perjantai 29. huhtikuuta 2022

Perjantai 29.4.

 Moi!

Aamulla oppilaat esittelivät peruukkeja ja reppujen tilalle otettuja kantovälineitä. Tarkistimme läksyt.

Lähdimme käymään aika pikaisesti metsässä. Metsässä ehdimme bongata keväänmerkkejä.. vaikka aika hidasta on kevään eteneminen nyt ollut. 

Lisäksi metsässä kertasimme ihmisteemaa. Metsään oli piilotettu erilaisia rasteja. Oppilaat pareittain etsivät rastin ja vastasivat siinä esitettyyn kysymykseen. 

Koululla oli lukuhetki omalle pehmolle. 

Lauloimme yhden oppilaiden toivoman kappaleen ja katsoimme Lasten uutiset. 

Viikon tähdille tehtiin tähdet ja muutama pääsi lukumummon kanssa lukemaan. 

Lopuksi oli Kuusikossa vapputehtävä, jossa luokasta piti etsiä ilmapalloja, joiden kirjaimista muodostui lopulta sana. 

Olipas hassu päivä!

Tämän päivän liikunnat ja lukuhetket pitää merkata itselleen helmari-haasteeseen! Lauantaina ja sunnuntaina saa kerätä rasteja myös, jos haluaa. 

Hyvää vappua ja viikonloppua kaikille! 🎈

t. Milla

torstai 28. huhtikuuta 2022

Torstai 28.4.

 Hei!

Aamulla tarkastimme lukuläksyn. Uusi lukuläksy tuli lukukirjan s. 108-109. 

Helmari-lukuhaasteeseen liittyen oppilaat saivat tänään monisteen, joka liimattiin isoon vihkoon. Siihen oppilaat merkitsevät päivittäin rasteilla liikunnat (15min) ja lukemiset (15min). 

Sitten aloitettiin askartelupuuhat. Mahtavia vappunaamareita! Värityksen sai päättää itse ja lisäksi valita 5 koristetta, joko paljetteja tai höyheniä. Naamarit jätettiin vielä koululle huomiseksi, halutessaan sitä voi pitää huomenna koulussa päässä. 

Vikalla tunnilla oli äidinkieltä ja aiheena adjektiivit eli kuvailevat sanat. Kertasimme ensin verbit ja substantiivit. Sitten keksimme erilaisia kuvailevia sanoja esim. parhaasta kaverista. 

Oppilaat pääsivät esittämään, kun opettelimme vertailumuotoja. 

Kolme oppilasta kerrallaan esitti luokan edessä; 

iloinen, iloisempi, iloisin

väsynyt, väsyneempi, väsynein, 

vihainen, vihaisempi, vihaisin

rohkea, rohkeampi, rohkein, 

pelokas, pelokkaampi, pelokkain

Mahtavia näyttelijöitä luokka täynnä, oli kyllä hauskaa! 😂😄

Teimme hiirikirjasta 🐭  s. 60 ja 61. Ehdimme myös aloittaa s. 62. Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 28  sivulta 61. 

Huomenna vapaaehtoisia vappuhassutteluja; 

-anything but a backpack  eli  joku muu kuin reppu tavaroiden kuljettamiseen

-hassu peruukki tai naamiaisasu

-pehmolelu mukaan

t. Milla

keskiviikko 27. huhtikuuta 2022

Keskiviikko 27.4.

Moi!

Aamu aloitettiin kuuntelemalla tarina vappuun liittyen. Sitten oppilaat saivat valita itselleen vappunaamarin mallin ja aloitimme askartelemaan naamareita. 

Ulkoilun jälkeen oli tutkimuksen vuoro. 

Popparitutkimuksessa piti ottaa kaikki aistit käyttöön ja tehdä havaintoja popkornista! Oppilaille tämä oli mieluista. Lisäksi teimme monistetehtäviä aivoista ja aisteista. 

Kuuntelimme sadun Helmi-helmipöllöstä. 

Vikalla tunnilla teimme laatukyselyn netissä. Harjoittelimme samalla lukemaan ja avaamaan qr-koodin. 

Matikassa otimme pari päässälaskua. Oppilaat pelasivat pareittain ja laskivat s. 138-139. Läksyksi tuli mökki 31. 

Lukuläksynä arvoitus jatkuu eli lukukirjasta s. 106-107. 

t. Milla

tiistai 26. huhtikuuta 2022

Tiistai 26.4.

Hei!

Päiväjärjestyksen läpikäynnin jälkeen oli aiheena ihminen ja aivot. 
Harjoittelua suorittava Iris kertoi aivojen tehtävästä ja aisteista. Oppilailla oli myös hyviä kysymyksiä!

Ulkoilun jälkeen oppilaat saivat ottaa toden teolla aivot käyttöön. Kertasimme äng-äänteen. Sitten oppilaat pienissä ryhmissä pyöräyttivät virtuaalista onnenpyörää, saivat näkyville kuvan ja keksivät siitä virkkeitä vihkoon. 

Puhuimme luonnon kevätseurannasta ja Kuusikon yhteinen kevätseurantataulukko kiinnitettiin seinälle. Sinne jokainen saa käydä merkkaamassa omat havainnot.

Oppilaat saivat lähiaikoina 10 rastia täyteen ja tänään oli palkinnon aika. He saivat istua vikalla tunnilla ihan millä paikalla halusivat. Koska työskentely onnistui ja laskuja saatiin laskettua hyvin, oppilaat saavat istua näillä paikoilla vielä huomisen!

Vikalla tunnilla teimme siis matikkaa, s. 134-135 ja läksyksi tuli mökki 30. Lisäksi 4 kertotaulun harjoittelua! Huomenna mad minute. 

Lukuläksyksi tuli mysteeri lukukirjan s. 104-105. 

t. Milla

maanantai 25. huhtikuuta 2022

Maanantai 25.4.

 Moi!

Aamulla käytiin tietenkin viikonlopun kuulumiset läpi. Ne on oppilaille tärkeitä juttuja.

Johdattelu matikan aiheeseen meni niin, rttä mietimme mitä juttuja on olemassa yli 100. Vuodessa on 365 päivää, koulussamme yli 900 oppilasta.. jne.

Teimme matikan tehtävät ja läksyksi tuli mökki! 

Lisäksi läksynä myös 4 kertotaulu.

Lukuläksyksi tuli s. 102-103.

Lisäksi oli kertotaulurinki, puhetta hyvinvointiviikosta ja salissa harrastemessut!

T. Milla

perjantai 22. huhtikuuta 2022

Perjantai 22.4.

 Hei!
Tänään taas testailimme mad minute -testiä matikassa. Tutkimme myös matikan kirjan aukeamaa s.128-129 ja kuuntelimme siihen liittyen tarinan ja katsoimme videon. 

Aloitimme värittelemään kertotauluvärityskuvia. 

Pelasimme ykkösten kanssa peliä, jossa täytyi hallita yksikkö- ja monikkomuodot. 

Katsoimme Lasten uutiset. 

Viimeisellä tunnilla oppilaat harjoittelivat pieniä näytelmiä ja esittivät ne lopuksi yleisölle. Se oli kivaa!

Hyvää viikonloppua! 💜

t. Milla

t. Milla

torstai 21. huhtikuuta 2022

Torstai 21.4.

 Moi!

Aamulla juttelimme monenlaista. 

Teimme matikassa mad minute -testin 3 kertotaulusta. Huomenna teemme saman testin uudelleen!

Seurakunnasta kävi nuoriso-ohjaajia kertomassa elämästä eri puolilla maapalloa. Ihmettelimme mm. afrikkalaisia soittimia ja leluja ja katsoimme maailman karttaa ja valokuvia. Oli tosi mielenkiintoinen vierailu! Ja Kuusikon ykköset ja kakkoset jaksoivat hienosti kuunnella. 

Luimme eilen annetun lukuläksyn ääneen ja oppilaat kertoivat heille mieliin jääneitä runoja ja loruja. Ne olivat tosi kivoja. 

Treenasimme minuuttilukemista. Siitä kerroinkin torstaipostissa. Suurin osa kehittyi tekstin lukemisessa jo 5 minuutin harjoittelulla!

Uusi lukuläksy tuli lukukirjasta s. 100-101.  (Taisin eilen kirjoittaa blogiin väärän lukuläksyn!🙀 Jos s. 100-101 on jo luettu, voi lukea s. 98-99. )

Matikasta ei tullut läksyä, muuta kuin 3 kertotaulun ulkoa opettelua. 

Harjoittelimme lintukirjaan 🐦 viestin kirjoittamista. Teimme s. 64-65. Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 31, tehtävät 1 ja 2. 2. tehtävä kirjoitetaan pieneen puikulavihkoon 😊

t. Milla

keskiviikko 20. huhtikuuta 2022

Keskiviikko 20.4.

Morjens!

Aamun ekalla tunnilla vaihdoimme eskareiden kanssa tiloja ja pääsimme työskentelemään välillä vähän erilaisessa luokkatilassa. Vaihtelu virkistää!

Kertasimme mitä tarkoittavat yksikkö ja monikko. 

kissa - kissat, kirja - kirjat,  terävä kynä - terävät kynät

Teimme hiirikirjasta s. 64-65. (Hyppäsimme siis adjektiivien yli.) Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 30. 

Lukuläksyksi tuli runoja lukukirjan s. 100-101.

Ulkoilimme auringossa. 

Ympässä oli aiheena jälleen ihminen, tällä kertaa hengitys ja verenkierto.  

Matikassa teimme salaisuustehtäviä, siitä ei tullut läksyä. 

T. Milla

tiistai 19. huhtikuuta 2022

Tiistai 19.4.

 Moi! 

Tänään tuli läksyksi lukuläksy s. 96-97 ja vikalla tunnilla matikassa aiheena Katsastus. 

Läksyksi 3 kertotaulun harjoittelu ja ulkoa opettelu. (taas) Lähiaikoina tehdään taas kertotaulutestejä.

Päivään on Kirsin johdolla mahtunut muutakin, mutta niistä en ihan tarkkaan tiedä.

Nähdään huomenna!

T. Milla 

torstai 14. huhtikuuta 2022

Torstai 14.4.

 Moi!
Tänään oli kiva päivä. 

Ulkoleikkejä, tukioppilaiden järkkäää munajahti, tarinoita, väritystehtävä ja Ystäväni Marlon -jakso. 

Mukavaa pääsiäistä kaikille!
Läksyä ei tietenkään lomaksi tule. 

t. Milla

keskiviikko 13. huhtikuuta 2022

Keskiviikko 13.4.

 Moi!

Huh! Nyt vasta blogin parissa. 

Aamulla jutskailtiin monenlaista mm. toisen puolustamisesta kiusaamistilanteessa. 

Teimme pareittain luetunymmärtämisen harjoituksen. Oppilaat lukivat tekstin mäyrästä ja vastasivat väitteisiin. 

Ulkoilimme auringossa. 

Harjoittelimme tänään kirjoitustreeneissä H-kirjaimen. 

Ympäristöopissa aiheenamme oli ruuansulatus. Nyt on hallussa käsitteet suu, ruokatorvi, mahalaukku, ohutsuoli, paksusuoli ja peräsuoli. 

Kävimme läpi lukuläksyn ja otimme uuden lukuläksyn s. 94-95. 

Läksyksi tuli myös kirjoitushaaste. 

Matikassa teimme s. 118-119.Läksyksi mökki 27. 

Teimme kertotaulutestin, jossa oppilaat ottivat itselleen aikaa. 

t.Milla

tiistai 12. huhtikuuta 2022

12.4. Tiistai

Hei!

Tänään sijaisen johdolla on puuhattu mm seuraavia juttuja:

-Lukuläksyksi s. 92-93

-Kirjoitusläksyksi uusi kirjoitushaaste

-Matikassa tehty väliinjääneitä tehtäviä, ei läksyä 

-Ulkoilua ja liikuntaa 

-Elämänkatsomustietoon ja uskontoon liittyen katsottu ystävyydestä kertovaa sarjaa 

- Äidinkielessä kerrattu mitä erisnimet tarkoittavat. Hiirikirjasta s. 58-59 tehty.

T. Milla




maanantai 11. huhtikuuta 2022

11.4. Maanantai

 Hei!

Tänään luokassa on ahkeroitu sijaisen johdolla.

Lukuläksyksi tullut lukukirjasta s. 90-91.

Kirjoitusläksyksi kirjoitushaaste lintukirjan takaa. 

Matikasta tehty s. 114-115. Läksyksi mökki 26.

Enkussa aiheena pääsiäinen. 

Lisäksi oppilaat ovat tehneet pareittain luetunymmärtämisen tehtävän, jossa piti värittää pääsiäismunia ohjeiden mukaan.

T. Milla

perjantai 8. huhtikuuta 2022

8.4. Perjantai

 Moi!

Tänään oli tosi puuhakas päivä. 

Aamulla kävimme ilahduttamassa keittiön väkeä. Lauloimme laulun Aika monta noitaa ja lausuimme virpomisloitsun. Annoimme keittiön emännille pääsiäiskortin. Keittiön väki oli mielissään!

Teimme rästiin jääneitä hommia. Kaikille vitosluokkalaisille saatiin nyt pääsiäiskortit valmiiksi ja niihin kirjoitettiin runot. 

Kirjoitimme pääsiäistarinoita loppuun ja tarkistimme niiden kirjoitusasut.  Oppilaat kirjoittivat todella hienoja tarinoita! Teimme matikan kirjasta myös väliinjääneitä tehtäviä. 

Kotitehtäväksi tuli viikonlopuksi yksi kirjoitushaaste lintukirjan takaa. 

Vikalla tunnilla puhuimme Mikael Agricolasta ja palmusunnuntaista. 

Huomenna lauantaina 9.4. on Mikael Agricolan päivä. Mikael Agricola kirjoitti 1500-luvulla ABC-kirjan, joka oli ensimmäinen suomen kielen aapinen. Lisäksi hän on keksinyt suomen kieleen uusia sanoja, esimerkiksi isänmaa ja omatunto. Juttelimme, mitä nämä sanat tarkoittavat. 

Palmusunnuntaina moni käy virpomassa. Virpomisen idea ei ole käydä "kerjäämässä karkkia" vaan tarkoituksena on virpomisvitsalla ja -loitsulla tuottaa hyvää mieltä ja toivottaa kivoja asioita. Tänäkin vuonna koronavirus voi rajoittaa virpomista ja varsinkin kiertämistä talosta taloon. 

Katsoimme myös Lasten uutiset. 


Mukavaa viikonloppua! 💜

t. Milla

torstai 7. huhtikuuta 2022

7.4. Torstai

 Moi!

Aamu alkoi ympäristöopin tuokiolla. Tiistaina käsittelimme luita, tänään vuorossa olivat lihakset. 

Lihasten kiinnittyvät luihin. Lihasten avulla voimme liikkua. Kaikkeen liikkumiseen tarvitaan lihaksia, jopa silmien räpyttelyyn tai hymyilyyn! Yksi vahvimmista lihaksistamme on kieli..!

Sitten oli liikuntatuokion vuoro. Luokassa oli 8 eri pistettä. Oppilaat etenivät 5 hengen ryhmissä pisteeltä toiselle ja tekivät lihaskuntoliikkeitä. Muun muassa vatsalihasliikkeitä, kylkilihasliikkeitä, punnerruksia, penkille nousuja, päkiöille nousuja, seinää vasten istumista ja selkälihasliikkeitä. Yhtenä pisteenä oli myös Kuusikon kiipeilyseinä.  Liikettä tehtiin muutaman minuutin ajan ja piti miettiä, mitkä lihakset ovat liikkeen aikana eniten käytössä. Huh tuli ihan hiki!

Kirjoitustreeninä oli tänään K- ja R-kirjaimet. K-kirjaimessa täytyy huomata, että kirjaimen "nokka" on erikokoinen, riippuen onko kyseessä pieni vai iso kirjain. Teimme K-kirjainta pikkuvihkoon yhden rivin, aina pieni ja iso-kirjain vierekkäin. 

Iso R-kirjain muistuttaa P-kirjainta, mutta sillä on toinen jalka. Pieni r-kirjain vaikuttaa helpolta, mutta siinä on tärkeä muistaa, että KYNÄ EI NOUSE PAPERISTA IRTI. Pieni r on myös juuri kotikolon kokoinen. Teimme myös ärrää yhden rivin vihkoon. 

Tarkistimme lukuläksyn. Uudeksi lukuläksyksi tuli lukukirjasta s. 89. 

Kirjoitusläksyksi tuli jälleen lintukirjan takaa yksi itse valittu  kirjoitushaaste. 

Emme tehneet tänään koulussa matikkaa, mutta jokainen valitsi itselleen edellisistä tehtävistä yhden ison tai kaksi pienempää tehtävää läksyksi. 

Viimeisellä tunnilla aloitimme pääsiäistarinoiden kirjoittamisen. Kaikkien tarinavihkot olivat minulla tarkistettavana, joten poissaolijat voivat kirjoittaa tarinaa pikkuvihkoon. 

Keksimme porukalla taululle, että pääsiäistarinassa voisi seikkailla esimerkiksi pupu, tipu, noita, kissa tai vaikkapa korppi. Tarinassa voi olla myös taikaesineitä, esim. lentävä luuta, taikasauva tai suklaamuna. Tapahtumapaikkana voi olla esimerkiksi Kyöpelivuori, suklaasaari, koulu, Pääsiäissaaret, Tylypahka, oma koti tai naapurin piha. Oppilailla oli paljon hauskoja ideoita!

Aloitimme tarinoiden kirjoittamisen, mutta niitä jatketaan huomenna. Muutama innokas kysyi, saako tarinaa kirjoittaa iltapäiväkerhossa tai kotona.. ja se on ok, jos muistaa ottaa vihkon huomenna kouluun mukaan!

Oli kiva päivä!

t. Milla



keskiviikko 6. huhtikuuta 2022

6.4. Keskiviikko

 Moi!

Tarkastimme lukuläksyn ja halukkaat lukivat tekstiä ääneen.  Uusi lukuläksy liittyy esiintymiseen. Lue lukukirjasta Ulf Volvon esiintymisohjeet s.88. 

Läksyksi myös kirjoitushaaste

Kuuntelimme erään Lukukirjan laulun ja siitä bongasimme kuvailevia sanoja. Näin opettelimme mitä tarkoittavat kuvailevat sanat eli adjektiivit: 

välkky, komea, hauska, kiva, haikea, vaikea, viisas, kaunis, unohtelevainen, rohkea, tylsä, kiltti, tuhma, 

Harjoittelimme S-kirjainta 2 riviä pikkuvihkoon. Aika vaikea kirjain!

Ulkoilimme auringossa. 

Jatkoimme pääsiäistupsueläintä ja -värityksiä. Kortteja vitosille täytyy tehdä vielä lisää. Kortteihin tulee myös pääsiäisruno. 

Lauloimme Aika monta noitaa. 

Viimeisellä tunnilla keskustelimme jälleen välituntileikistä, joka oli mennyt liian hurjaksi. Jo aikaisemmin kiellettyä vankilaleikkiä leikittiin jälleen. SE EI KÄY. Potkiminen, lyöminen, huitominen, repiminen, kamppaaminen, taklaaminen, riuhtominen yms. EI kuulu koulun tontille. 

Leikki on kuitenkin mieluinen. Sääntöjä muutettiin niin, että kun joku jää kiinni, kiinniottaja huutaa "ABBIE JÄI KIINNI JA MENEE VANKILAAN!" Abbie lähtee vankilaan välittömästi ja kulkee sinne suoraan ilman että hänestä kukaan pitää kiinni. Kokeillaan vielä kerran, onnistuisiko tällainen "uusi" leikki. 

Vikalla tunnilla matikkaa, sisältöjakoa. Jos 9 palloa jaetaan pusseihin niin että yhdessä pussissa on 3 palloa, montako pussia tarvitaan?  

Teimme s. 110-111 ja kotitehtäväksi mökki 25. 

tiistai 5. huhtikuuta 2022

Tiistai 5.4.

 Hei!

Tänään matikassa harjoiteltiin jakolaskuja. Ensin päässälaskuilla. Sitten opeteltiin miten jakolaskun voi tarkistaa kertolaskulla. Teimme matikan kirjasta s. 106-107. Eli vähän laskettiin ja sitten pelailtiin. Läksyksi mökki 24. 

Lukuläksy luettiin ääneen ja opettajat kuuntelivat. Uutena lukuläksynä tuli s. 86-87.

Läksyksi tuli myös uusi tehtävä kirjoitushaasteesta.

Kirjoitustreeninä harjoittelimme M- ja N-kirjaimet. Isona ja pienenä.  

Kävimme ulkoilemassa "lumimyrskyssä". 

Kuusikkoon saapui vieras. Luuranko! Ympässä oli aiheena ihminen ja luut. Tutkimme erilaisia luita luurangosta, nimesimme niitä ja oppilaat etsivät luita myös itsestään. Mielenkiintoista!

t. Milla


maanantai 4. huhtikuuta 2022

Maanantai 4.4.

 Hei!

Maanantai alkoi perinteisesti viikonlopun kuulumisilla. 

Matematiikassa oli aiheena jakolaskut. Harjoittelimme termit jaettava, jakaja, osamäärä ja jakomerkki. Kannattaa tsekata matikan kirjan s. 102 laatikko! 

Jos 10 keksiä jaetaan kahdelle lapselle, kuinka monta molemmat saavat?  10:2=5  Jos kotona jakolaskut ovat vaikeita, voi avuksi eli jaettavaksi ottaa vaikka palikoita tai makaroneja. 

Treenasimme päässälaskuja. Sitten teimme matikan kirjasta s. 102-103. Läksyksi tuli mökki 23.

Lukuläksyksi tuli lukukirjasta s. 84-85. 

 Harjoittelimme tänään O-kirjaimen. O-kirjain alkaa ylhäältä ja se on pyöreä, ei rosoreunainen. Tsekkaa myös O-kirjaimen koko oli se sitten iso tai pieni!

Läksyksi tuli myös yksi tehtävä kirjoitushaastesta eli lintukirjan takaa.  (Hyvässä kirjoituksessa on hyvä käsiala, kokonaisia virkkeitä, virkkeen tuntomerkit ja ainakin 4 riviä tekstiä.)

Enkussa treenattiin koulutarvikkeita. Harjoittelimme myös kysymään Do you have-..?  ja vastaamaan Yes, I do. tai No, I don't.


t. Milla


perjantai 1. huhtikuuta 2022

Perjantai 1.4. (viikonlopuksi tuli läksyä! : 1 kirjoitushaaste)

 Moi!

Aamulla oli pääsiäishommia; oppilaat kylvivät purkkeihin rairuohon ja värittivät kauniita pääsiäismunavärityskuvia. 

Olikohan luokassa käynyt penkkariporukkaa? Ainakin karkkeja löytyi mitä erikoisimmista piiloista. Keräsimme ne yhteiseen pottiin ja jokainen sai 2. Poissaolijoille karkit ensi viikolla, ei huolta.

Ulkona oli kivoja liikuntaleikkejä; peili, karttuherra, tervapata yms.

Tarkistimme kotitehtävät. Läksyksi piti valita yksi kirjoitustehtävä lintukirjan takaa, että ote kirjoittamiseen ja hyvä vire säilyy! KOKONAISIA VIRKKEITÄ, HYVÄ KÄSIALA JA VIRKKEEN TUNTOMERKIT!

Tänään harjoittelimme P-kirjaimen (pienen ja ison) yhteisessä kirjoitustreenissä. P on aika vaikea ja moni tekee sen väärän kokoiseksi! 

Musahetkessä lauloimme laulua Aika monta noitaa. Katsoimme Lasten uutiset. 

T. Milla