maanantai 31. tammikuuta 2022

Maanantai 31.1. (läksyksi mökki ja kuukaudet)

Moi!

Aamulla kävimme läpi viikonlopun kuulumiset. Tilaan luokkaan kirjastokassin ja jokainen sai toivoa itselleen kirjaa. 

Matikassa oli aiheena sanalliset tehtävät ja apukuviot. Laskimme s. 34-35 ja kotitehtäväksi tuli mökki 8. 

Enkun tunnilla verbitehtävien lisäksi kirjoitimme kuukaudet englanniksi isoon vihkoon. 

Tutkimme avaruuskirjoja. Ykköset ja kakkoset valitsivat pareittain avaruusaiheen, josta kirjoitetaan myöhemmin tietoteksti ja tehdään ihan esitelmä. 

Äidinkielen ja ympän kotiläksy: opettele kuukaudet suomeksi ulkoa! (Kirjoitettu isoon vihkoon ekalle sivulle) Jos tuntuu ylivoimaiselta, opettele kuukaudet 1-6 tänään. Jos joku taitava osaa jo kuukaudet suomeksi mennen tullen, hän voi opetella kuukausia enkuksi. 

t. Milla

perjantai 28. tammikuuta 2022

Perjantai 28.1.

 Moi!

Aamulla teimme matikkaa. Kaikki laskivat s. 31. Eli ensin luetaan tehtävä tarkasti. Sitten väritetään diagrammi, tehdään lasku ja lasketaan se. Suurin osa kerkesi myös seuraavalle aukeamalle. Kotitehtävää ei tullut. 

Kävimme ylimääräisellä ulkoiluhetkellä.

Kuuntelimme porukalla muutaman kirjavinkkauksen. Keskustelimme myös terveellisestä ruoasta ja siitä, mihin kaikkeen ruokaa kehon toiminnassa tarvitaan. 

Viimeisellä tunnilla oli ohjelmassa äng-äänteen kertaus. 

Lauloimme laulun kuukausista.



Lopuksi katsoimme Lasten uutiset ja mietimme WWW:n eli viikon onnistumiset. 

t. Milla




torstai 27. tammikuuta 2022

Torstai 27.1.

 Hei!
Ekalla tunnilla hiihtelimme. Ei ollut lumesta puutetta!

Sisälle tultuamme merkkasimme uuden lukuläksyn lukukirjan s. 68-69. Koko aukeama! (+omaa kirjaa, yhteensä 20 min lukemista).

Kuuntelimme lukukirjan laulun Viesti ja sinä aikana sai ottaa muutaman minuutin torkut.

Ekaluokkalaisetkin tulivat kuuntelemaan, kuin luin muutaman eilen kirjoitetun tietotekstin ääneen. Keskustelimme siitä, miten kakkoset ovat oppineet niin hyviksi kirjoittajiksi! Kirsi halusi tietää kakkosten salaisuuden. 

Paavon tietotekstin avulla kävimme läpi talviunen ja talvihorroksen erot. 

Vikalla tunnilla näytin tämän blogitekstin oppilaille ja kerroin myös, mitä kirjoitan vanhemmille torstaipostiin wilmassa.

Matikassa harjoittelimme yhteen- ja vähennyslaskun yhteyttä. Teimme kirjasta s. 26-27 ja läksyksi tuli mökki 6. 

t. Milla 💜

keskiviikko 26. tammikuuta 2022

Keskiviikko 26.1.

 Moi!

Aamulla teimme matikkaa. Jokainen teki s. 23 matikan kirjasta. Kotitehtäväksi tuli mökki 5. 

Kirjoitimme tietotekstin tarinavihkoon. 

Tarinavihkoon tuli ensin otsikko. Otsikon alapuolelle kirjoitettiin kokonaisia virkkeitä ajatuskartan avulla. Eli ajatuskartasta poimittiin aina yksi juttu kerrallaan ja kirjoitettiin kokonaisia virkkeitä. Tuli tosi hyviä tekstejä!

Musiikkihetkellä soitimme rytmisoittimia. Käytössä oli rumpuja, marakasseja, kapuloita ja tamburiineja.

Vikalla tunnilla hiihdettiin. Osa hiihti kenttää ympäri ja osan kanssa tehtiin omaa latua mahdollisimman lumiseen kohtaan kentän reunalle. Kivvaa oli!

Lukuläksyä ei tullut, koska unohdin antaa sitä. Kakkoset toki muistavat, että omia kirjoja tulisi lukea joka päivä. 😉😉

t. Milla

tiistai 25. tammikuuta 2022

Tiistai 25.1.

 Moi!

Tänään oli kiva päivä koulussa. Kaikki oppilaat olivat paikalla! Taisi olla eka kerta tammikuussa.

Tarkistimme lukuläksyn. Juttelimme lukukirjan kappaleista ja tunteista. Tunnistimme erilaisia tunteita ja mietimme myös mitä itku on ja mitkä eri asiat/tilanteet voivat itkettää. Totesimme myös, että itkeminen on ihan luonnollista ja sitä ei tarvitse nolostella.

Lukuläksyksi tuli uusi kappale lukukirjasta.

Eilisiä ajatuskarttoja täydennettiin pienissä ryhmissä. Se meni tosi hyvin. Kaikki saivat ajatuskarttaan jotain uutta tietoa kirjoitettua. 

Teimme matikan kertausmonistetta ja kotitehtäväksi tuli 1. 2. tai 3. tehtävä. 

Musiikin opetustuokissa rytmittelimme ja soitimme rytmisoittimia. Katsoimme kivan videon, jonka rytmiin huomenna soittaminen jatkuu.

Hiihtotunnilla hiihdimme kenttää ympäri. Olin niin ylpeä kakkosluokkalaisistani, jotka hiihtivät loistavalla asenteella. Aurinko paistoi, se kruunasi liikuntahetken. Huomenna hiihtohommat jatkuvat!

T. Milla

maanantai 24. tammikuuta 2022

Maanantai 24.1. (Huomenna hiihtoa!)

Hei!

Kävimme läpi viikonlopun kuulumiset. 

Sitten aloitimme tietotekstien suunnittelun. Luokan ulkopuolella oli 4 ideakorttia, josta piti käydä katsomassa inspiraatiota tietotekstin aiheeksi. 

Oppilaat valitsivat aiheiksi esim. lintujen talvehtiminen, talviuni ja talvihorros, orava, karhu, jne.. Apua 






Oppilaat valitsivat aiheen ja aloittivat tarinavihkoon ajatuskartan tekemisen.  Ajatuskarttaa käytiin yhdessä läpi ja siihen sai apua myös lintukirjan s. 41.

Kotitehtävänä on esitellä ajatuskartta kotona ja lisätä siihen jotain. 

Läksynä on myös etsiä huomiseksi sukset, monot ja sauvat ja harjoitella niiden laittamista jalkaan/suksen laittamista siteeseen. Kaikkiin välineisiin nimet ja sukset ja sauvat jotenkin nippuun!

Lukuläksynä lukukirjan s. 64-65

Englannin tunnilla talviaiheeseen liittyen katsoimme kivan videon: 


Parin kanssa oppilaat esittivät pantomiimina verbejä ja toisen piti keksiä mitä hän esittää. Mitä hän tekee sillä hetkellä.

Are you running? = Juoksetko sinä? 

Are you walking?= Käveletkö sinä?

Are you swimming?= Uitko sinä?

Are you dancing? = Tanssitko sinä?

Are you flying? = Lennätkö sinä?

Are you hugging?= Halaatko sinä?

Are you rollerblading? = Rullaluisteletko sinä?

Are you skating?

Are you playing icehockey?

Are you riding a bike?

Are you singing?


Kävimme läpi videon avulla harrastuksia: 


Sitten oppilaat kertoivat Pialle omia harrastuksiaan ja ne kirjoitettiin luokan seinälle ja isoon vihkoon: 

Floorball= sähly

Football

scouts= partio

parkour

Art= kuvataide

playing the drums = rumpujen soittaminen

swimming = uinti

streetdance

finding sticks = keppien etsiminen

coding= koodaaminen

circus

Aikido

finding planets =planeettojen etsiminen

Tennis


Aamun yhteisellä hetkellä puhuimme hieman jo avaruudesta. Oppilaat saivat kertoa mitä jo tietävät esim. Nasasta, planeetoista ja auringosta. Oppilaita kiinnosti erityisesti mustat aukot.

Lopuksi oli enkkujumppa. 


t. Milla

perjantai 21. tammikuuta 2022

Perjantai 21.1.

 Hei!

Aamulla luimme eilisen lukuläksyn lukukirjasta ääneen. Puhipiipparin vihlaiseva viesti kirvoitti luokassa paljon keskustelua viestittelystä ja varsinkin 2A-luokan omasta whatsapp-ryhmästä. 

Keskustelimme seuraavista asioista: 

-Spämmääminen eli turhien viestien jatkuva lähettely ei ole kivaa. Se on kielletty. 

-Ei ole mukava saada viestejä yöllä ja herätä niihin. Koulussa oleva porukka päätti, että 2A-luokan ryhmään ei viestitellä illalla klo 20 eli ilta kahdenksan jälkeen. Aamulla kun porukka nukkuu, ei viestejä saa laittaa ennen 7.30 eli ennen puolta kahdeksaa. 

Tarkistimme matikan kotitehtävät ja teimme hetken väliinjääneitä tehtäviä. Uutta läksyä ei tullut. 

Ympäristöopissa opimme uutta mm. lumikosta ja metsäjäniksestä. Jokainen sai talviseurantalomakkeen, johon voi merkitä talvisia luontohavaintoja. Poissaolijoiden lomakket omissa laatikoissa. 

Vikalla tunnilla oli yhteinen elämänkatsomustiedon ja uskonnon opetushetki. Kuuntelimme tarinan erilaisuudesta ja samanlaisuudesta ja yhdessä leikkimisestä. 

Yhteinen taukojumppa musiikin tahtiin: 


Katsoimme Lasten uutiset ja mietimme WWW:n eli viikon What Went Well?

https://www.hs.fi/lastenuutiset/art-2000008554477.html

Kivaa viikonloppua!
t. Milla💓

torstai 20. tammikuuta 2022

Torstai 20.1.

 Moi!

Matikassa oli tänään sama aihe kuin eilen, mutta vähennyslaskuilla. Eli isojen lukujen vähennyslaskua niin, että jälkimmäinen tuli hajotetaan kympeiksi ja ykkösiksi. Ja sitten vasta lasketaan.

Lyhyt sepustusvideo;  

Matikan kirjasta tehtiin s. 18-19. Kotitehtäväksi tuli mökki 4. 


Ympäristöopissa värittelimme ryhmissä talvieläimiä. Kotona opiskelevat voivat halutessaan netistä tai vaikka lintukirjasta selvittää, minkä värisiä monisteen eläimet ovat.  (punatulkku, sinitiainen, talitiainen, tilhi, varis, varpunen, viherpeippo, käpytikka, jänis, metsämyyrä, poro, orava)



Äidinkielen tunnilla luin oppilaille tarinan uuteen lukukirjan jaksoon liittyen. (Kotona opiskelevat, lukekaa s. 61 niin saatte juonesta kiinni.)

Lukuläksyksi tuli s. 62-63. 

Äikän tunnilla haimme tietokoneet ja tutkimme näppäimistöä. Oppilaat opettelivat ja muistelivat, mistä näppäimistöltä löytyy mm. enter-näppäin, välilyönti, piste, numerot ja oman nimen kirjaimet. 

Koulussa  tietokoneella jokaisen käyttäjätunnus on etunimi.sukunimi@edu.jarvenpaa.fi

Kotitehtävänä on opetella oma käyttäjätunnus ulkoa. Ja mahdollisuuksien mukaan tutkia kotona tietokoneen näppäimistöä.

Ole tarkkana käyttäjätunnuksessa pisteiden kanssa, kaikki kirjaimet ovat pieniä, ääkköset eivät ole käytössä ja välilyöntejä siinä ei ole! 

Tsemppiä tehtäviin ja läksyihin! 😻

t. Milla💓

keskiviikko 19. tammikuuta 2022

Keskiviikko 19.1.

 Moi! 

Nyt vasta pääsin blogin pariin. 

Aamulla keskustelimme pidemmän aikaa 2A-luokan kanssa ja "purimme sydäntämme". Oppilaat ja minäkin kerroin siitä, millaisia tunteita pitkittynyt koronatilanne meissä aiheuttaa. Päästelimme yhdessä vähän höyryjä ja yritimme nimetä tunnetiloja. "Ärsyttää" "Kyllästyttää" "Turhauttaa".. jne. Yksi oppilas totesi, että hän voisi antaa kaikki tavaransa, jos korona loppuisi maailmasta heti. Toinen oppilas sanoi, että välillä tekisi ihan riehua, kun harmittaa maskit ja se, että moni paikka on suljettu. Kuvittelimme mielessämme, että pistäisimme luokassa paikat mullin mallin ärtymyksestä. Totesimme, että koronatilanne ei siitä muuttuisi. Onneksi korona ei ole kaikkia kivoja juttuja kuitenkaan meiltä vienyt arjesta. Juttutuokion jälkeen monella oli parempi mieli.

Äidinkielessä pohdimme erilaisia keinoja hakea tietoa. Miten saisimme selville vaikkapa suosituimman ruuan kakkosluokassa? Se selviäisi haastattelulla. Jos haluamme tietoa hevosista, voimme lainata kirjastosta kirjan. 

Joistakin asioista voi hakea tietoa kätevimmin internetistä. Internetin hakukoneeseen, esimerkiksi Googleen tarvitaan sopiva hakusana. Nettiin ei kirjoiteta kysymystä. Halusimme selvittää, montako pelaajaa on virallisesti jalkapallojoukkueessa kentällä. Etsimme "jalkapallojoukkueen koko" -hakusanalla ja saimme heti vastauksen!

Teimme lintukirjasta s. 40-41. Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 19, mutta vain tehtävä 1. 2 tehtävä on vapaaehtoinen. 

Palaamme vielä tiedonhakuun ja ajatuskarttaan uudelleen!

Pidimme ylimääräisen ulkoilun. 

Musiikissa esittelin oppilaille taa- ja titi-nuotit. Myöhemmin tulemme rummuttamaan ja soittamaan näiden nuottien avulla. (Laulamista nyt maskien kanssa ja koronatilanteen vuoksi välttelemme..)

                                            TAA                                 TI-TI

Yksi oppilas piti kirjavinkkauksen Taikajengi-kirjasarjasta. Vaikutti todella kivalta kirjasarjalta ja sopii varsinkin niille, jotka ovat lukeneet paljon ja kaipaavat lisää huippukirjoja luettavaksi.

Enkkujumpassa ope sanoi jonkin verbin ja oppilaiden piti esittää sitä. 

Esim. walk = kävele, jump = hyppää  ski= hiihdä,  skate=luistele,    run= juokse , hug yourself = halaa itseäsi   

Kotona opiskelevat voivat kokeilla esittää edellä mainittuja verbejä. 

Puhuimme eilisestä lukuläksystä eli sadusta Ruma ankanpoikanen. Muut ankat kiusasivat sitä ja haukkuivat rumaksi. Oppilaat sanoivat, että ankka ei ollut ruma vaan muut kiusasivat sitä, koska se oli erilainen kuin muut. Erilainen ulkonäkö ei anna mitään syytä kiusaamiselle. Kaikki ihmiset ovat erilaisia. Toisaalta kaikki ovat myös samanlaisia, sillä kaikille esim. perhe, koti ja kaverit ovat tärkeitä asioita. 

Matikan tehtävien kanssa pitää olla tarkkana! Tämän huomasimme tunnilla tehtäviä tehdessä. Vanhemmat, olkaa tänään kotiopiskelijoiden apuna matikassa. 

Teimme matikan kirjasta s. 14-15. Kotitehtäväksi tuli mökki 3. 

Tässä lyhyt ohjevideo matikkaan: 

Tsemppiä tehtäviin ja läksyihin kaikille!

t. Milla-ope💓



tiistai 18. tammikuuta 2022

Tiistai 18.1.

 Hei!

Aamulla lähdimme kävelemään pikkumetsään.

Metsässä oppilaiden piti käpyryhmissä etsiä metsästä eläinlappuja. Heidän täytyi myös tunnistaa eläimet ja miettiä muutamille eläimille sopivat jäljet. Metsäretki meni tosi mukavasti. 

Viimeisellä tunnilla jaoin oppilaille kotitestit. Muistakaa ottaa ne repusta pois. Kotitesteistä on lähetetty huoltajille wilmaviesti ylemmältä taholta ja siinä testissä neuvotaan, milloin kotitesti tulisi tehdä. Juttelimme oppilaiden kanssa kotitesteistä hieman jo koululla. 

Tarkistimme eilisen lukuläksyn ja oppilaat lukivat ääneen. Uusi lukuläksy on lukukirjasta s. 58-59 eli satu Ruma ankanpoikanen. Lisäksi omaa lukemista, mikäli 20 min lukuhetki ei vielä täyty. 

Matikassa muistelimme kympinylitystä isoilla luvuilla. 

Eli vaikkapa 56+8 lasketaan niin, että ensin pitää saada kymppi täyteen. Eli 8 hajotetaan. 

56+4+4 on paljon helpompi laskea. 56+4 on 60 ja kun siihen lisätään 4 on vastaus 64. 

Vähennyslaskussa vähennetään ensin edelliseen kokonaiseen kymppiin. 

    47-9    (9 pitää hajottaa)

=47-7-2

= 38

Laskimme kpl 2 tehtävät, osa ehti myös seuraavalle aukeamalle. Kotitehtäväksi tuli mökki 2. Onnistuneen matikan tunnin jälkeen jokainen harjoitteli omaa voiton tuuletusta 😃😄

t. Milla-ope💓









maanantai 17. tammikuuta 2022

Maanantai 17.1.

 Hei!

Toivottavasti kaikilla oli kiva viikonloppu.

Aloitimme aamun viikonlopun kuulumisilla. Uusi lukuläksy tuli lukukirjan s. 56-57. Ensin lukukirjan teksti ja sitten omaa kirjaa, yhteensä n. 20 min.

Matikassa otimme uuden matikan kirjan esille. Katsoimme kuva-aukeamaa eli s. 4-5. Huomasimme, että kuvassa lapset ovat kirjastossa. Aukeamalta löytyy myös 3 tavoitetta. Luimme ne ääneen. 

Matikassa muistelimme isojen lukujen yhteen- ja vähennyslaskua. Tuttua juttua syksyltä.  On tärkeä muistaa, mitä tarkoittavat kympit ja ykköset. Esimerkiksi luvussa 43 on neljä kymppiä ja 3 ykköstä. 

Teimme matikan kirjasta s. 6-7. Sivulla 6 katso kuvia tarkkaan! Kympppötköjä ja ykköspalikoita. Laske yhteen ja vähennä niiden avulla. Kotitehtäväksi tuli mökki 1. 

Enkussa oli aiheena talviset sanat; snow = lumi, snowy = luminen, snowflake = lumihiutale, make a snowball = tehdä lumipallo, build a snowman = tehdä lumiukko

Oppilaat pelasivat poison-leikkiä talvisilla sanoilla. Liimasimme myös vihkoon 2 monistetta. Poissaolijoiden monisteet on laatikoissa. 

Kuvistyönä oli ilotulitusraaputus. Ensin paperi väritettiin värikkäillä vahaväreillä. Sen päälle tuli paksu kerros mustalla vahavärillä. Puisella tikulla mustaan taustan raaputetiin räjähtäviä ilotulituksi. Mieluinen työ oppilaille. 

Huomenna liikumme pihalla ja käymme ehkä metsässäkin. Lämmintä vaatetta päälle, niin kuin aina! Eväitä ei tällä kertaa oteta. 

t. Milla

perjantai 14. tammikuuta 2022

Perjantai 14.1.

 Hei!

Aamulla kävimme päiväjärjestyksen läpi. 

Ekalla tunnilla teimme tehtäviä lelun kanssa. Oma lelu tsemppasi tehtävien teossa. Ykköset tekivät omia hommiaan ja kakkosilla oli aiheena tietotekstit. 

Teimme lintukirjasta🐦 s. 38-39. Kotitehtäviä ei tullut.

Pidimme lukuhetken. Oppilaat lukivat jossakin päin Kuusikkoa pehmolelulleen ääneen kirjaa. 

Koulun pihalla oli tosi liukasta. Kävimme ulkoilemassa ja oppilaat saivat leikkiä omia leikkejä. 

Lelut esittäytyivät toisilleen ja kysyivät What's your name? Ja vastasivat My name is... Kyselin leluilta mistä he tykkäävät.. Do you like.. Pizza? School? Candy? Jne. Ja lelut vastasivat Yes I do tai No, I don't. 

Kävimme lelujen avulla myös eläimiä ja asioita läpi. Luokkaan oli tullut mm. panda, snake, cat, dog, unicorn, car, ja vaikka mitä muita. 

Yhteinen elämänkatsomustiedon/uskonnon opetustuokio liittyi kaveritaitoihin. Kuuntelimme tarinanpätkän, jossa oppilasta harmitti työskennellä muiden kanssa, koska hän haluaisi olla vain ja ainoastaan oman parhaan kaverinsa kanssa. Tarinan lopussa tämä oppilas huomasikin, että on mukava tutustua myös uusiin kivoihin kavereihin. Juttelimme kaveruudesta, mm. siitä millainen on reilu kaveri. 

Jumppakissa piti meille taukojumpan:


Katsoimme Lasten uutiset. 


Hyvää viikonloppua! 💖

t. Milla

torstai 13. tammikuuta 2022

Torstai 13.1. (10 rastia täynnä, huomenna lelupäivä)

 Moi!

Äidinkielessä aloitimme tietotekstien käsittelyn. Totesimme, että tietotekstit ovat totta eli faktaa. Vastakohtana ovat sadut eli fiktiiviset tarina. Oppilaat kertoivat, että ovat lukeneet tietotekstejä mm. dinosauruksiin, avaruuteen ja eläimiin liittyen. 

Kävimme läpi, miten uutta tietotekstiä kannattaa lukea:  (Tästä on hyötyä läpi elämän!)

1. Ennakoi. Mikä on otsikko? Tiedänkö tästä aiheesta jo jotakin? 

2. Silmäile. Miten pitkä teksti on kyseessä? Onko kuvia tai väliotsikoita?

3. Lue. Lue teksti huolellisesti.

4. Kertaa. Palaa tekstiin ja tarkista tärkeimmät faktat.

Teimme lintukirjasta 🐦 s. 36 ja 37. Kotitehtäväksi kirjekuori 17. 


Liikuntatunnilla ulkona oli taas uusi leikki "monistuvat hipat". Oppilaat tykkäsivät siitä.

Ympäristöopin tunnilla pohdimme, mitä eläimet tekevät talvella. Jotkut koettavat selviytyä talvesta ja etsivät suojaa ja ruokaa (orava, metsäjänis), tai nukkuvat talviunta (karhu) tai ovat horroksessa (kyykäärme). 

Tutkimme myös kuvasta, mitä lumen alla tapahtuu! (Jos kuva näkyy huonosti, tässä linkki) kuva yle.fi, Tero Juuti


Vikalla tunnilla tarkistimme lukuläksyn. Uusi lukuläksy on lukukirjan s. 54-55.

Matikan tunnilla koodasimme ipadeilla. Sovelluksen nimi on Scratch junior. Sen voi halutessaan ladata kotona tabletille. Oppilaat koodasivat tosi hienoja juttuja!!

Tässä erään Z-kirjaimella alkavan oppilaan taidonnäyte.. : 


Tässä yksi youtubevideo, josta voi saada scratch juniorilla koodaukseen ideoita:

Matikasta ei tullut läksyä. 

Saimme tänään 10 rastia täyteen, joten huomenna on lelupäivä. Myös kotona opiskelevat voivat viettää lelupäivää ja valita lelun, jonka kanssa tekevät koulutehtäviä. Kotona opiskelevat voivat halutessaan ottaa huomenna kuvan kännykällä lelustaan ja näyttää sen minulle, sitten kun tulevat kouluun. 😊

t. Milla



keskiviikko 12. tammikuuta 2022

Keskiviikko 12.1.

 Hei!

Henkilökunnassa on hieman vajaamiehitystä, ja sijaisia on kuulemma hyvin vaikea löytää.. mutta hienosti on hommat saatu silti tehtyä. Hyvä Kuusikko! 

Aamulla koodasimme, eli teimme matikan kirjasta koodaustehtäviä s.204-205. Samalla periaatteella koodailua, nyt uutena juttuna on koodata ötökälle erilaisia reittejä. Kotitehtäväksi koodausmökki 3. s. 207. 

Sitten lähdimme ulos liikkumaan. Kokeilimme uutta leikkiä, jonka nimi oli Herää vanha murmeli! 😊

Ympäristöoppiin liittyen kertasimme vuodenajat. Suomessa on 4 vuodenaikaa; kevät, kesä, syksy ja talvi. Nyt on talvi. Talvi(sia) kuukausia ovat joulu-, tammi- ja helmikuu. 

Katsoimme eilisen luontodokumentin Metsän selviytyjät loppuun. https://areena.yle.fi/1-4226483


Vikalla tunnilla luettiin lukuläksy parin kanssa ja pari antoi kannustavaa palautetta. Uutena lukuläksynä lukukirjasta s. 52-53. 

Verbiteema jatkui. Kertasimme mitä ovat verbit eli tekemisen sanat. Leikimme pantomiimia verbeillä. Eli yksi esitti ja muut arvasivat. 

Esittelin oppilaille, että verbit taipuvat tekijän mukaan sekä aikamuodoissa. Nyt keskityimme tekijän mukaan taivuttamiseen. Eli

Minä luen. Sinä luet. Hän lukee. Me luemme. Te luette. He lukevat. 

Harjoittelimme myös kieltomuodot;  Minä en lue. Sinä et lue. Hän ei lue. Me emme lue. Te ette lue. He eivät lue. 

Teimme hiirikirjasta s. 48-49. Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 22. 

Kiitos tästä päivästä!

t  Milla

tiistai 11. tammikuuta 2022

Tiistai 11.1.

 Hei!

Matikassa jatkoimme koodausta. Nyt tarvitaan lisäksi käskyjä "käänny oikealle" ja "käänny vasemmalle". 

Teimme (vanhasta) matikan kirjasta s. 200-201. Moni jatkoi myös seuraavalle aukeamalle. Kotitehtäväksi tuli koodausmökki 2. s. 203. Tässä  lyhyt matikkavideo kotona opiskeleville: 




Ympäristöopissa keskusteltiin ensin siitä, kuinka Suomen luonnossa elää eläimiä ympäri vuoden. Miten eläimet pärjäävät jopa talven pakkasissa? Oppilaat keksivät, että ruokaa voi piilottaa talven varalle ja moni vaihtaa talviturkin, joka on lämpimämpi ja joillakin siinä on myös suojaväri. 

Aloitimme katsomaan Yle areenasta Metsän selviytyjät luontodokumenttia. Tosi kiva ohjelma ja hienosti kuvattu! Katsoimme dokkaria 21 minuuttia ja huomenna katsomme sen loppuun. Tässä linkki https://areena.yle.fi/1-4226483

Kävimme ulkona leikkimässä, pitämässä extravälitunnin. 

Vikanna tunnilla muistelimme, mitä lukukirjassa onkaan syksyllä tapahtunut. Luin oppilaille tarinan lukukirjan uuteen kappaleeseen liittyen ja lukuläksyksi tuli lukukirjasta kolme sivua eli s. 49-51. 

Eilen enkun tunnilla tutustuimme jo hieman verbeihin. Tänään kerrattiin se, että verbi tarkoittaa tekemistä. "laulaa, ajaa, pelata, soittaa " nämä ovat siis verbejä. Halukkaat saivat olla verbimestareita. Kun verbimestari antoi käskyn "hyppikää", piti kaikkien totella tätä ohjetta ja tehdä verbin mukaan. Hauskoja verbejä oppilaat keksivätkin! Esim. pelatkaa pesäpalloa!😀

Lopuksi teimme hiirikirjasta s. 46 (osa ehti myös s. 47). Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 21. 

t. Milla

maanantai 10. tammikuuta 2022

Maanantai 10.1. Back to school!

 Moi!

Ja hyvää tätä vuotta!

Loman jälkeen kouluun palattiin odottavaisella ja vähän jännittyneellä mielellä. Oppilaat kertoivat lomastaan ja olivat innoissaan myös luokkatovereiden tapaamisesta.

Maskien pitäminen ymmärrettävästi puhututti, onhan se näin pienille ihan uutta.

Maskeista puhuttiin mm. seuraavaa:

-Koulussa on nyt maskisuositus kaikille oppilaille. Vrt suositus ja pakko, eri asioita. Maskin käyttö on kotona perheen kanssa sovittava asia. Ope näyttää joka tunnin alussa, mistä voi ottaa maskin. Myös omia maskeja saa pitää. 

-Miksi maskeja pidetään? Jotta tartuntoja olisi vähemmän.

-Ulkoa tullessa ahtaassa eteisessä ei (edelleenkään) jutella. Jatkamme tehokasta käsienpesua. Ulkoilun jlk käsienpesu ja sitten vasta maski.

-Maskin koskettelua naamalla vältetään.

-Välitunnille lähdettäessä laitetaan maskit ulko-oven vieressä olevaan roskikseen

-Ruokailuun lähdettäessä maskit. Tarjotin viedään pöytään, sitten viedään maski roskikseen.

-Ruokalasta poistutaan pienissä porukoissa, tällöin ei tarvitse maskia. Ruokailun jälkeen käsienpesu ja tilanteen mukaan joko uusi maski tai suoraan  välitunnille.

-Näitä asioita harjoitellaan :) 

Muut puuhat tänään:

Kävimme läpi lomakuulumiset. Oppilaat saivat muistella lomapuuhia myös monisteeseen. (Kotona opiskelevat voivat piirtää/kirjoittaa isoon vihkoon omasta joululomasta parhaita paloja, jos haluavat.)

Matikassa koodailtiin. Juttelimme koodaamisesta, että mitä se siis tarkoittaa. Koodaaminen on loogista ajattelua, loogisia toimintaohjeita ja sitä tarvitaan esim. pelien tekemisessä. Katsoimme taululta yhdessä pari juttua ja teimme matikan kirjasta s. 196-197. Kotitehtäväksi mökki s. 1. s. 199.

Ohjeistin huonosti ennen joulua. Tällä viikolla teemme vanhan matikan kirjan loppuun, eli koodataan. Koodausviikko! Uusi (jo jaettu) matikan kirja otetaan käyttöön ensi viikolla maanantaina. Molempia ei siis tarvitse kantaa repussa. Uusi kirja jaettiin mahdollisten karanteenien vuoksi hyvissä ajoin. 

Enkussa Pia-open johdolla aiheena oli verbit eli tekemissanat. Mm. run, walk, jump, fly, dance, swim, ski, hug, rollerblade, play the piano, play the guitar, play baseball, play golf, ride a bike, sing a song. (Kotona opiskelevat voivat halutessaan selvittää, mitä nämä tekemiset tarkoittavat suomeksi.)

Lisäksi opeteltiin kysymään Osaatko sinä..? eli Can you..? Esim. Can you swim? Ja vastaamaan Yes, I can tai No, I can't. 

Useampi oppilas oli tänään pois erilaisista syistä johtuen. Poissaollessa tärkeintä olisi hoitaa matikan ja äidinkielen jutut niin,  että pysyy kärryillä. Muut puuhat, esim. enkku, mikäli voimavaroja riittää. Ja poissaolojen jälkeen tarvittaessa tukiopetusta tarjolla, eli ei paniikkia. :) 

t. Milla