torstai 13. tammikuuta 2022

Torstai 13.1. (10 rastia täynnä, huomenna lelupäivä)

 Moi!

Äidinkielessä aloitimme tietotekstien käsittelyn. Totesimme, että tietotekstit ovat totta eli faktaa. Vastakohtana ovat sadut eli fiktiiviset tarina. Oppilaat kertoivat, että ovat lukeneet tietotekstejä mm. dinosauruksiin, avaruuteen ja eläimiin liittyen. 

Kävimme läpi, miten uutta tietotekstiä kannattaa lukea:  (Tästä on hyötyä läpi elämän!)

1. Ennakoi. Mikä on otsikko? Tiedänkö tästä aiheesta jo jotakin? 

2. Silmäile. Miten pitkä teksti on kyseessä? Onko kuvia tai väliotsikoita?

3. Lue. Lue teksti huolellisesti.

4. Kertaa. Palaa tekstiin ja tarkista tärkeimmät faktat.

Teimme lintukirjasta 🐦 s. 36 ja 37. Kotitehtäväksi kirjekuori 17. 


Liikuntatunnilla ulkona oli taas uusi leikki "monistuvat hipat". Oppilaat tykkäsivät siitä.

Ympäristöopin tunnilla pohdimme, mitä eläimet tekevät talvella. Jotkut koettavat selviytyä talvesta ja etsivät suojaa ja ruokaa (orava, metsäjänis), tai nukkuvat talviunta (karhu) tai ovat horroksessa (kyykäärme). 

Tutkimme myös kuvasta, mitä lumen alla tapahtuu! (Jos kuva näkyy huonosti, tässä linkki) kuva yle.fi, Tero Juuti


Vikalla tunnilla tarkistimme lukuläksyn. Uusi lukuläksy on lukukirjan s. 54-55.

Matikan tunnilla koodasimme ipadeilla. Sovelluksen nimi on Scratch junior. Sen voi halutessaan ladata kotona tabletille. Oppilaat koodasivat tosi hienoja juttuja!!

Tässä erään Z-kirjaimella alkavan oppilaan taidonnäyte.. : 


Tässä yksi youtubevideo, josta voi saada scratch juniorilla koodaukseen ideoita:

Matikasta ei tullut läksyä. 

Saimme tänään 10 rastia täyteen, joten huomenna on lelupäivä. Myös kotona opiskelevat voivat viettää lelupäivää ja valita lelun, jonka kanssa tekevät koulutehtäviä. Kotona opiskelevat voivat halutessaan ottaa huomenna kuvan kännykällä lelustaan ja näyttää sen minulle, sitten kun tulevat kouluun. 😊

t. Milla



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti