/Elämänkatsomustieto:
Katso video:
Äidinkieli:
Arjen taidot:
Opettele loppuviikon aikana täyttämään ja tyhjentämään tiskikonetta. 🍴(Äitikin ilahtuu tästä varmasti.)
Äitienpäivä! (Kaikki äidit lopettavat nyt blogin lukemisen tähän.)
Sunnuntaina vietetään äitienpäivää.
Videolla on Kirsi-open ohje kortin tekemiseen. Korttiin tulee kauniita tulppaaneja. 🌷
Tarvitset paperia, lyijykynän ja puuvärejä.
Huom! Kirjoita korttiin toivotus äidille sekä oma nimi. Äidinkielessä meillä on ollut runot aiheena. Keksitkö pienen runon äidille? Kokeile! 😊
Tässä ohje lahjaan 🎁:
1. Etsi kevätseurantalappuset, joihin olet piirtänyt ja ja kirjoittanut tietoa linnuista, kasveista ja hyönteisistä.
2. Laita lappuset mielestäsi hyvään järjestykseen.
3. Kirjoita ekalle tai vikalle sivulle esim.
Äidille t. oma nimesi. Laita myös vuosiluku! (voit kirjoittaa muutakin!)
4. Kiinnitä sivut yhteen nitojalla TAI teippaamalla TAI rei'ittämällä paperit ja sitomalla ne yhteen nyörillä TAI klemmarilla. 📎📎
5. Tadaaa! Itse tekemäsi kirja kevään merkeistä on nyt valmis. Voit antaa sen sunnuntaiaamuna äidille kortin ja onnittelujen kera.
Hyvää viikonloppua! 🍀
t. Milla
Tänään perjantaina on yhteinen Teams klo 9.30.
Myös maanantaina pidämme yhteisen Teamsin klo 9.30.
Matematiikka:
Katso linkistä video, jossa Youtubekäyttäjä Mirva-ope antaa hyvät vinkit:
https://www.youtube.com/watch?v=uCPTUr8PzsU
Katso sitten oman open video ja tee matikan kirjasta s. 124-125 ja kotitehtävä s.126
Uskonto/Elämänkatsomustieto:
Katso video:
Äidinkieli:
- Tee työkirjasta s. 83. Jatka tarinaa. Pistä parastasi käsialassa! (E-kirja: s.79)
- Tee tänään tai viikonlopun aikana elokuva-arvostelu! Eli katso jokin elokuva (ei siis jakso jostain sarjasta) ja tee elokuva-arvostelu tehtäväpaketin s.48.
- Kysy vanhemmiltasi, milloin voit katsoa elokuvan. (Kannattaa ensin tehdä muut koulujutut valmiiksi.)
- Elokuvan ikärajan täytyy olla sinulle sopiva.
Arjen taidot:
Opettele loppuviikon aikana täyttämään ja tyhjentämään tiskikonetta. 🍴(Äitikin ilahtuu tästä varmasti.)
Äitienpäivä! (Kaikki äidit lopettavat nyt blogin lukemisen tähän.)
Sunnuntaina vietetään äitienpäivää.
Videolla on Kirsi-open ohje kortin tekemiseen. Korttiin tulee kauniita tulppaaneja. 🌷
Tarvitset paperia, lyijykynän ja puuvärejä.
Huom! Kirjoita korttiin toivotus äidille sekä oma nimi. Äidinkielessä meillä on ollut runot aiheena. Keksitkö pienen runon äidille? Kokeile! 😊
Tässä ohje lahjaan 🎁:
1. Etsi kevätseurantalappuset, joihin olet piirtänyt ja ja kirjoittanut tietoa linnuista, kasveista ja hyönteisistä.
2. Laita lappuset mielestäsi hyvään järjestykseen.
3. Kirjoita ekalle tai vikalle sivulle esim.
Äidille t. oma nimesi. Laita myös vuosiluku! (voit kirjoittaa muutakin!)
4. Kiinnitä sivut yhteen nitojalla TAI teippaamalla TAI rei'ittämällä paperit ja sitomalla ne yhteen nyörillä TAI klemmarilla. 📎📎
5. Tadaaa! Itse tekemäsi kirja kevään merkeistä on nyt valmis. Voit antaa sen sunnuntaiaamuna äidille kortin ja onnittelujen kera.
Hyvää viikonloppua! 🍀
t. Milla
torstai 7. toukokuuta 2020
Torstai 7.5.
Moi!
Huomenna perjantaina yhteinen Teams klo 9.30.
Matematiikka:
Äidinkieli:
2. Miltä Nimettömästä tuntui, kun se oli saatu valmiiksi?
3. Mihin Riemu meni?
4. Minkä nimen sinä olisit valinnut Riemulle? Miksi?
Käsityöaskartelu:
Huomenna perjantaina yhteinen Teams klo 9.30.
Matematiikka:
- Katso ensin video:
- Tee tehtäväpaketin s. 19, s. 21 ja s. 25.
Äidinkieli:
- Lue lukukirjasta s. 100-101.
- Pohdi mielessäsi s. 101 kysymyksiä 1-4:
2. Miltä Nimettömästä tuntui, kun se oli saatu valmiiksi?
3. Mihin Riemu meni?
4. Minkä nimen sinä olisit valinnut Riemulle? Miksi?
- Keksi ja kirjoita saneluvihkoon 5 virkettä, joissa käytät näitä sanoja: (sanoja saa taivuttaa!)
1. mandariini
2. korkea
3. Antero
4. pienempi
5. kuningas
Eli 1. virkkeessä käytät sanaa mandariini, 2. virkkeessä sanaa korkea... ja niin edelleen.
- Tee tehtäväkirjasta s. 82 eli lue teksti ja merkitse S tai E, sopivatko väitteet tekstiin. (E. s. 78)
Käsityöaskartelu:
- Suunnittele raketti piirtämällä se ympän vihkoon.
- Rakenna raketti kierrätysmateriaaleista (esim. tyhjä maito- tai mehutölkki, talouspaperirullan hylsyt..) Liimaa/teippaa.
- Koristelussa luovuus kehiin! Väritystä, koristeiden liimaamista, mitä vain keksit.
Vapaaehtoinen lisätehtävä, musiikki: Jos teillä on piano kotona, voit tutustua eläinkuvanuotteihin ja opetella soittamaan:
https://www.ubiikki.fi/kuvanuotit/app/
Vaikka pianoa ei olisikaan, sivustolta löytyy myös
virtuaalipiano: https://www.ubiikki.fi/kuvanuotit/app/#4/0
t. Milla-ope 💗
t. Milla-ope 💗
keskiviikko 6. toukokuuta 2020
Keskiviikko 6.5.
Hei vaan!
Koko luokan yhteinen Teams on tämän viikon perjantaina klo 9.30.
Huomenna torstaina tarvitset käsityöaskarteluun tyhjän maito- tai mehutölkin/ wc-paperirullan/talouspaperirullan. Kannattaa laittaa talteen!
Äidinkieli:
Matikka:
Satataulusta voi katsoa apua.

Uskonto ja elämänkatsomustieto:
Suru. Teksti ja kuvat ovat Aarre 2 -oppikirjasta.
Katso video ja kuuntele lopussa, mitä ympän vihkoon pitää kirjoittaa.
Liikunta:
Mukavaa päivää!
t. Milla-ope 💗
Koko luokan yhteinen Teams on tämän viikon perjantaina klo 9.30.
Huomenna torstaina tarvitset käsityöaskarteluun tyhjän maito- tai mehutölkin/ wc-paperirullan/talouspaperirullan. Kannattaa laittaa talteen!
Äidinkieli:
- Tee tehtäväpaketin s. 41 eli katso mitä kuvissa tapahtuu ja kirjoita siitä kunnon tarina (mielellään sivun pituinen). Lähetä opelle kuva!
- Tee myös tehtäväpaketin s. 40 ainakin sivun puoleen väliin asti. Eli etsi virkkeet ja laita pisteet ja isot alkukirjaimet paikoilleen. Kuvien alapuolelta voit tarkistaa, saitko merkittyä oikean määrän pisteitä ja isoja alkukirjaimia.
Matikka:
- Tee tehtäväpaketista s. 26. Piirrä kymppipötköt ja ykköset. Vähennä ensin kympit, sitten ykköset. (Tarkista värittämällä laivat.)
- ja tee sitten s. 23 (Tarkista itse värittämällä/rengastamalla tulokset)
Satataulusta voi katsoa apua.

Uskonto ja elämänkatsomustieto:
Suru. Teksti ja kuvat ovat Aarre 2 -oppikirjasta.
Katso video ja kuuntele lopussa, mitä ympän vihkoon pitää kirjoittaa.
Liikunta:
Kuvametsästys!
Ennen ulosmenoa voit kirjoittaa kuvattavat asiat myös muistilapulle, jos se helpottaa.
- Etsi tietyt asiat ulkoa ja ota kuva
- Liikenteessä puhelinta ei saa käyttää, esim. pihalla ja metsässä voi.
- Älä ota miljoonaa kuvaa vaan 1 kuva yhdestä asiasta. (ei tarvitse lähettää opelle)
Ennen ulosmenoa voit kirjoittaa kuvattavat asiat myös muistilapulle, jos se helpottaa.

Mukavaa päivää!
t. Milla-ope 💗
tiistai 5. toukokuuta 2020
Tiistai 5.5.
Heips!
Tänään on 5.5. eli viides toukokuuta! Toukokuu on englanniksi May, se lausutaan mei.
Matikka:
Aiheena on vähennyslaskut.
Äidinkieli:
salasana: oppilas3
--> Valitse Vilske Lukukirja oppilaan digi koulu
Jos kirjautuminen on hankalaa, täällä vanhassa blogikirjoituksessa on video kirjautumisesta:
https://millanluokka.blogspot.com/2020/03/tiistai-313.html
Tänään on 5.5. eli viides toukokuuta! Toukokuu on englanniksi May, se lausutaan mei.
Matikka:
Aiheena on vähennyslaskut.
- Tee matikan kirjasta s. 120-121 sekä kotitehtävä 1 s. 122.
- Vapaaehtoisia: lisätehtävät s. 122-123
Äidinkieli:
- Tee tehtäväpaketin s. 43. Lue ohje paperista ja katso mallia ekasta kohdasta!
- Käsialan pitää olla siistiä. Alempana mallikirjaimet avuksi.
- Pelaa pelejä sivustolla opetusaineistot.fi
salasana: oppilas3
--> Valitse Vilske Lukukirja oppilaan digi koulu
Jos kirjautuminen on hankalaa, täällä vanhassa blogikirjoituksessa on video kirjautumisesta:
https://millanluokka.blogspot.com/2020/03/tiistai-313.html
Ympäristöoppi:
Tee tehtäväpaketista s. 37.
Musiikki:
- Musiikissa on "oma kieli" ja omia termejä vähän niin kuin matikassakin. Katso videolta mitä musiikin termit presto ja largo tarkoittavat.
- Opettele seuraavalta videolta rytmi ja soita kappaleen mukana! Voit rummuttaa pöytää tai tehdä ämpäristä rummun. Treenaa ainakin pari kertaa!
L=left=vasen
R=right=oikea
R=right=oikea
t. Milla-ope 💗
maanantai 4. toukokuuta 2020
Maanantai 4.5.
Hei!
Toivottavasti sinulla oli hauska viikonloppu.
Tänään ei pidetä yhteistä Teamsia vaan soittelen lyhyesti kaikille oppilaille ja kuuntelen teidän lukemistanne.
Punaisille yritän kilauttaa klo 9.-10.30 ja vihreille klo 11-12.30 välisinä aikoina.
Tällä viikolla uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa on aiheena tunteet ja aiheesta on ma, ke ja pe lyhyet videot.
Äidinkieli:
Matikka:
Tee Yli esteiden -vihkosta s. 36-37.
Vapaaehtoinen lisätehtävä: Yli esteiden vihko s. 31 tai 10monkeys -peli
Englanti+taukoliikunta:
Kuuntele, laula ja liiku laulun ohjeiden mukaan:
Uskonto ja elämänkatsomustieto:
Katso ja kuuntele video. Ympän vihkoon pitäisi tehdä jotain..se selviää videon lopusta!
Hauskaa viikkoa!
t. Milla-ope💗
Toivottavasti sinulla oli hauska viikonloppu.
Tänään ei pidetä yhteistä Teamsia vaan soittelen lyhyesti kaikille oppilaille ja kuuntelen teidän lukemistanne.
Punaisille yritän kilauttaa klo 9.-10.30 ja vihreille klo 11-12.30 välisinä aikoina.
Tällä viikolla uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa on aiheena tunteet ja aiheesta on ma, ke ja pe lyhyet videot.
Äidinkieli:
- Lue opelle hetki puhelimessa, kun ope soittaa sinulle.
- Saat opelta puhelimessa ohjeet myös erääseen tehtävään.
- Lue lukukirjasta s. 98-99. Mikä on ollut sinun mielestäsi paras runo tässä jaksossa eli s. 90-99? Valitse.
- Tee tehtäväpaketista s.39. Muistappa selkeä käsiala!
Matikka:
Tee Yli esteiden -vihkosta s. 36-37.
Vapaaehtoinen lisätehtävä: Yli esteiden vihko s. 31 tai 10monkeys -peli
Englanti+taukoliikunta:
Kuuntele, laula ja liiku laulun ohjeiden mukaan:
Uskonto ja elämänkatsomustieto:
Katso ja kuuntele video. Ympän vihkoon pitäisi tehdä jotain..se selviää videon lopusta!
Hauskaa viikkoa!
t. Milla-ope💗
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)