perjantai 29. tammikuuta 2021

Perjantai 29.1.

 Moi!
Äidinkielen jakotunnilla pidettiin agenttisanelu. Luokkaan oli piilotettu sanoja ja kuvia. Oppilaiden piti etsiä kuva/sana ja kirjoittaa se omaan vihkon. Sanoista kirjoitettiin lopuksi myös virkkeitä. Toimi erittäin hyvin tällä porukalla! Agentit olivat valppaina. 

Matematiikan tunnilla tarkistettiin kaikki kotitehtävät ja jatkoimme eilen kesken jääneitä tehtäviä. 

Käsityötunnilla jatkuivat hupsut tupsutalvilinnut. Koska syksyllä teimme tupsusiilit, tekniikka muistui oppilaiden mieliin nopeasti. 

Viikon päätteeksi virittädyimme helmikuun fiiliksiin kuuntelemalla Mimmit-yhtyeen kappaleen Ystävyys.

Kävimme läpi myös WWW:n eli What Went Well? Oppilaiden suusta viikon onnistumisia mm ;  

-Sain uuden kaverin!
-Käsityö oli kivaa.

-Ruokailut on sujuneet hyvin.

Kivaa viikonloppua!
t. Milla



torstai 28. tammikuuta 2021

Torstai 28.1.

 Heips!

Päivän ohjelma oli tänään seuraava; 

Matikkaa jakotunnilla. Palasimme eiliseen asiaan eli ankkurilukuihin 5, 10 ja 15 ja tutkimme asiaa multilink-palikoilla. Palikoilla testasimme myös eri luvuista, ovatko ne parillisia vai parittomia. Sitten tsekattiin myös, oliko oppilaita paikalla parillinen vai pariton määrä. 

Matikan kirjasta tehtiin s. 34-35 ja kotitehtäväksi tuli mökki 8. 

Hiihtotunnilla oli hauska meininki! Oppilaat keksivät erilaisia mäenlaskutapoja ja leikkivät seuraa johtajaa -leikkiä. 

Äidinkielen tunnilla jatkuivat y-tehtävät ja luin tarinan. Kotitehtäväksi tuli 5 kuvaa y-kirjaimella alkavista asioista pikkumäyrävihkoon sekä lukuläksy. 

Käsityötunnilla aloitettiin uusi juttu, tupsutalvilintu. 

t. Milla

keskiviikko 27. tammikuuta 2021

Keskiviikko 27.1.

 Moi!

Päivä alkoi elämänkatsomustiedon ja uskonnon oppitunneilla. Elämänkatsomustietoporukka puuhaili omia juttuja, heillä oli tietokilpailu ja uskontotunnilla oli aiheena Jeesuksen lapsuus. 

Ruokailun jälkeen teimme hetken äidinkielen tehtäviä. Kotitehtäväksi tuli lukuläksy sekä pikkumäyrävihkoon 6 sanaa, jossa on y-kirjain mukana. 

Hiihtoon tuli lisään uusia elementtejä, kun hiihto"radalle" laitettiin esteitä ja lumipallopiste. Lopuksi oli hauska leikki, kun lapset hiihtivät opettajaa karkuun mikä kerkesivät 😁

Vikalla tunnilla oli matikkaa. Teimme kirjasta s.31 ja 32 ja kotitehtäväksi tuli mökki 7.

t. Milla

tiistai 26. tammikuuta 2021

Tiistai 26.1.

Heips!

Tänään keskusteltiin myöhästymisistä. Myöhästymisiä voi joskus sattua kelle vaan, mutta sitä ei pitäisi ottaa tavaksi. Jotkut tulevat kyllä ajoissa sisälle kouluun, mutta riisuuntuminen naulakoilla on niin verkkaista, että oppitunnista saattaa mennä 10 minuuttia siihen. Tämä otetaan nyt 1A-luokalla kehittämisen kohteeksi. (Huom! Naulakko on kyllä tosi ahdas, mutta ekan ja vikan tunnin alussa eteisessä on vain puolet porukasta.)

Äidinkielen tunnilla jatkoimme y-kirjaimeen perehtymistä. Porukalla temppuiltiin tavujen kanssa. Teimme tehtäväkirjasta s. 80-81. Oppilaat lukivat lukuläksyn minulle tai erkkaopelle ja jokainen sai uuden lukuläksyn. Pikkumäyrävihkosta tuli läksyksi 2 riviä. 

Matematiikan tunnilla jatkoimme eilisiä tehtäviä ja kotitehtäväksi tuli mökki 6. 

 Ruokailun jälkeen ympäristöopin tunnilla tehtävänä oli talvilintujen tunnistaminen ja värittäminen ipadeja apuna käyttäen. 

Musiikkia ei ehditty tänään opiskelemaan, siirretään siis se loppuviikkoon. 
Huomenna hiihtoa!

t.Milla

maanantai 25. tammikuuta 2021

Maanantai 25.1.

 Hei!

Matikan tunnilla käytiin lukua 20 läpi eri tavoin. Mm. helminauhan helmiä ja multi link-palikoita laskemalla. Aloitimme kirjasta tekemään s.26-27, mutta homma jäi monella vielä niin kesken, että läksyä ei tullut. 

Matikan tunnilla myös perehdyttiin sellaiseen kansalaistaitoon, kun kengännauhojen sitominen. Sitä treenattiin ja osa opetteli unohtunutta taitoa. Harjoitukset jatkuvat, toivottavasti myös kotona niillä, joilla homma on vielä hakusessa.

Äidinkielen tunnilla kuuntelimme Aapisen laulun s.90-91. Se oli tosi rauhallinen ja hempeä laulu!

Luin oppilaille tarinan ja käsittelimme y-kirjainta eri tavoin. Lukuläksy kaikille y-aukeamalta ja pikkumäyrävihkosta 3 riviä yytä. 

Pidimme pienen ympäristöoppihetken. Pohdimme, että miksi osa linnuista muuttaa etelään talvella ja osa jää tänne. Katsoimme myös videolta tietoa lintujen talviruokinnasta. Talvilintuja käsitellään tällä viikolla enemmänkin. 

Enkussa kerrattiin perheenjäsenet enkuksi ja perehdyttiin sääsanastoon sekä talvisiin juttuihin kuten snowman, snowball ja snowflake..

t. Milla

perjantai 22. tammikuuta 2021

Perjantai 22.1.

 Hello!

Jakotunnilla kävimme läpi Aapisen s.86-87 ja keskustelimme tekstistä. Teimme tehtäväkirjasta  s. 77 tehtävän 8. Eli jokainen valitsi yhden lemmikkieläimen ja etsi pädillä tietoa eläimestä. Tehtävä oli hyvin motivoiva ja oppilaat etsivät ja kirjoittivat tietoja innoissaan.

Käsityötunti pidettiin ulkona! Oppilaat jaettiin pieniin ryhmiin ja tehtävänä oli tehdä lumitaideteos. Ulos syntyi mm. Pikachu ja Raichu, kilpikonna, ravintola.. ja vaikka mitä! Tehtävänä oli myös harjoitella ryhmässä toimimista ja muille nätisti puhumista. 

Matikan tunnilla teimme kirjasta s. 22-23. Pelasimme kakkosluokkalaisten kanssa matikkapelin Huskyralli s. 20.  Muistuttelin oppilaille, että kun lasketaan pidempiä laskuja, edetään järjestyksessä vasemmalta oikealta niin kuin lukiessakin. esim. 10-3+2. Jos laskussa on sekä + että -, lasku menee sekaisin jos järjestyksestä poiketaan. 😊

Ympäristöopista tuli kotitehtäväksi perjantain sääseuranta. Viikonloppuun meidät siivitti Katti Matikainen ja suomalainen taide. 

Kivaa viikonloppua kaikille!

t. Milla

torstai 21. tammikuuta 2021

Torstai 21.1.

 Hei!

Matikan jakotunnilla käytiin läpi sekä pitkiä yhteen- ja vähennyslaskuja, että lukuja 16, 17, 18 ja 19 läpi. Teimme matikan kirjasta s. 18-19 ja osa teki myös s. 22.  Kotitehtäväksi matikasta tuli mökki 4 sivulta 21. 

Kävimme hiihtämässä ennen ruokailua. Hyvin ehdimme, ennen kuin lumimyräkkä yltyi. 

Äidinkielen tehtäväkirjasta tehtiin v-tehtäviä eteenpäin eli s. 74-77. Tehtävä 8 eli tiedonetsintä säästettiin huomiselle.  Lukuläksyt kuunneltiin ja merkkasimme uudet lukuläksyt.  Pikkumäyrävihkoon kotitehtäväksi tuli piirtää vähintään 4 kuvaa v-kirjaimella alkavista asioista. Kuvien päälle pitäisi kirjoittaa, mitä ne esittävät. 

Kuviksessa teimme talviset pensaat. Työ oli siitä hauska, että pensas tehtiin valkoisella vahaliidulla valkoiselle paperille eli taideteos tuli esiin vasta, kun paperi maalattiin peiteväreillä. 

Ympäristöopista kotitehtäväksi tuli sääseuranta tämän torstaipäivän osalta. 

t. Milla❄❄❄



keskiviikko 20. tammikuuta 2021

Keskiviikko 20.1.

 Moi!
Meinasin unohtaa blogin kirjoittamisen tänään kokonaan! Onneksi kuitenkin muistin.

Uskontotunnilla käsittelimme kastetta. Pistettiin luokassa pystyyn ihan kirjaimellisesti kissanristiäiset. 😁Nimen sai luokan pehmoinen painokissa. Kissan nimeksi tuli Pertti Eerik. (Oppilaiden idea.) Minä olin pappina ja porukasta valittiin kissalle vanhemmat, kummit ja isovanhemmatkin. Hauskaa oli ja oppilaat pääsivät myös kertomaan omista kummilahjoistaan yms.  Elämänkatsomustiedon porukalla oli omat jutut.

Ruokailun jälkeen lähdettiin hiihtämään Pitkäänpuistoon. Kävelyssä meni vain n. 10 min/suunta. Saimme vielä nauttia auringonpaisteestakin! 🌞 Hiihto sujui mukavasti.

Tarkistimme kotitehtävät. 

Ympästä kotitehtäväksi tuli keskiviikon säähavainnot. 

Jokainen otti uuden lukuläksyn ja pikkumäyrävihkoon pitää kirjoittaa ainakin 5 sanaa, joissa on v-kirjain. 

Matikassa harjoittelimme pitkiä yhteen- ja vähennyslaskuja. Teimme kirjasta s. 18. Emme ehtineet vielä pidemmälle, joten kotitehtäviä ei matikasta tällä kertaa tullut. 

t. Milla

tiistai 19. tammikuuta 2021

Tiistai 19.1.

 Heips!

Äidinkielen jakotunnilla leikimme tavuilla. Myös erityisopettaja Sari oli mukana tunnilla. Teimme tehtäväkirjasta ensimmäisen v-sivun eli s. 74, osa ehti pidemmällekin. 

Jokainen luki lukuläksyn Milla-opelle tai Sarille ja sai uuden lukuläksyn. Pikkumäyrävihkosta tuli kotitehtäväksi 3 riviä v-kirjainta.

Kävimme hiihtämässä ja se suijui hienosti. Ruokailun jälkeen tarkistettiin kotitehtävät. 

Musiikin tunnilla laulettiin Pakkasherra ja Hauskat lumiukot -kappaleita. Mukana oli soittimia ja tutuiksi tulivat triangeli, putkipenaali ja quiro. 

Ympäristöopin tunnilla kävimme läpi sen, että eilen kerätty lumi oli sulanut kuppeihin. Lumi ei kerennyt sulaa eilen klo 13 mennessä vaan iltapäiväkerholaiset olivat huomanneet, että lumi oli sulanut vasta 14.30 mennessä. Nyt tutkimus jatkuu ja huomenna ihmettelemme, onko mukeista vesi vähentynyt.. 

Ympäristöopista kotitehtäväksi tuli sääseuranta tiistaipäivästä. (moniste isossa vihkossa)

t. Milla



maanantai 18. tammikuuta 2021

Maanantai 18.1.

 Moi!

Matikassa aiheena luvut 13, 14 ja 15. 

Ensin eri  lukuja piti näyttää sormilla. Alkuun oli helppoa näyttää 3, 5, 8... jne. Huomasimme, että kahden käden sormet loppuvat kesken esim. lukua 12 näytettäessä, joten se pitää näyttää 10+2. 

Sitten meillä oli Mitä lukua ajattelen? -arvuuttelua. Yksi päätti luvun 0-15 välillä ja muut tekivät kyllä-ei-kysymyksiä. Onko siinä luvussa kaksi numeroa? Onko se suurempi kuin 12? jne

Lopuksi muutama päässälasku.  Jalolla on yksi 10 euron seteli ja 2 yhden euron kolikkoa. Kuinka monta euroa hänellä on yhteensä? 

Ollilla on 10 euron seteli. Hän ostaa 3 euroa maksavan kortin. Kuinka monta euroa hänelle jää?

Teimme kirjasta s. 14-15 ja kotitehtäväksi tuli mökki 3. 

Äidinkielessä tutustuimme v-kirjaimeen. Mietimme Koivikosta v-kirjaimella alkavia oppilaita, makustelimme, että v äännetään suun etuosassa. Etsimme v-kirjaimet Aapisen kuvasta ja luin oppilaille tarinan. 

Kotitehtäväksi tuli lukuläksy Aapisesta V-aukeamalta sekä  pikkumäyrävihkosta 2 riviä. 

Myös ympäristöopista tulee tällä viikolla joka päivä läksyä. 

Keskustelimme tutkimuksen tekemisestä ja katsoimme lyhyen videon tutkimuksen vaiheista. Koivikon oma lumitutkimus alkoi, kun 3 tutkijaa kävi hakemassa pihalta lunta muovimukeihin. Teimme hypoteeseja siitä, mitä lumelle käy. Moni arvasi, että se sulaa vedeksi. Teimme hypoteesit myös siitä, kuinka paljon vettä jää jäljelle, kun lumi on sulanut. Ja jääkö mukiin muutakin kuin vettä..?

Jokainen oppilas havainnoi tällä viikolla säätä säähavaintotaulukkoon. Tänään kotitehtäväksi tuli maanantain säähavainnot Säähavaintotaulukko on liimattu jokaiselle isoon vihkoon. Arkipäivisin merkitään säämerkki, tuuliviiri sekä lämpötila. Vanhemmilta kaivataan apua lämpömittarin tulkitsemiseen ja lämpötilan merkitsemiseen. 

Laitan tähän kuvat säämerkeistä ja itse lapusta; 




 

Paljon ehdittiin tänäänkin!

t. Milla

perjantai 15. tammikuuta 2021

Perjantai 15.1.

 Heipparallaa!

Tänään jakotunnilla otimme tarinavihkot käyttöön. Kävimme läpi, että tarinavihkoon voi piirtää kuvan ja sitten kirjoittaa haluamansa tarinan/jutun. Tarinoiden kirjoittamisessa pääpointti on se, että lapset kirjoittaisivat mahdollisimman paljon ja keksisivät sisältöä. Pikkuhiljaa ruetaan treenaamaan sitä, että virkkeet alkavat isolla kirjaimella ja päättyvät pisteeseen, huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin ja sanoja ei kirjoiteta yhteen pötköön vaan käytössä on sanavälit.  Lapsia kannattaa kannustaa kirjoittamaan tavuviivojen kanssa, koska siitä on oikeinkirjoituksessa suuri hyöty.  Mutta kirjoittamisen intoa ei tukahduteta huomauttamalla kaikista kirjoitusvirheistä. Tarkoitus on säilyttää into kirjoittamiseen!

Tokalla tunnilla tarkastimme kaikki kotitehtävät ja kävimme yhdessä läpi Aapisen s.82-83. Lopputunnista oppilaat harjoittelivat ääneen lukemista. 

Käsityöaskarteluna teimme ihanat lumiukot ikkunakoristeiksi. Lumiukon sai koristella vapaasti, mm. pipolla yms. 

Kotitehtäväksi tuli viikonlopun aikana bongata ulkona tai ikkunasta sininen hetki, n. klo 16 jälkeen jonakin päivänä. Tehtävänä on tarkkailla, mitä eri sävyjä lumessa näkyy. 




Tulipa kivoja lumiukkoja! Mukavaa viikonloppua! 😻

t. Milla

torstai 14. tammikuuta 2021

Torstai 14.1.

 Hei!

Tänään meillä oli hiihtoa ja suksi luisti hyvin! Vaikka oli jonkin verran pakkasta, kylmä ei kerennyt tulemaan, kun pysyimme koko ajan liikkeessä ja  pidimme hiihtoajan kuitenkin melko lyhyenä.

Äidinkielen tunnilla tehtiin tehtäviä niin, että kaikilla on nyt tehtynä tehtäväkirjasta J-kirjaimesta s. 70-71. Osalla on tehtynä myös jo 71-73. 

Kävimme Aapisesta porukalla läpi vuoropuhelun ja luimme sen yhdessä. Jokainen sai lukuläksyn. 

Pikkumäyrävihkosta kotitehtäväksi 4 kuvaa j-kirjaimella alkavista asioista. 

Luokkaamme on tullut Satupuu. Oppilaat äänestivät puun nimen. Kun oppilas on lukenut jonkin kirjan, hän värittää lehden tietyllä värillä (satukirjat punaisella, tietokirjat vihreällä..jne) ja täyttävät puunlehteen tietoja kirjasta; Kirjan nimi, kirjailija, tähtiarvio, millainen kirja oli ja sivujen määrän. Yritämme yhdessä saada puun täyteen lehtiä kevään edetessä. 

Matematiikan tunnilla kävimme läpi luvut 11 ja 12. Teimme yhdessä taululla muutaman tehtävän nettimateriaalista. Pohdimme erilaisia tyylejä laskea kuvasta asioita näppärästi. Teimme kirjasta s. 10-11 (osa teki myös s.12-13) ja kotitehtäväksi tuli mökki 2. 

t. Milla


keskiviikko 13. tammikuuta 2021

Keskiviikko 13.1.

 Hei!

Ekalla tunnilla oli elämänkatsomustietoa ja uskontoa. Et-porukka työskenteli oman opettajansa johdolla omia juttuja. Uskontotunnilla kävimme läpi, että miksi loppiaista vietetään. Aiheenamme oli myös uuden vuoden lupaukset ja moni pääsi kertomaan, että mitä on jo luvannut tai keksi uuden lupauksen.

Äidinkielen tunnilla teimme tehtäväkirjasta s.70-71. Kävimme läpi aapisesta j-aukeaman sanataulun ja niistä sanoista oli pari arvoitusta. Jokaiselle tuli kotitehtäväksi uusi lukuläksy ja pikkumäyrävihkosta vähintään 5 j-kirjaimen sisältävää sanaa pikkumäyrävihkoon. 

Kävimme hiihtämässä. Kiersimme puistoa ympäri ja laskimme mäkeä. Osa halusi kokeilla, miten hiihto onnistuu ilman sauvoja. 

Matematiikan tunnilla otimme käyttöön uudet matikan kirjat ja teimme ensimmäisen kappaleen tehtäviä. (Poissaolijat eivät siis voi tehdä kotona matikkaa, mutta he saavat kirjat heti kouluun palattuaan. Jos intoa riittää, kotona voi tehdä vanhasta kirjasta tekemättömiä tehtäviä.)

Kotitehtäväksi tuli mökki 1. 

Vanhan matikan kirjan jokainen saa omaksi, eli sen voi tästä lähtien jättää kotiin. 

t. Milla

tiistai 12. tammikuuta 2021

Tiistai 12.1.

 Moi!

Kyllä.. me hiihdimme! Käytiin kokeilemassa viereisellä puistoalueella. Hiihdettiin muutama kierros ja laskettiin pari mäkeä. Sitten takaisin sisälle! Kaikilla säilyi hymy huulilla, se oli onnistumisen mittari. Todella hienosti lapset olivat opetelleet käsittelemään suksiaan, laittamaan suksen pidikkeet yms. Jäi hyvä fiilis!

Matematiikassa teimme salaisuustehtäviä. Muutamalla jäi vielä kesken. 

Meillä on matikassa otettuun käyttöön nyt tammikuussa Ohjelmointivihko, josta löytyy loogista ajattelua kehittäviä "koodaustehtäviä". Oppilaat ovat tykänneet tehtävistä paljon. Tänään ohjelmointivihkosta tuli kotitehtävä. Suurimmalle osalle tuli mökki 1 sivulta 4, mutta ne joilla se oli jo tehty, saivat valita jonkun muun tehtävän. 


Äidinkielen tunnilla kikkailimme yhdessä tavuilla. Teimme tehtäväkirjasta ekan J-sivun. 

Kotitehtäväksi tuli uusi lukuläksy.  Ja pikkumäyrävihkosta 3 riviä j-kirjainta. 

Ympäristöopissa oli aiheena ensin Kinnarin koulun kiinteistö ja sen huoltaminen, kun katsoimme Mestaritoiminnan videotervehdyksen. Sitten jatkoimme ennen joulua alkanutta Suomi-teemaa, kun tutustuimme suomalaiseen ruokaan Katti Matikaisen johdolla. https://areena.yle.fi/1-2031615 

Luminen, mutta hauska päivä! ⛄

t. Milla

maanantai 11. tammikuuta 2021

Maanantai 11.1.

 Hello!

Tällä viikolla äidinkielessä on aiheenamme J-kirjain ja sitä aloittelimme tänään. 

Kävimme J-kirjainta läpi tarinan ja Aapisen kuvan avulla. Tutkimme j-kirjaimen piirtämistä. Tärkein pointti jiin piirtämisessä on se, että koukku piirretään oikeaan suuntaan ja että kirjaimet ovat oikean kokoisia. 

Tavutauluun tutustuttiin robottilukemisena, Aapisen Vira ja Vara olivat inspiraationa.

Kotitehtäväksi jokaiselle tuli lukuläksy ja pikkumäyrävihkosta 2 riviä j-kirjainta. 


Matematiikan tunnilla otimme muutaman päässälaskun ja sen jälkeen teimme Katsastuksen eli matematiikan kirjasta s. 194-195. Kotitehtäväksi oppilaat valitsivat itselleen tehtävän, suurin osa s. 196-197. 

Englannin tunnilla aiheenamme oli My family. Opettelimme perheenjäseniä englanniksi. Kertasimme numerot jumppaamalla ja värit kivan pelin avulla. 

Puhuimme myös huomisesta hiihdosta jo etukäteen. "Kuivaharjoittelimme" hiihtoa käymällä läpi välineet ja että kuinkas niiden kanssa toimitaan.  Huomenna sukset mukaan, jos sellaiset on. 😸

t. Milla

perjantai 8. tammikuuta 2021

Perjantai 8.1.

 Heips!

Matematiikan tunnilla oppilaat pelasivat taas pareittain matikan peliä, tällä kertaa matikan kirjan s. 190. Oppilaat jatkoivat tehtäviä s. 191 ja 192. 

Kotitehtäväksi tuli opetella ja muistaa oma syntymäkuukausi. 

Äidinkielen tunnilla kertasimme loman aikana unohtuneen p-kirjaimen piirtämisen. Ne, joilla oli tehtäväkirjasta p-tehtävät kesken, tekivät tehtävät loppuun. Muut tekivät lisätehtävävihkoa tai lukivat kirjaa. 

Pidimme musiikkihetken ja lauloimme talvisia lauluja. 

t. Milla

torstai 7. tammikuuta 2021

Torstai 7.1.

 Hei!
Olipa  mukava nähdä taas oppilaita!

Palasimme arkeen ihan rauhallisesti. Oppilaat saivat kertoa lomakuulumisiaan. Muistelimme Aapisesta, että mihin kohtaan jäimme ennen lomaa. 

Matematiikan jakotunnilla harjoittelimme parijonossa oppilaiden laskemista 2, 4, 6, 8... 

Oppilaat pelasivat pareittain matikan kirjasta s. 186 pelin ja tekivät kappaleen tehtävät. 

Kotitehtäviä ei tullut, koska ope aloitti vuoden hyvin lepsuna. 😊

Pidimme lukuhetken. 

Ehdimme tekemään myös kuvistyöt!
Mahtavat uuden vuoden raketit. 

t. Milla