Hei!
Ihanaa joulun aikaa kaikille! ❤
T. Kuusikon väki
Tuuli uinahtaaHei!
Ihanaa joulun aikaa kaikille! ❤
T. Kuusikon väki
Tuuli uinahtaa Moi!
Tonttukirjeessä oli tänään meille riimittelytehtäviä. Lisäksi oppilaille mieluinen tehtävä; jouluelokuvan katsominen. Katsoimme porukalla elokuvan Kadonnut: Joulupukki.
Lisäksi ulkoilimme ja kävimme syömässä. Siinäpä se päivä vierähtikin.
Jaoin oppilaille kuusikäsityöt kotiin.
t. Milla
Moi!
Tänään joulujuhlaesitys saatiin viimein lopullisesti nauhalle. Aivan mahtava kuoro oli ja hienosti lauloivat.💓 Erityiskiitos vielä sellon soittajalle! Kävimme luokassa läpi esitystä monelta eri kantilta ja fiilistelimme mm. jännityksen tunnetta, että mitä se haluaa meille kertoa. Ja nyt on hyvä fiilis, kun esitys on ohi. Ahkera treeni kannatti! Esitys on nauhoitettu minun puhelimeeni, siirrän tiedoston tänne blogiin kunhan kerkiän. :)
Tonttukirjeen tiimoilta muistelimme viikonlopun läksyä eli hyviä tekoja. Moni oli tehnyt kotitöitä, halannut iskää tai äitiä tai totellut vanhempia ilman kitinää. Wau..
Juttelimme erilaisista jouluperinteistä ja siitä miksi joulua vietetään. Näytin oppilaille mummoltani perinnöksi saamia pieniä koriste-esineitä, joissa on mm. seimi ja tallin eläimiä. Samalla kertasimme eläimiä ja muutakin sanastoa englanniksi.
Katsoimme joulukalenterin.
Repussa on monistenippu, siihen huoltajan allekirjoitus ja minulle nippu takaisin. Osa jo palautti.
Läksyä ei enää tänä vuonna tule. Koulukirjoja ei tarvitse ottaa mukaan, mutta reppu pitää olla, koska jaamme mm. ommellut kuuset kotiin huomenna. Ja keskiviikkona reppuun laitetaan todistus.
t. Milla
Hei!
Tänään salissa oli kenraaliharkat. Meni ihan hyvin!
Tonttukirje löytyi katon rajasta! Kun se saatiin sieltä napattua, luimme kirjeen. Kirjeessä kehotettiin viemään keittön väelle joulukortti. Lauloimme keittiön väelle pari joululaulua.
Tonttukirjeessä käskettiin myös toteuttamaan salaa hyviä tekoja. Niitä merkittiin rastilla taulukkoon.
Kotitehtäväksi tuli keksiä joku hyvä teko perheelle ja toteuttaa se kotona. Sellainen tonttuläksy!
Katsoimme joulukalenterin ja pari jouluista enkkuvideota. Teimme enkkumonisteen pareittain yhdessä ekaluokkalaisten kanssa. Tiettyjä jouluisia asioita/tavaroita piti värittää eri väreillä.
Lasten uutiset katsoimme myös.
t. Milla
Hei!
Aamulla oli salissa harjoitukset. Nyt oli jo valot ja kuoromikit ja sellon mikki valmiina. Osa jännityksen takia ei ihan malta kuunnella säestystä ja hieman "etuilee".. Siitä vielä jutskailtiin ja harjoiteltiin luokassa.
Huomenna esitys jo kuvataan, eli myös huomenna siistit vaatteet päälle. Jos mahdollista, tonttulakki ja villasukat.
Tonttukirje luettiin ulkona. Siellä oli ohjeet erilaisiin leikkeihin, jotka oli kivoja.
Askartelimme koulun keittiöön "joulutorttuja" pahvista.
Katsoimme joulukalenterin.
Vikalla tunnilla teimme matikasta päässälaskuja sekä katsastuksen eli s. 138-139. Jokainen saa valita kotitehtävän s. 140-141.
Kotitehtäväksi myös lukupassi.
Kuuset tehtiin valmiiksi. 🎄
t. Milla
Moi!
Aamulla päiväjärjestyksen läpikäymisen jälkeen avattiin vähän ääniä ja jumpattiin. Sitten marssimme saliin treenaamaan laulua.
Matikassa teimme hetken eilen kesken jäänyttä kappaletta ja tutustuimme myös uuteen aiheeseen eli muotojen kääntämiseen ylösalaisin vai vasemmalta oikealle. Teimme matikan kirjasta s. 134-135. Kotitehtäväksi tuli mökki 31.
Lukuläksyksi lukupassi ja/tai Tuuli uinahtaa -sanat.
Tonttukirjeessä tutustuttiin tontun päivän puuhiin ja jumppailtiin samalla.
Katsoimme ylen joulukalenterijakson.
Teimme ompelutyötä eteenpäin, koristelimme ompelukuusia, värkkäsimme valmiisiin kuusiin nimilappuja. Moni toimi apuopena kaverille. Hienoa!
t. Milla
Hellurei!
Tänään tapahtui seuraavaa:
Kävimme matikassa läpi symmetrian käsitettä. Osalle juttu oli helppo, mutta ei kaikille. Tehtävät olivat kyllä kivoja.
Teimme matikan kirjasta s. 130-131. Kotitehtäväksi tuli mökki 30.
Teimme käsitöitä eteenpäin. Moni sai ompeluvaiheen tehtyä ja pääsi jo koristelemaan kuusta.
Harjoittelimme Tuuli uinahtaa -kappaletta salissa. Tokan säestön lähtö on vielä vaikea ja tokan säkeistön sanat, mutta taas esitys parani hieman.
Tonttukirjeessä oli meille tonttutehtävä. Kävimme laulamassa hoitokoti Villa Kiven pihassa muutaman joululaulun vanhuksille ja toivottamassa hyvää joulua.
Koululla jatkoimme vielä käsitöitä hetken.
Lukuläksyksi lukupassi.
t. Milla
Hei!
Aamulla luokassa oli ihanan rauhallinen tunnelma. Oli tosi hämärää, luokassa uudet pikku jouluvalot ja youtubesta taululle heijastettu "Cozt Christmas Fireplace Playlist", musiikkina "Traditional Christmas Carols Jazz".
Oppilaat kertoivat viikonlopun kuulumiset ja kävimme läpi päivän ohjelman.
Ekalla tunnilla aloitimme tämän vuoden viimeisitä kirjoitelmia. Aiheena tonttutarinat.
Keksimme porukalla mahdollisia henkilöitä tarinoihin; joulupukki, joulumuori, tontut, Petteri Punakuono, noita joka haluaa pilata joulun.. yms.
Kävimme läpi myös tapahtumapaikkoja tarinoille; Kuusikko, Korvatunturi, Joulupukin paja, Kinnarin koulu, oma koti... yms.
Mietimme muutamia ehdotuksia tarinan otsikoksi; Kolme yötä jouluun. Joulupukki ja kadonnut paketti, Joulupukki ja kadonnut lahjareki, Kiirettä Korvatunturilla yms.
Kertasimme vielä sadun kaavan, josta saa helposti ideoita tarinan kulkuun:
-Päähahmon esittely "Olipa kerran... "
-Tapahtumapaikan esittely
-Pulma
-Pulman ratkaisu
-Kiva lopetus
Aloitimme tarinan kirjoittamisen. Kotitehtävänä on kirjoittaa tarina loppuun.
Lisäksi läksynä lukupassi. ja/tai Tuuli uinahtaa -sanat.
Kävimme salissa katsomassa kuorolle paikat alustavasti ja harjoittelimme salista poistumista.
Tekniikan rakentaminen oli vielä kesken, joten laulutreenit tapahtuivat omassa luokassa.
Tonttukirjeessä oli idea joulukorttiin, joka tehtäisiin yhdessä keittiön väelle kiitokseksi syksyn hyvistä ruuista. Palaamme siihen vielä.
Katsoimme joulukalenterin yle areenasta.
t. Milla
Hei!
Aamulla tarkastimme tarinan lintukirjasta, oppilaat lukivat oman tarinansa parille. Ja pari antoi kannustavaa palautetta.
Tonttukirjeessä oli ohjeet rentouttavaan satuhierontaan. Olipa rentoa porukkaa Kuusikossa sen jälkeen!
Lauloimme myös muutaman joululaulun.
Katsoimme Yle areenasta joulukalenterin.
Harjoittelimme Tuuli uinahtaa -kappaletta.
Ruokailun jälkeen oli lukuhetki.
Katsoimme Lasten uutiset. Sitten teimme käsitöitä, eli huopa-askartelua eteenpäin. Kuuntelimme myös muutaman joululaulun. 🎄
Tänään viikonlopuksi tuli kotitehtävää kaikille ykkösille ja kakkosille. Jokainen opettelee Tuuli uinahtaa -kappaleen sanat. Ensi viikolla treenaamme jo salissa ja ilman nuottipaperia.
Kivaa viikonloppua!
t. Milla
Hei!
Päivän puuhat;
Aamulla etsittiin kiivaasti tonttukirjettä. Se löytyi Kuusikon mökin katosta! Tonttu kirjoitti Oritmurron metsästä ja oravan ja jäniksen puuhista. Kirjeessä oli pieni liikunnallinen runo. Lisäksi ohjeet tonttuetsintään! Ulos oli piilotettu jotakin.. ja käpyryhmät lähtivät iloisesti etsimään piilotettuja juttuja. Ryhmien piti etsiä tontut ja ratkaista 10 arvoitusta.
Huopa-askartelua tehtiin eteenpäin. Leikkasimme huovat. Muutama aloitti jo ompelua.
Teimme lintukirjasta opastetun tarinan s. s.34-35. Tarinan kirjoittaminen loppuun s.35 ja itsearvointi tuli kotitehtäväksi.
Lisäksi kotitehtäväksi tuli lukupassiin merkintä.
t. Milla
Moi!
Tonttukirjeessä oli asiaa lämpimästä pukeutumisesta. Lisäksi kerrottiin Sibeliuksen päivästä. Katsoimme tontun ohjeiden mukaan videon Suomen luonnosta. Videon taustalla soi Finlandia.
Äidinkielen tunnilla teimme lintukirjasta s. 30-31 ja se tuli kotitehtäväksi loppuun. Myös kirjekuori 14.
Läksynä on myös lukupassi.
Matikan tunnilla pelasimme pareittain pelin. Sitten oli hyvä hahmottamiseen liittyvä tehtävä, kun Kirsin opastuksella leikkasimme paperista lumihiutaleita. Lumihiutaleista kootaan iso joulukuusi Kuusikkoon.
Kotitehtäväksi mökki 29.
t. Milla
Hei!
Toivottavasti itsenäisyyspäivä sujui kaikilla mukavasti.
Tänään aamulla tonttukirje löytyi tuuletusikkunan välistä!
Kirjeessä oli askarteluidea, joka todellakin otetaan käyttöön loppuviikosta. Lisäksi saimme vinkin, että Oritmurron metsässä olisi jotain kiinnostavaa tutkittavaa. Lähdimme koko Kuusikon porukalla käymään metsässä, jonne oli tehty joulupolku. Lapset kiersivät joulupolun käpyryhmissä ja tutkiskelivat metsästä löytyneitä kirjeitä ja esineitä. Kirpakka keli, mutta kivaa oli!
Katsoimme koululle palattuamme ylen Pulmapiste-joulukalenterista muutaman jakson.
Äidinkielestä merkitsimme kotitehtäväksi lukupassin.
Teimme matikasta s. 122-123 ja kotitehtäväksi tuli mökki 28.
Lintukirjasta teimme s. 24-25 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 11. (Tehtävää 2 ei tarvitse kirjoittaa, keksiminen riittää.)
Joulukuusikäsityötä teimme eteenpäin niin, että jokainen sai oman huopapalansa ja kaava kiinnitettiin huopaan nuppineuloilla.
t. Milla
Hei!
Tänään luokassa on ollut sijainen. Ainakin ohjelmassa on ollut puhetta itsenäisyyspäivästä ja kenties ulkoilua.
Ei läksyä!
T. Milla
Moi!
Tämä aamu alkoi kyllä erikoisesti. Ja jännittävästi!!
Kokoonnuimme juttelemaan Aamun yhteiset asiat Kuusikon porukan kanssa. Totesimme, että on joulukuun ensimmäinen päivä ja olisi kiva katsoa Yle Areenasta joulukalenteriohjelmaa päivittäin. Vaikkapa ennen ruokailua.
Sitten apulaisrehtori Henri tuli käymään Kuusikossa, hänellä oli asiaa. Hän oli aamulla kansliassa nähnyt pienikokoisen punasävyisiin vaatteisiin pukeutuneen hahmon, joka oli vilahtanut nopeasti hänen ovellaan. Tyyppi oli häipynyt nopeasti, vilahdus vain kävi ja hän oli jo kadonnut. Mutta vilahtaessaan oli huudahtanut että "Kuusikko, Kuusikko!". Lattialta oli löytynyt punainen käärö. Henri toi käärön mukanaan. Se oli tontun kirje! Tontut eivät tänäkään vuonna siis ole unohtaneet Kuusikon väkeä.
Tonttu kertoi, että ovat porukalla tarkkailleet syksyn sujumista Kuusikossa. Saimme kehujakin! Hyvän mielen aiheet jatkuvat nyt tonttukurssin merkeissä. Ensimmäinen tehtävämme oli miettiä, miten voisimme ilahduttaa läheisen Villa Kiven eli hoitokodin asukkaita. Oppilailla oli hyviä ideoita!
Ai niin! Joulukuussa saa halutessaan pitää lakkia sisällä päässä. Mikäli kyseessä on tonttulakki.
Lauloimme Tuuli uinahtaa -kappaleen ja sen sanat tuli lukuläksyksi. Nuotti löytyy lintukirjan välistä (,säilytä se siellä). Joku kysyi, saako tehdä myös lukupassia ja se sopii.
Teimme ompelukuvia.
Vikalla tunnilla matikkaa. Tutkimme erilaisia muovisia geometrisia kappaleita ja niistä piti rakentaa parin kanssa unelmien leikkipuiston pienoismalli. Matikan kirjasta teimme s. 114-115. Tehtävä 6 säästettiin myöhemmäksi. Kotitehtäväksi tuli mökki 26.
t. Milla 🤶
Hei!
Aamulla ihmettelimme matikassa erilaisia kappaleita yhdessä. Teimme sitten matikan kirjasta s. 110-111. Kotitehtäväksi mökki 25.
Aamun yhteiissä asioissa käsiteltiin koulun lammen jäätä. LAMMELLE EI MENNÄ. Kouluaikana lammelle meno on kielletty. Kouluaikaan lasketaan myös koulumatkat. Aamulla asiasta myös kuulutettiin keskusradiossa.
Hyvinvointiteemaan liittyen teemme tällä viikolla ajankäyttöseurantaa. Tänään täytimme maanantain osalta seurantaa. Minkä verran aikaa olet eilen käyttänyt leikkimiseen? Pelaamiseen? Lukemiseen? Huomenna homma jatkuu, Lappu liimattiin isoon vihkoon.
Vikalla tunnilla luin oppilaille sadun Saapasjalkakissa. Sitten perehdyimme sadun kaavaan lintukirjan s. 28-29. Kotitehtäväksi kirjekuori 13. Osa ehti tekemään myös ompelukuvaa.
Kotitehtäväksi myös lukupassi.
t. Milla
Moi!
Aamulla kävimme läpi viikonlopun kuulumiset. Oppilailla oli paljon kerrottavaa.
Teimme yhden sanelun, lisäksi oppilaat kirjoittivat omia virkkeitä kuvasta.
Matikassa kuuntelimme uuden biisin ja teimme s. 106-107 kirjasta. Kotitehtävänä mökki 24.
Enkussa oli aiheena tunnesanat; happy, sad, sleepy, excited, angry, silly, nervous, surprised. Leikimme mm. uutta poison-leikkiä.
Ehdimme käsityöhetken aikana ommella ompelukuvia.
Kotitehtäväksi myös lukupassiin uusi merkintä!
t. Milla
Hei!
Tänään hyvinvointiviikon hengessä vihkoihin liimattiin mielenterveyden käsi. Monistetta käsiteltiin yhdessä ja oppilaat täyttivät sen itse.
Teimme lintukirjasta s. 22-23. Kotitehtävää ei tullut.
Pidimme lukuhetken.
Katsoimme Lasten uutiset, mietimme WWW:n ja lauloimme muutaman laulun.
t. Milla
Moi!
Heti päivän alussa suuntasimme saliin. Salissa leikkeinä oli popparihippa, evoluutio ja eräs uusi joukkuepeli (jonka nimeä en tiedä 😊).
Käsitöitä aloitettiin liimaamalla ompelukuvat pahville ja pistelemällä neulalla reiät kuviin. Jokainen valitsi myös langan itselleen valmiiksi.
Vikalla tunnilla oli aiheena sadut. Luin oppilaille tutun sadun Kolme pukkia. Mietimme sadun tuntomerkkejä. Teimme Lintukirjasta s. 20-21 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 9.
Lisäksi kotitehtäväksi tuli myös lukupassiin uusi merkintä.
Kannattaa katsoa, mitä kirjoja lukupassia varten tarvitsee seuraavaksi. Huomenna kirjastoon ja taidemuoseoon....Koulua 8-12, mukaan kirjastokortti ja -kassi. Ja pienen evään saa halutessaan ottaa.
t. Milla
Heips!
Aamulla teimme ekana matikan salaisuustehtäviä. Poissaolijat tekevät sitten, kun pääsevät kouluun.
Muutama kirjavinkkaus tuli oppilailta. Varsinkin Mestarietsivä Peppunen on ollut nyt 2A-luokassa suosittu kirjasarja.
Seuraavaa käsityötä varten esiteltiin ompelukuvamallit. Jokainen sai valita itselleen vaihtoehdoista mieluisan.
Hyvinvointiviikon hengessä kävimme ulkoilemassa ja leikkimässä lumessa. ⛄
Vikalla tunnilla oppilaat kirjoittivat tarinoita tarinavihkoihinsa. Jokaisen tarinavihkoon liimattiin eilen kuva, josta oppilaat aloittivat kirjoittamaan tarinaa. Kuvavaihtoehtoja oli useampia. Kotitehtävänä on kirjoittaa tarina loppuun, lukea tarina ääneen ja tsekata lopetusmerkit, isot alkukirjaimet, sanavälit ja oikeinkirjoitus. Halukkaat voivat piirtää lisää kuvia kertomukseensa.
Läksyksi tuli myös lukupassiin uusi merkintä!
t. Milla
Tässä muutama kuvavaihtoehto tarinalle:
Hei!
Aamulla jutustelimme viikonlopun kuulumiset läpi.
Teimme matikasta kertaustehtäviä matikan kirjan s. 190-193. Kotitehtäväksi tuli mökki 43.
Enkun tunnilla oli hyvinvointiviikon teema esillä. Harjoittelimme terveellisiä ja epäterveellisiä ruokia. (salad, smoothie, carrots, peppers, broccoli, sweets, chips, pizza.. )
Harjoittelimme myös kysymään Do you like...? ja vastaamaan Yes, I do tai No, I don't.
Musiikkihetkellä soitin oppilaille pianolla yhden kappaleen. Oppilaiden piti melodian perusteella keksiä, mistä laulu voisi kertoa. Loistavia ajatuksia heräsi! Ja ihan kappaleeseen liittyviä...
Treenasimme ruokailun jälken matikan päässälaskuja.
Kotitehtäväksi tuli lukupassiin merkintä.
t. Milla
Hei!
Päivän ohjelmassa mm.:
Matikasta kertaustehtäviä, jokainen omaan tahtiin s. 187-193.
Lasten oikeuksista asiaa eskareiden kanssa
Ulkoilua
Lasten uutiset
WWW
T. Milla
Hei!
Päivän puuhat:
Lopetusmerkkejä treenattiin niin, että piti etsiä seinältä virkkeeseen sopiva lopetusmerkki ja kääntyä sinne suuntaan. Aika hyvin meni, vaikka välillä sain vähän huijattua oppilaita... 😁
Teimme lintukirjasta s. 40-41 ja kirjekuori 18 tuli kotitehtäväksi.
Kotitehtäväksi tuli myös lukupassi!
LNÄ-hankkeen ideointi ja keskustelu jatkui. Oppilaat äänestivät, että jos he saisivat päättää, kaupunki antaisi rahaa köyhille lapsille, esimerkiksi harrastusvälineisiin. Näin oppilaiden mielestä voitaisiin ehkäistä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Wau... Oppilaskunnan hallituksen edustajat vievät tämän idean Kuusikosta kokoukseen ensi viikolla. (Käymme tämän vielä edustajien kanssa tarkkaan läpi ennen sitä:)
Katsoimme yhden vanhan Lasten uutiset -jakson.
Taas muutama oppilas kävi tekemässä lukuseulatehtäviä Suvin kanssa.
Matikan tunnilla teimme kertotaulutestin. Treenasimme sanallisia tehtäviä. Teimme oppikirjasta s. 182-183 ja kotitehtäväksi tuli mökki 42.
t. Milla
Hei!
Tänään harjoittelimme huutomerkin käyttöä. Eli käskyt, kiellot ja huudahdukset vaativat peräänsä huutomerkin. Esimerkiksi Auta! Tule tänne! Ei saa huutaa! Kääk! Iik!
Teimme hiirikirjasta s. 38-39 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 17.
Kotitehtäväksi tuli myös lukupassi!
Ympässä oli maatilan eläimet aiheena ja niistä saatavat hyödykkeet. Väritimme maatilan eläimiä monisteeseen, jonka liimasimme vihkoon.
Matikassa aiheena 1 ja 0 kertotaulut. Teimme matikan kirjasta s. 178-179 ja kotitehtäväksi tuli mökki 41.
t. Milla
Hei!
Aamulla teimme kivan äidinkielen luetumymmärtämisen tehtävän, jossa yksityiskohtaista kuvaa piti värittää ohjeiden mukaan.
Aloitimme käsittelemään Lasten ja nuorten ääni -asiaa ryhmissä..
Lukuhetki ja muutama kirjavinkkaus.
Vikalla tunnilla matikkaa ja lukuseulatehtäviä Suvin kanssa.
Teimme matikan kirjasta s. 174-175 ja mökki 49 läksyksi.
Läksynä myös lukupassi!
t. Milla
Hellurei!
Aamulla rupattelimme viikonlopun kuulumiset läpi.
Tarinan kirjoittamiseen katsoimme Lintukirjan s. 19 apua. Noppaa heittämällä sai tarinalleen rakennuspalikat. Aloituksen, päähenkilön, päähenkilön erikoiskysyn ja ongelman.
Tarina ja sen loppuratkaisu supsutettiin kaverin korvaan ja sitten alkoi kirjoitustyö.
Kotitehtävänä on kirjoittaa tarina loppuun. (Lintukirjassa s. 19 tosiaan apua.)
Kotitehtäväksi tuli myös lukupassiin yksi merkintä! Eli saa taas valita kuumailmapallo vai pilvi..
Jos tarina on jo valmis, kotitehtävänä on lukea oma tarina ääneen ja piirtää kuva.
Enkussa kerrattiin numeroita 0-20 videon ja erilaisten leikkien avulla.
Harjoteiteltiin kysymään How old are you? ja vastaamaan I'm seven/eight jne..
Kotona voisi vaikka kysellä vanhemmilta tai sisaruksilta ikää englanniksi..
Enkun jälkeen oli muutama kirjavinkkaus. Juttelimme myös kuuntelemisesta, mitä siihen sisältyy.
Suvi kertoi tulevista lukuseulatehtävistä.
t. Milla
Moi!
Aamulla juttelimme luokan kanssa monenlaista, moni halusi kertoa mm. harrastuksestaan.
Liikuntatunnilla aurinko paistoi ja pelasimme ulkona kymmentä tikkua laudalla.
Äidinkielen tunnilla keksimme, millä kysymyssanoilla kysymykset voivat alkaa. Sitten teimme hiirikirjasta 🐭 s.36-37 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 16.
Aloitimme uuden lukuprojektin tänään. Lukupassin tarkoituksena on innostaa lukemaan erilaisia tekstejä ja kirjoja, mutta tehdä myös minulle näkyväksi, mitä ja minkä verran lapset kotona lukevat. (Saan siitä myös materiaalia arviointia varten)
Lintukirjan🐦 sisäkanteen on teipattu 2 lappua. Toisessa lapussa on kuumailmapallo ja siitä voi valita itselleen lukuläksyksi jonkin lyhyemmän tekstin. (esim. uutinen, resepti, mainos, sarjakuvatarina.)
Toisessa lapussa on pilviä. Pilvilappuun merkitään ne kerrat, kun luetaan kokonaisia kirjoja vähintään 20 minuuttia kerrallaan. Yhden kirjan kohdalla on useampi paikka päivämäärälle, koska ei olekaan tarkoitus, että paksua kirjaa saa kerralla luettua. Päivämäärämerkintöjä saa toki tehdä kirjojen kohdalle lisääkin, niin monta kuin yhden kirjan lukeminen aina vaatii. Pilven voi värittää, kun kirja on kokonaan luettu.
Eli nyt on valinnan vapautta! Kiireisenä päivänä voi ottaa yksittäisen lyhyemmän jutun lukuläksyksi ja toisena päivänä lukea 20 minuuttia kirjaa. Toivottavasti lukupassijuttu ei ole liian monimutkainen. Se käytiin tänään kyllä moneen kertaan läpi niin minun kuin lastenkin selittämänä :) Ja lisäkysymyksiä saa aina esittää!
Lapsilta tuli heti kysymys, että saako lukea extraa ja tehdä merkintöjä esim. viikonloppuna. KYLLÄ SAA! 😊
Läksyksi tuli lukupassi! (eli saat itse valita; lyhyt teksti vai kirjan lukemista)
Matikan tunnilla oli testi vitosen kertotaulusta. Teimme matikan kirjasta s. 170-171 ja läksyksi tuli mökki 39. Hienosti sujui tunti!
t. Milla
Hei!
Aamulla tarkistimme kotitehtävät ja juttelimme monenlaista. Osa kysyi, saako lukupassiin tehdä merkintöjä viikonloppuna eli ottaa ylimääräistä vapaaehtoista läksyä niin kyllä saa!
Teimme kuvistyöt loppuun. Sitten oli kakkosluokkalaisten kirjavinkkausia, joita myös ekaluokkalaiset tulivat kuuntelemaan. Useampi oppilas oli lukenut Mestarietsivä Peppusen kirjoja. Totesimme, että Kuusikon nimi vaihdetaan kohta Peppulaksi.
Katsoimme Lasten uutiset ja lauloimme viikonpäivä- ja kuukausilaulut, joissa on tukiviittomat mukana. Lopussa perehdyimme vielä viljoihin ja oppilaat värittivät viljamonisteet.
Hyvää viikonloppua!😊
t. Milla
Heips!
Aamulla pidimme hetken äidinkielen oppituokion. Aiheena kysymykset. Teimme hiirikirjasta s. 34-35 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 15.
Kymmeneltä salissa alkoi konsertti! Olipa ihana kuunnella livemusiikkia, sitä ei parin vuoden aikana ole kauheasti päässyt kuuntelemaan. Oppilaskonsertti Aito oli aivan mahtava! 4 laulajaa improvisoi ja lauloi acapellana. Yleisö nautti! Ja siinäpä menikin kokonainen tunti.
Viimeisellä tunnilla matematiikkaa. Teimme matikan kirjasta s. 166-167. Ensin pelasimme matikkapeliä ja sitten laskettiin vielä laskuja. Kotitehtäväksi tuli mökki 38.
Huomenna myös kyselen testillä oppilailta vitosen kertotaulua, jos se on hakusessa niin vielä ehtii treenata.
t. Milla
Moi!
Ope on taas back in business!
Aamulla oli keskustelussa se, kuinka koulussa pitäisi käyttäytyä vaikka oma ope olisikin poissa.
Sitten oli koko koulun poistumisharjoitus. 1000 henkeä poistui rakennuksesta hallitusti ja varsinkin Kuusikko toimi huippu hyvin!
Aloitimme äidinkielessä kysymysaihetta esittämällä luokan pehmodinolle kysymyksiä. Aihetta jatketaan myöhemmin..
Kuviksen tunnilla oli salainen aihe..
Matikan tunnilla teimme monistetta 5 kertotaulusta ja siitä tuli läksy!! Osa kävi Suvin kanssa tekemässä Lukuseulatehtäviä.
Huomenna perehdymme uuteen lukuhaasteeseen..
T. Milla
Hei!
Tänään poissaoloni valitettavasti jatkui. Arki kuitenkin rullaa Kuusikossa, kiitos yhteisopettajuuden.
Aamulla oppilailla oli Kirsin kanssa matikkaa, kappale 37 eli vitosen kertotaulu. Läksyksi mökki ja vitosen kertotaulun opettelua ulkoa.
Englannin opettajamme on tänä vuonna Pia ja hän piti oppilaille enkkua. Kakkosluokalla tulemme harjoittelemaan hieman jo englannin kirjoittamistakin.
Lopuksi hieman yhteisiä juttuja ykkösten kanssa sekä lukuhetki.
Läksynä pelkästään matikkaa tänään.
T. Milla
Moi!
Koronatesteissä käymisestä on tullut minulle lähiaikoina melkein uusi harrastus..😓 Onneksi testi näytti kuitenkin myös eilen negatiivista. Minulle tuli nopeasti kamala flunssa, joten jouduin olemaan töistä pois tänään perjantaina. Harmittaa, että en päässyt Lyhtyjuhlaan.
Tässä kuitenkin Lyhtyjuhlan sisältöjä myös kotona oleville oppilaille;
Tietoa ajankohdan juhlista eri puolilta maapalloa; 🎃
Laulu Kolme kummitusta 👻👻👻
Hei!
Aamulla tarkastettiin kotitehtävät. Sitten oli kertotaulutesti kakkosen kertotaulusta.
Matematiikasta ei tullut läksyä, mutta jos testi oli vaikea, pitää kakkosen kertotaulua edelleen kerrata.
Lukukirjasta lukuläksyksi s.46-47.
Pidimme poistumisharjoituksen.
Treenasimme lauluja huomiseen Lyhtyjuhlaan. Luin maistiaiseksi muutaman oppilaan kirjoittaman tarinan. Oli aivan loistavia!
Lukuhetki pidettiin.
Vikalla tunnilla äidinkieltä.
Luetunymmärtämisen salaisuustehtäviä. Teimme myös lintukirjasta s. s.18. Kotitehtäväksi kirjekuori 8.
T. Milla
Hei!
Aamulla pihalla oppilaat askartelivat itselleen lyhtyyn minimaailman luonnon materiaaleista. Hienoja tuli!
Sitten oli ulkoilua pihalla.
Lintukirjasta teimme s. 16-17 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 7.
Lukuläksyksi s.44-45 lukukirjasta.
Matikan tunnilla räppäsimme kakkosen kertotaulua.
Istuimme lattialla ringissä ja dino kiersi oppilaiden joukossa ja kävimme sillä tavalla läpi kakkosen kertotaulua.
Oppilaat saivat matikan monisteen, josta tuli tehtäväksi tehtävä 1. Lisäksi tehtävänä on opetella kakkosen kertotaulu ulkoa.
Kyseen huomenna kakkosen kertotaulua kirjallisesti pienellä testillä.
t. Milla
Hei!
Aamulla lähdimme metsään. Tarkoituksena oli kerätä metsästä materiaalia purkkiin, jonne rakennetaan huomenna mielikuvitus pikkukaverille minimaailma. Lapset ehtivät hyvin myös leikkiä ja tehdä mm. kivoja majoja.
Ruokailun jälkeen lukuhetki. Lukuläksyksi Lukukirjasta laulun sanat s. 43.
Viimeisellä tunnilla matematiikkaa. Kuuntelimme 2 kertotauluräpin. Tutustuimme kakkosen kertotauluun eri tavoin.
Teimme matikan kirjasta s.158-159. Osa ehti myös seuraavalle aukeamalle. Kotitehtäväksi tuli mökki 36.
t. Milla
Moi!
Marraskuun ensimmäinen maanantai... huh! Nyt vasta ehdin blogin pariin... :(
Ensimmäisellä tunnilla oli tarinan kirjoittamista. Kotona olevat voivat kirjoittaa pienen tarinan vaikkapa isoon vihkoon, jonka pitäisi olla repussa.
Apuna jännittävän kuvan kirjoittamisessa oli kuva, josta noppaa heittämällä pystyi valitsemaan tarinaansa elementtejä. Tarinan sai kirjoittaa myös suoraan omaa mielikuvitustaan käyttäen. Osa kirjoitti jo pitkät pätkät. Vähimmäisvaatimus on 6 virkettä. Läksynä kaikilla on tehdä tarina loppuun. Jos se on jo koulussa tehty, niin kuvan piirtäminen ja tarinan lukeminen ääneen läksynä.
Kotona olevat; älkää ahdistuko, jos tarinan kirjoittaminen tuntuu ylivoimaiselta. Minä sain kirjoitettua blogin vasta myöhään iltapäivällä.. Aloittakaa tarinaa, tehdään loppuun myöhemmin :)
Äidinkielestä lukuläksynä Aapisesta s.42 eli lehtijuttu.
Matikassa jatkoimme kesken jäänyttä aukeamaa s.154-155 ja 156 ja 157. Kotitehtävänä on milimittari s. 157.
Erityisopettaja kävi luokassa kertomassa tulevasta lukuseulasta, joka tehdään padeilla marraskuun aikana. Siihen palataan vielä monta kertaa ja laitan koteihinkin viestiä.
Yhdessä kertasimme viikon tulevia juttua. Huomenna menemme retkelle Kalliometsään. Mukaan saa ottaa pienen evään (ei pakko) ja olisi hyvä, jos mukana olisi myös pieni muovipussi, johon materiaalia voisi kerätä. Lukujärjestyksessä ei muutoksia, mutta kouluun ajoissa, lähdemme heti. 🌲
t. Milla
Hei!
Aamulla oli lukuhetki. Oppilaat halusivat yllättää minut ja lukivat aivan hiljaa. Wau..! Muutama oppilas luki eilisen ja tämän päivän aikana kokonaisen kirjan. He tekivät luokalle kirjavinkkauksia, eli esittelivät lukemansa kirjan ja että mistä se kertoo ja kenelle sitä suosittelevat.
Kymmenestä rastista yllätyksenä oppilaat saivat kaksi pokemonvärityskuvaa, jotka Kirsin tyttö Jonna on tadokkaasti piirtänyt. Värityskuvia väriteltiin hetki. Lisäksi luokkaan tuli vieras.
Biologian luokan luurankoherra kävi moikkaamassa oppilaita. Totesimme, että luuranko on muovia ja että siitä löytyy 206 luuta. Tsekkasimme myös sen, että reisi luu on kaikista pisin ja pienin luu löytyy korvasta. Laitoimme pipon herra luurangon päähän, että pää ei paleltuisi.
Ulkoilimme hyvässä säässä ennen ruokailua.
Ruokailun jälkeen luokassa oli vakava keskustelu siitä, miten luokkatovereita kohdellaan. On todella epäreilua, jos yksi oppilas luokasta on jatkuvana arvostelun kohteena. Muiden tekemisiin ei niinkään puututa, mutta yhdelle muistetaan aina sanoa pienistäkin virheistä. Se ei ole oikein. Koko ryhmä, kaikki ovat vastuussa ryhmän hyvinvoinnista. Ja jatkuva ikävä käytös jotakuta kohtaan on kiusaamista. Keskustelussa meni kauan.
Päivän päätteeksi lauloimme enkkulauluja ja käsittelimme WWW:n.
Hyvää viikonloppua!
t. Milla
Hei!
Kirjastonhoitaja kertoi meille kirjastokortista, laina-ajoista ja monesta muusta käytännön asiasta. Hän esitteli kivoja kirjoja ja jokainen sai valita mieluisan kirjanmerkin.
Lainasimme kirjoja ja lopuksi söimme eväät.
Koululla maistui kuitenkin vielä lounas. Ja pitihän uusia kirjoja heti päästä lueskelemaan.
Kotitehtäväksi tuli lukea jotain.
t. Milla
Hei!
Äidinkielen tunnilla teimme hiirikirjasta s.32-33. Kotitehtäväksi kirjekuori 14.
Kuvisaskarteluna teimme hauskat kurpitsat.
Pidimme lukuhetken.
Uutena lukuläksynä lukukirjasta s.38-39.
Matikassa pelailtiin ja laskettiin s.154-155 ja kotitehtäväksi mökki 35.
t. Milla
Hei!
Aamulla kävimme päiväjärjestystä läpi. Sitten olikin Kuusikon poistumisharjoitus. Hyvin meni ja harjoitus tekee mestarin!
Kävimme ekaluokkalaisten kanssa yhteisiä asioita läpi. Ympäristöopissa aiheenamme puutarhan sato. Aloitimme monisteen värittämisen.
Äidinkielessä tärkeä aihe, sanavälit. Teimme hiirikirjasta s. 30-31 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 13.
Lukuläksy tarkistettiin parin kanssa vieretysten lukien ja uusi lukuläksy tuli s. 38-39.
Matikassa ihmeteltiin kertomerkkiä. Minkälainen kertomerkki on laskimessa ja minkälainen oppikirjassa?
Harjoittelimme myös termit kertoja, kerrottava ja tulo. (matikan kirjan s. 150 opetuslaatikko)
Teimme s. 150-151 ja kotitehtäväksi mökki 34.
t. Milla
Hei!
Syyslomakuulumisia kirjoiteltiin tarinavihkoihin. Sovimme, että jokainen kirjoittaa lomastaan vähintään 6 virkettä. Lopuksi sai myös piirtää pienen kuvan. Tarinat onnistuivat loistavasti!!😍
Luimme tarinoita ääneen. Uusi enkunope Piia tuli tutustumaan luokkaamme ja kuunteli tarinoita myös. Jokainen esittäytyi Piialle. Piia kehui luokkaa, että oppilaat kuuntelevat toistensa puheenvuoroja hienosti. 😊
Lukuläksyksi tuli lukukirjasta s. 36-37.
Matikassa tutkimme uutta jaksoaukeamaa s. 144-145 ja teimme s. 146-147. Kotitehtäväksi mökki 33.
Muistisääntö kertotauluihin: 3*5 = "kolmesti viisi"
Ympäristöopissa oli aiheena kännykkä ja viestittely.
Puhuimme mm. seuraavaa;
-Viestittelyryhmissä ei syrjitä ketään.
-Älä spämmää, se ärsyttää. Muita ei saa tahallaan ärsyttää.
-Myöhään illalla ei viestitellä, kun joku saattaa olla jo nukkumassa.
-Ilkeät sanat/teot satuttavat, tapahtuvat ne sitten kasvokkain tai viestillä.
-Somessa ei kannata tehdä mitään, mitä ei tekisi oikeassakaan elämässä. Ja kannattaa aina miettiä, miltä tuntuisi, jos joku kohtelisi itseä ilkeästi.
-Jos joku lähettää sinulle viestin tai kuvan, joka mietityttää, ihmetyttää, ällöttää, itkettää, raivostuttaa tai epäilyttää, näytä se heti aikuiselle.
Kotitehtävänä jutella kotona, millaisia sääntöjä teidän perheessänne on kännykän käytössä ja viestittelyssä.
t. Milla
Hei!
Kirsi kävi aamulla ennen töitä Rantapuistossa kävelyllä ja totesi, että tuuli ja tihkusade oli sellainen yhdistelmä, että Rantapuistoon mennään joskus toiste. Niinpä sisälle järjestettiin "lukupiknik".
Aamulla koulussa juttelimme luokan kanssa syyslomasuunnitelmista ja kävimme päiväjärjestyksen läpi.
Sitten alkoi käpyryhmissä (eskari, ekaluokkalainen ja tokaluokkalainen) majojen rakennus Kuusikkoon. Koko solu ja kaikki istuinalustat, sermit ja patjat olivat käytössä.
Rakennusvaiheen jälkeen oli välitunti.
Sitten ryhmät lukivat kirjoja majoissaan. Koska monikaan eskari ei osaa vielä lukea, oli koululaisten vastuulla lukea kirjoja ryhmissä ääneen.
Lukuhetken jälkeen syötiin majoissa eväitä.
Musiikkihetkessä lauloimme kekriin liittyvää Haamujen yö -kappaletta. Aamuhämärässä-kappaleeseen otettiin soittimet mukaan. 🎵Katsoimme myös Lasten uutiset.
Kivaa syyslomaa kaikille!! 💓
t. Milla
Heips!
Matikan asioita kerrattiin tänään pelaamalla ViLLEä. Erityisopettaja Suvi on avannut sinne uusia tehtäviä matikkaan. Matikasta ei läksyä. Aplodit ansaitsivat luokaltamme Elias J, Paavo ja Nooa, jotka ovat saaneet ViLLEssä kerättyä pokaaleja aivan huiman määrän.
Ympässä juteltiin monia yhteisiä asioita;
Huominen retki Rantapuistoon: lämmintä vaatetta, pieni terveellinen helppo eväs, ei tarvitse koulukirjoja. Koulua 8-12.
Lisäksi juteltiin Lyhtyjuhlasta, jota vietetään muutaman viikon päästä. Syysloman jälkeen eskariryhmästä, ekaluokasta ja tokaluokasta yksi oppilas on aina viikon tähti.
Teimme Kuusikon oman poistumisharjoituksen. Hyvin meni lukuvuoden ekaksi kerraksi kerraksi!
Äidinkielessä uusi lukuläksy lukukirjasta, s. 34-35.
Pidin oppilaille testin, jossa heidän piti kirjoittaa virkkeitä.
Sitten ihmettelimme erilaisia lasten kirjoja ja etsimme niistä kirjan ja kirjailijan nimen. Teimme lintukirjasta s. 14 tehtävä ja kirjekuori 6.
t. Milla
Hei!
Yhteisenä asiana juttelimme poistumisharjoituksesta. Palohälytyksen/poistumisharjoituksen yhteydessä on 2 sääntöä.
1. Suu kiinni. 2. Kuuntele aikuisten ohjeita. Näin estämme turhan paniikin.
Äidinkielen tunnilla en muistanut antaa lukuläksyä. 😔
Kotitehtäväksi tuli äng-äännemonisteesta tehtävä 1. Moniste on hiirikirjan välissä.
Vikalla tunnilla oli matematiikkaa. Leikimme Pokemon-kauppaa. Luokkaan perustettiin 3 kauppaa, joissa myytiin pokemonkortteja, pokemonfiguureja ja -värityskuvia. Kaupoissa oli töissä myyjä ja apulainen. Perustimme myös pankit, joista oppilaat saivat rahaa, kun kertoivat "ammattinsa". Pankissa oli töissä pankkiiri. Loput olivat asiakkaita. Rooleja vaihdettiin välillä.
Ostetut värityskuvat oppilaat saivat pitää itsellään. Olipa kivaa! Matikasta ei läksyä.
t. Milla
Moi!
Kiireinen päivä. Tässä läksyt: -
Lukukirja s. 32-33.
Hiirikirjasta s. 29, tehtävä 3.
Matikasta ei mittään :)
t. Milla
Hei!
Tänään maanantaina kerettiin seuraavanlaisia juttuja:
Äidinkielessä aiheena äng-äänne. Tätä on käsitelty jo ekaluokalla, mutta on joillekin tosi vaikea. Muistelimme, mitä äng-äänne tarkoittaa. Mietimme sanoista piirrosarvoituksia, joiden vastaukset kirjoitimme saneluvihkoon. ¨
Teimme hiirikirjasta s. 28 tehtävän 1. Kotitehtäväksi tuli s. 29 kirjekuori 12.
Lukuläksyksi lukukirjasta s. 31.
Matikassa teimme kirjasta Katsastus- eli testiosion. S. 98. Moni ehti tehtävissä myös seuraaville sivuille. Kotitehtäväksi tuli tehtävä 6. sivulta 100.
Ympässä aiheena sieni. Katsoimme videon sienen osista ja tutustuimme sienilajikkeisiin.
Puhuimme myös parista käytännön asiasta. mm.
-Kännykkää ei käytetä koulun alueella. Jos oppilaalla on ennen koulun alkua esim. puhelu isän tia äidin kanssa, hän puhuu sen loppuun koulualueen ulkopuolella ja tulee sitten koulun pihalle.
-Koulun jälkeen on mentävä suoraan kotiin (ellei ole joku erityisjuttu sovittu vanhempien kanssa.) Koulun pihalle tai matkalle ei jäädä leikkimään, koska silloin vakuutus ei ole voimassa.
-Koulun pihalle ei tulla viettämään aikaa, silloin kun siellä on ip tai eskarit, jos itse ei osallistu ip-toimintaan. Piha on varattu iltapäivisin iltapäiväkerhon ja varhaiskasvatuksen käyttöön.
t. Milla
Heipparallaa!
Aamulla oli liikuntaa pihalla.
Sisällä juttelimme pukkitappelusta. Buuaukset ja ikävät kommentit eivät kuulu mihinkään urheiluun.
Tarkistimme kotitehtävät. Uutta läksyä ei tullut, mutta osa halusi omna ylimääräisenä läksynä tehdä päiväkirjaa tarinavihkoon myös viikonloppuna. Sehän sopii.
Lauloimme ympäristöopin ruoka-aiheeseen sopivan laulun, Popsi popsi porkkanaa.
Juttelimme siitä, mitä marjoista voi valmistaa ja miten marjat kulkeutuvat kauppaan tai kotiin.
Jatkoimme ryhmissä marjamonisteiden väritystä. Osa kerkesi tekemään matikasta väliinjääneitä tehtäviä s. 91-92.
Vikalla tunnilla oli aiheena Aleksis Kivi, koska hänen päiväänsä vietetään sunnuntaina 10.10.
Katsoimme videon, kuuntelimme Laulu oravasta ja kävimme pari perusasiaa läpi.
Lasten uutiset, WWW ja siinäpä se sitten olikin.
Hyvää viikonloppua!
t. Milla
Hei!
Liikuntatunnilla oli useampi piste, jossa oppilaat kävivät ryhmissä liikkumassa.
Äidinkielen tunnilla kertasimme yhdyssanoja arvoitusten avulla. Lukuläksy lukukirjasta s.30.
Tarinavihkoon läksynä väh. 3 virkettä "päiväkirjaan".
Matikan tunnilla oli mahtava meininki! Kaikki ahkeroivat reippaasti ja teimme s.94-95 ja kaikki ejtivät lisätehtäviinkin. Läksynä mökki 22.
t. Milla
Moi!
Tänään tehtiin askarteluja eskareiden ja ekaluokkalaisten kanssa. Askartelimme kuuset yhteiseen Kuusikkoon.
Äidinkielestä tuli uusi lukuläksy lukukirjasta s.28-29 + omaa kirjaa, yhteensä lukemista 15 min.
Lisäksi tarinavihkoon 3 virkettä "päiväkirjaan". Hienosti oli eilisessä läksyssä isot alkukirjaimet, sanavälit ja lopetusmerkit. Jatketaan samaan malliin!
Matikasta mökki 21.
t. Milla
Hellurei!
Äidinkielessä oli aiheena päiväkirja. Oppilaat kertoivat minkälaisia päiväkirjoja heillä on. Mietimme myös, mitä päiväkirjoihin kirjoitetaan. Teimme lintukirjasta s. 12.
Jaoin oppilaille tarinavihkot. Kotitehtävänä on kirjoittaa tarinavihkoon "päiväkirjaa" eli vähintään 3 virkettä tästä päivästä. Saa kirjoittaa enemmänkin ja halutessaan piirtää myös jotain. (Sama läksy toistuu myös keskiviikkona ja torstaina.)
Huom! Virkkeissä oltava iso alkukirjain, lopetusmerkki ja sanavälit!!
Lukuläksy tuli lukukirjasta, Mestarietsivä-laulun sanat + omaa kirjaa, yhteensä vähintään 15 min.
Ympäristöopissa aloitimme uuden isomman aiheen; "Mistä ruoka tulee?" Oppilaat saivat ensin miettiä kysymystä vähän laajemmin. Sitten mietimme mitä ruokia on saatavilla metsästä. Oppilaat nimesivät vaikka mitä riistaeläimiä. Perehdyimme marjoihin tarkemmin.
Oppilaat saivat monisteen, johon heidän piti värittää erilaiset marjat oikeilla väreillä. Otimme myös taululla lempimarjaäänestyksen.
Matikassa teimme aukeaman 86-87. Kotitehtäväksi tuli mökki 20.
t. Milla
Moi!
Jouduin olemaan tänään pois töistä. Kirsi kuitenkin hoiti homman ja tänään on tehty todennäköisesti ainakin seuraavat jutut:
Matikassa kertausmoniste. Monisteesta on ehkä annettu joku tehtävä läksyksi?
Äikässä lukuläksynä 15 min lukemista. Ensi lukukirjasta s. 26-27 ja sitten omaa kirjaa.
Lintukirjasta tehty s. 8-9 ja kotitehtäväksi s. 9 kirjekuori 3.
T. Milla
Hei!
Tänään perjantaina kävimme päiväjärjestyksen läpi. En muista miten keskustelu lähti liikkeelle, mutta lopulta keskustelimme maailman synnystä, avaruudesta ja vaikka mistä 😀
Oppilaat tekivät keskeneräisiä kuvistöitä loppuun ja luin samalla heille kirjaa Reuhurinteen ala-aste. Hyvin upposi yleisöön.
Pihalla tihkusade ei onneksi haitannut. Leikimme koko Kuusikon porukalla Karhu nukkuu -leikkiä. Kakkoset ovat myös tartuttaneet pukkitaisteluvillityksen muihinkin luokkiin, jopa eskareihin asti!
Palasimme äidinkielen aiheeseen, eli yhdyssanoihin Piirrä ja arvaa -pelin muodossa.
Katsoimme Lasten uutiset ja mietimme WWW:n.
Hyvää viikonloppua!
t. Milla
Hei!
Ekalla tunnilla oli äidinkieltä. Jokainen oppilas sai yhden lapun ja siinä olevalle sanalle piti löytää järkevä pari. Näin oppilaat muodostivat yhdyssanoja. Oppilaat kirjoittivat pareittain yhdyssanastaan 2 virkettä vihkoon.
Sen jälkeen pelasimme ViLLEä ja sieltä nimenomaan äidinkielen tehtäviä. Usemapi oppilas kertoi taas, että on pelannut ViLLEä myös kotona. Aivan mahtava juttu. Kirjautumisohjeet ovat hiirikirjan sisäkannessa.
Musiikin tunnilla laulettiin uutta kappaletta Aamuhämärässä. Harjoittelimme musiikin termit duuri ja molli. Sitten laulettiin vielä kuiskauslaulua ja kuiskuteltiin kaverin korvaan.
Matikan tunnilla aika haastava uusi aihe. Kävimme asiaa taululla läpi ja sitten taistelimme laskut läpi. Matikan kirjasta teimme s. 82-83. Kotitehtäksi mökki 19.
Läksynä myös viimeinen lukuhaastelaatikko!!!
Huomenna ulkoillaan, mikäli ei tule kaatamalla vettä. Tänään eskarit olivat luistelemassa, joten nautimme hyvästä työrauhasta solussa.
Saimme 10 rastia taas täyteen! Kaikki saivat pienen yllätyksen. 🍬 (Poissaolijoiden yllätykset odottavat koulussa.)
t. Milla
Moi!
Aamupäivä meni kirjastoreissulla. Lainasin opekortilla myös poissaolijoille laatikkokirjat.
Koululle tultaessa pidimme heti lukuhetken, piti päästä uusien kirjojen pariin!
Tarkistimme eiliset läksyt. Uutena äidinkielen läksynä lukuhaaste.. Ei ole montaa haastelaatikkoa monisteessa enää jäljellä!
Matikan tunnilla aiheena vähennyslaskut ja erityisesti tasakympeistä vähentäminen. Kuuntelimme matikkaan liittyvän tarinan ja katsoimme opetusanimaation. Otimme vielä pari esimerkkilaskua taululle ja sitten alkoikin reipas laskeminen. Teimme matikan kirjasta s. 78-79. Olisi hyvä, jos poissaolijat laskisivat kaikista aukeaman tehtävätyypeistä jotakin, esim puolet kaikista tehtävistä. (Jaksamisen mukaan toki.) Läksyksi tuli mökki 18.
t. Milla 💁
Moi!
Tiistaina tarkistimme kotitehtävät ja sitten oli aamun yhteisten asioiden aika.
Paikalla oli eskarit, ekat ja tokat. Taululla luki; "Olemme kaikki erilaisia, jippii!" Tätä aihetta ruettiin sitten yhdessä pohtimaan. Totesimme, että ulkonäköön vaikuttavat perintötekijät. Jokainen on erilainen ja ihana juuri sellaisena kuin on. Puhuimme myös siitä, että on moukkamaista kommentoida toisen ulkonäköä. Jos joskus näin tapahtuu ja möläyttää jotain ikävää suustaan, on silloin tarpeen pyytää anteeksi.
Oppilaat aloittivat omakuvien piirtämistä. Kuvat tulevat seinälle Kuusikon sääntöjen viereen allekirjoitukseksi. Kirsi antoi kasvojen piirtämiseen hyviä vinkkejä.
Tänään oli tarkoitus pitää matikan tunti, mutta aina ei ehdi kaikkea.
Vikalla tunnilla oli äidinkieltä ja aiheena yhdyssanat. Oppilaat keksivät, että yhdyssana muodostuu kahdesta sanasta. Keksimme erilaisia yhdyssanoja, joiden loppuosa on matka. Junamatka, kävelymatka, automatka, lentomatka, metromatka....
Jos asiaa kuvaillaan, kyseessä EI ole yhdyssana. Tylsä matka, ihana matka, pitkä matka.
Oppilailla oli myös joulu jo mielessä ja he keksivät myös joulualkuisia yhdyssanoja joululahja, joulupukki, joululaulu,..
Teimme hiirikirjasta s. 26. Osa ehti seuraavallekin sivulle ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 11.
Läksynä myös lukuhaaste.
Huomenna menemme kirjastoon. Ajoissa kouluun, mukaan kirjastokassi ja halukkailla kirjastokortti. Oma pin-koodi pitää olla tiedossa kirjastokorttiin liittyen.
t. Milla
Hei!
Lyhyen viikonlopun jälkeen porukka palasi kuitenkin hyvillä mielin kouluun.
Äidinkielen tunnilla oli aiheena luetun ymmärtäminen. Näytin oppilaille, montako pistettä he saivat viime viikolla tehdystä testistä. Kävimme läpi vinkkejä vielä luetunymmärtämiseen.
Teimme uuden luetunymmärtämisen majavaa käsittelevästä tietotekstistä. Kävimme oikeat vastaukset yhdessä läpi ja lapset tarkastivat jokainen oman paperinsa. Siitäkin saatiin treeniä!
(Poissaolijat voisivat keskiviikkona jäädä Tähtikerhoon tekemään tämän luetunymmärtämisen tehtävän, mikäli ovat jo silloin koulussa ja kotijoukoille sopii.)
Äidinkielen kotitehtävänä majavamonisteen toiselta puolelta tehtävät 1 ja 2. Moniste on lintukirjan välissä. Lisäksi myös lintukirjan välistä löytyvä lukuhaaste.
Kevensimme päivää niin, että matikasta ei tullut kotitehtäviä. Teimme matikankirjasta viime viikolla keskenjääneitä sivuja 76, 77 ja 78.
Ympäristöoppiin liittyen kirjoitimme kuukaudet järjestyksessä isoon vihkoon. (poissaolijat voivat halutessaan tehdä tämän erilliselle paperille kotona) Kuukausien kirjoittamisen jälkeen riensimme pihalle ylimääräiselle liikuntahetkelle nauttimaan auringosta. 💟
t. Milla
Hei!
Lauantain koulupäivä meni lasten toiveiden pohjalta näin;
-Pidempiä välitunteja ja liikuntaa; Olimme aamulla ensin koulun asfalttipihalla ja sitten kentällä. Kentällä jalkapalloa, kiipeilyä, juoksua ja hyppynaruja.
-Leikkiä ja tanssia; Leikimme vilttipiiloleikkiä musiikin tahtiin.
-matikkaa ja äidinkieltä toivottiin myös; Monisteessa matikan väritystehtävä sekä sarjakuvatehtävä.
-ruokana kalakeittoa
-lepohetki/päiväunet/lukemista= lukuhetken taustalla rentoutusmusiikkia, halukkaat saivat myös levätä
Kiva päivä! 😀
LÄKSYNÄ ON LEVÄTÄ!!
t. Milla
Hei!
Perjantaina oli ohjelmassa;
-Ulkoilua
-Liikennemerkkien väritys loppuun
-Keskustelua sisätiloihin sopivasta äänestä ja kuulon tärkeydestä
-Viikonpäivien ja kuukausien kertaus kivojen kappaleiden avulla:
-Englannin opetushetkessä tutustuttiin englantilaisiin nimiin ja muisteltiin lausahduksia "Nice to meet you" ja "Have a nice day".
-Lopuksi katsottiin Lasten uutiset.
Ei läksyä! Huomenna koulua klo 9-12. Ei tarvitse ottaa reppua.
t. Milla
Moi!
Erityisopettaja teetti pienen matikan kartoituksen ekalla tunnilla. Matikasta ei kotitehtäviä.
Lähdimme ulos liikennemerkkikävelylle ykkösten kanssa. Tutkimme ja tunnistimme koulun lähettyviltä löytyviä liikennemerkkejä. Lopuksi hieman vapaata leikkiä.
Tutkimme eilen metsäjänikseen liittyvää tietotekstiä. Tänään teimme samasta tekstistä luetunymmärtämisen tehtävän, jossa piti merkata olivatko väittämät tekstistä oikein vai väärin.
Kotitehtävää tuli tänään lintukirjasta, s. 11 tehtävä 3. Eli 5 virkkeestä tehdään satuvirkkeitä. Mietimme jo porukalla mahdollisia satuvirkkeitä.
Lisäksi lukuläksynä lukuhaaste. 📚
t. Milla
Hei!
Ekalla tunnilla oli matematiikkaa. Pelasimme matikkapelin kirjasta pareittain. Hyvin sujui!
Osa ehti tehdä myös seuraavaa sivua, osa ei. Palaamme sivulle myöhemmin. Kotitehtäväksi mökki 17.
Aamun yhteiset asiat;
Lämpötila oli aamulla nollassa ja usean kotona jopa pakkasen puolella. Se tarkoittaa pukeutumisen osalta seuraavaa; Jokaisella on oltava ulkona takki päällä ja ulkohousut jalassa.
Ulkohousut on tärkeät myös siksi, että ilman ulkohousuja kaikki lika ja hiekka kantautuu housuissa tänne Kuusikon kokolattiamatolle.
Kuuntelimme ekaluokkalaisten Aapisesta Mökötystangon ja juttelimme laulun teemasta.
Vikalla tunnilla äidinkieltä. Oppilaat ovat tykänneet tästä lukuharjoituksesta; Kaikilla on edessään teksti. Tekstissä esiintyviä sanoja on ripoteltu lapuilla ympäri luokkaa. Oppilaat etsivät sanan, painavat sen mieleensä, etsivät sanan tekstistä ja ympyröivät sen. Ympyröidystä sanasta saa pisteen ja sen merkiksi helmitaulusta siirretään yksi piste näkyviin.
Teksti, josta sanat ympyröitiin oli tietoteksti metsäjäniksestä. Huomasimme yhdessä, että teksti oli jaettu neljään kappaleeseen. Ensimmäinen kappale kertoi, että missä metsäjänikset elävät, toinen kappale oli tuntomerkeistä, kolmas kertoi ravinnosta ja neljäs lisääntymisestä ja poikasista. Olipa hyvä äidinkielen hetki! Tuli paljon lukemista sekä tietotekstiin tutustumista toiminnallisesti.
Lukuläksynä lukuhaaste.
t. Milla
Hei!
Äidinkielen tunnilla oli aiheena "vaikeat sanat". Kävimme läpi suomen kielen sanoja, joissa on mukana vierasperäisiä kirjaimia. Oppilaat keksivät hyvin sanoja! Myös muita vaikeita sanoja käytiin läpi, mm. traktori, trampoliini, planeetta, planetaario, plakki yms. Huomasimme taas kerran, että tavuttamisen avulla sanat saatiin oikein.
Teimme hiirikirjasta s. 24 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 10.
Lukuläksynä uusi lukuhaaste!
Kuvista ja ympäristöoppia oli yhdistetty, kun isoon vihkoon liimattiin liikennemerkkimoniste, josta merkkejä väritettiin. Jos jonkun liikennemerkin väritys mietitytti, asia tarkistettiin Internetistä pädillä.
Matematiikan tunnilla ope jännitti jo etukäteen, miten vaikeahko asia menee ymmärrykseen. 2A yllätti positiivisesti! Kaikki laskivat laskuja opetustuokion jälkeen ahkerasti ja vielä ihan oikein!
Teimme matikan kirjasta s. 70-71 ja kotitehtäväksi tuli mökki 16.
Kiitos tästä päivästä!
t. Milla
Heipparallaa!
Maanantaiaamu aloitettiin äidinkielellä. Jokainen kirjoitti vihkoon kolme virkettä viikonlopustaan. Eli taas treenattiin isoa alkukirjainta, sanavälejä ja lopetusmerkkiä. Ja siistiä eli luettavaa käsialaa. Kirjoittamisen jälkeen jokainen luki yhden viikonloppuvirkkeistään muille.
Teimme hiirikirjasta s. 22. Jokainen valitsi sivulta 22 yhden kotitehtävän ja teki oppitunnilla yhden tehtävän.
Kotitehtäväksi myös uusi lukuhaaste.
Matematiikan tunnilla ratkoimme päässälaskuja ja muita pulmia. Myös uutta aihetta, eli edellistä ja seuraavaa täyttä kymmentä. Nettimateriaaleissa asiaa käsiteltiin kymppisauvojen ja palikoiden avulla ja tutkimme myös luokan seinällä olevaa satataulua.
Teimme matikan kirjasta s.66-67. Kotitehtäväksi tuli mökki 15.
Pelasimme myös ViLLEä. Muutama kertoi, että oli pelannut sitä myös kotona. Wau! 😍
t. Milla
Hei!
Tänään tsekkasimme ensin päiväjärjestyksen ja sitten tarkistimme kotitehtävät.
Teimme ViLLEä ja sieltä matematiikan tehtäviä. Kotona sairastavat voivat tehdä ViLLEä myös. Kirjautumiseen ohjeet hiirikirjan sisäkannessa!
Ulkona oppilaat miettivät eskareiden ja ykkösten kanssa kouluun tarpeellisia sääntöjä. Sitten leikittiin hetki.
Ruokailun jälkeen kokosimme säännöt yhteen. Kaikista lasten keksimistä säännöistä tiivistimme 3 sääntöä:
1. Ole mukava kaveri!
2. Tottele aikuisten ohjeita!
3. Muista käyttäytyä hyvin!
Katsoimme Lasten uutiset ja juttelimme WWW:n.
Ei läksyä.
Hyvää viikonloppua! 💗
t. Milla
Hei!
Aloitimme päivän matikkahommilla. Aiheena sanalliset tehtävät.
Tärkeää sanallisten tehtävien ratkaisemisessa:
1. Lue tehtävä tarkasti.
2. Mieti, mikä muutos tapahtuuko. Tuleeko lisää vai väheneekö?
3. Piirrä apukuva.
4. Tee lasku ja laske se.
Teimme matikan kirjasta s. 63. Kotitehtäväksi tuli mökki 14.
Oppilaat saivat kertoa toiveitaan lauantaikoulupäivää varten. (ensi viikon lauantaina 25.9.) Toiveet kerättiin ylös, katsotaan montako niistä saadaan toteutettua. Hyviä ideoita tuli!
Oppilaat saivat yllätyksen kymmenestä rastista. Leikimme uutta leikkiä, vilttipiiloa, parikin kertaa päivän aikana.
Äidinkielen tunnilla leikittiin uutta leikkiä ja tehtiin ensimmäinen virkesanelu. Sanelussa meni tosi pitkään, kun kävimme läpi perusasioita; Virke alkaa isolla alkukirjaimella ja päättyy pisteeseen, huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin. Sanojen välissä täytyy olla tyhjää ja sanojen sisällä tavuviivat.
Äidinkielestä läksynä vain lukuhaaste.
Liikenneturvaviikon asioita jatkettiin. Katsoimme muutaman lyhyen videon ja keskustelimme niistä.
t. Milla
Moi!
Olipa mahtava liikuntapäivä!
Kuusikon syyskisat innostivat lapsia mahtaviin urheilusuorituksiin. Oppilaat etenivät liikuntapisteeltä toiselle pienissä ryhmissä, joissa oli niin eskareita, ekoja kuin tokaluokkalaisiakin. Lajeina oli mm. jalkapallo, tarkkuusheitto, saappaanheitto, turbokeihäs, tarkkuuspotku, pitkän- ja lyhyen matkan juoksua, voimailua, leuanvetoa ja roikkumista, vauhditon pituushyppy, tasapainoilua..
Hyväntuulista porukkaa. 😊
Pidimme liikunnan jälkeen lukuhetken.
Jokainen merkkasi uuden lukuläksyn lukuhaasteesta.
Matikassa etenimme uuteen kappaleeseen. Opettelimme asiaa taululla ja sitten kävimme kirjan kimppuun. Teimme s. 58-59. Kotitehtäväksi tuli mökki 13.
t. Milla
Hei!
Aamulla oli lukuhetki.
Sitten liikenneturvallisuusviikosta inspiroituneena tutkimme liikennemerkkejä.
Kakkoset kuuntelivat ekaluokkalaisten lukuläksyt ja kirjavinkkasivat heille omista lokerokirjoistaan.
Matikan tunnilla teimme kertausmonistetta. Siitä tuli läksyksi ilmapallotehtävä eli kahdeksan laskua. Moniste on matikan kirjan välissä.
Jokaiselle tuli lukuhaasteesta uusi lukuläksy.
Äidinkielen tunti oli kiva!
Luokkaan oli piilotettu sanoja post it-lapuilla. Oppilaiden piti lukea sana, etsiä ja ympyröidä se lukukirjan kappaleesta ja siirtää helmitaulusta yksi piste itselleen. Onnistui tosi hyvin ja kaikki lukivat innoissaan lukukirjaa!
Pelasimme myös pelin pareittain hiirikirjan s. 23. Hyvin meni!
Läksyksi tuli kirjekuori 9 eli neljän sanan tavuttaminen ja kirjoittaminen.
Huomenna Kuusikon syyskisat! Mukaan hyvät kengät liikuntaan sekä joustavat vaatteet. Myös juomapullon voi ottaa.
t. Milla
Moi!
Ekalla tunnilla juttelimme seuraavan 3 viikon lukuläksystä. Jokainen merkitsi lukuhaasteesta itselleen tämän päivän haasteen. Lukuhaaste löytyy lintukirjasta, etukannen sisäpuolelta.
Olisi todella tärkeää, että lapset lukisivat omalle lukutaidolle sopivaa tekstiä. Tarvittaessa tavut! Ja taitaville lukijoille vaikeampaa tekstiä ja mutkikkaampia juonikuvioita. 📚😼
Kävimme taululla läpi sitä, mihin tavutusta tarvitaan läpi elämän. Eli kun rivi loppuu, sana täytyy katkaista juuri tavun kohdalta, ei mistä sattuu.
Teimme hiirikirjasta s. 20-21 ja kotitehtäväksi tuli kirjekuori 8.
Aamun yhteisessä hetkessä oppilaat saivat ehdottaa ohjelmaa keskiviikon Kuusikon syyskisoihin. Oppilailla oli paljon ideoita! Kertasimme enkuksi myös numeroita. Ruokajonossa oli myös enkkujumppa. "Jump five times!" "Clap three times!"
Matikan asia oli osalle vaikea. Harjoittelimme kymppien yhteen- ja vähennyslaskuja ensin taululla ja sitten teimme kirjaa. Katsottehan matikan läksyt tarkasti, osa tarvitsee kotonakin apua. Apuna laskuihin kannattaa käyttää kymppisauvojen ja ykkösten piirtämistä, jos lukujen päässä laskeminen on vaikeaa.
Kerroin oppilaille, että matikka vaikeutuu koko ajan. Oikeat vastaukset eivät tule automaattisesti, vaan täytyy kuunnella opetusta, keskittyä, harjoitella ja treenata!
Teimme kirjasta s.54-55 ja kotitehtäväksi tuli mökki 12. Kotiläksyn idea käytiin taululla yhdessä läpi, mutta saattaa silti olla osalle vaikea.
Huh! Reipas viikon aloitus!
Tästä jatketaan hyvällä sykkeellä 😊
t. Milla
Moi!
1.Tarkastimme kotitehtävät
2. Ykköset lukivat lukuläksynsä kakkosille ja toisin päin
3. Musiikkihetkessä laulettiin ja supistiin uuden tuttavan kanssa. Oli myös hieman musiikkiliikuntaa.
4. Liikunta jatkui ulkona hippaleikkien merkeissä.
5. Kuvistöitä jatkettiin.
6. Oppilaskunnan hallituksen antamaa aihetta käsiteltiin: "Kuinka voisimme lisätä hyvinvointia koulussa?"
7. Katsoimme Lasten uutiset
8. WWW
Ei kotitehtäviä. Muutama kertoi, että oli jo kotona pelannut ViLLEä. Wau!😍
Hyvää viikonloppua!😻
t. Milla
Hellurei!
Torstaina oppilaat pääsivät ipadeilla tutustumaan ViLLEen. ViLLE on sähköinen oppimisympäristö, jossa voi tehdä esimerkiksi äidinkielen ja matematiikan tehtäviä. Opettaja voi avata oppilaille juuri ajankohtaisia tehtäviä tehtäväksi. Kun tehtäviä tekee, voi ansaita itselleen pronssisia, hopeisia tai kultaisia pokaaleja tai jopa timantteja.
Erityisopettaja Suvi laittaa koteihin wilma-viestillä tietoa, kuinka ViLLEä voi pelata myös kotona.
Kuviksen tunnilla oli oppilaille mieluinen aihe, karkkimaailma.... 🍬🍬🍬😋
Kävimme myös ulkona nauttimassa ihanasta auringosta. 🌞
Äidinkielen lukuläksy tarkistettiin. Kyselin oppilailta kysymyksiä tekstistä ja yritin päästä kärryille, että ovatko he lukeneet tekstin ja mitä he siitä muistavat. Uusi lukuläksy tuli lukukirjan s. 24.
Matikassa treenattiin taululla yhteen- ja vähennylaskuja isommilla luvuilla. Nyt laskeminen on vielä helppoa, kun kymmenylitystä ei vielä tule.
Teimme matikan kirjasta s. 50-51 ja matikan kotitehtäväksi tuli mökki 11.
Menipä tämäkin päivä nopeasti!
t. Milla
Moi!
Huh, nyt vasta ehdin blogin ääreen.
Aamulla äänestimme oppilaskunnan hallitukseen jäsenen ja varajäsenen. Ehdokkaita oli luokaltamme 12 ja he pitivät hienot vaalipuheet. Meillä oli suljettu lappuäänestys. Keskustelimme myös vaalisalaisuudesta ja siitä, että ideana ei ole äänestää aina sitä parasta kaveria, vaan pitää miettiä muita perusteita.
Äidinkielen tunnilla teimme viime viikkoisesta monisteeta toisen puolen. Monisteen tehtävissä piti tavuttaa sanoja ja kirjoittaa ne oikeaan laatikkoon tavujen määrän mukaan.
Äidinkielen lukuläksyksi tuli lukukirjasta s. 22-23.
Pidimme lukuhetken ja osa myös virkkasi vimmattua vauhtia.
Matikassa kävimme taululla kymppejä ja ykkösiä läpi. Asia muistui viime vuodelta hyvin mieleen. 😊
Teimme matikan kirjasta s. 46-47. Läksyksi tuli mökki 10.
t. Milla
Hei!
Olipa kiva päivä. Aamulla kävelimme Aholaan. Porukka jaettiin puoliksi. Ryhmät pääsivät käymään Aholan sisällä ja kuulivat "Vennyn" kertomana taitelijaperheen elämästä ja vanhoista tavaroista. Yläkerrassa oli mahtava nukkekotinäyttely. Wautsi mitä yksityiskohtia!
Söimme pihalla eväät. Useammalla jäi evästä, eli reppu kannattaa tyhjentää kotona :) Pihalla oli aikaa leikkiä. Oli keppareita, mölkky, hyppynaruja ja kroketti.
Paluumatkalla poikkesimme ratsastuskeskuksen kautta. Joku ystävällinen ratsastaja jutteli meidän kanssamme ja kertoi hevosestaan ja sen hoitamisesta.
Koululle palatessa oppilaiden jalat olivat kuulemma jo aivan kipeänä kävelystä, mutta retkestä jäi hyvät muistot.
Ei läksyä, huomenna koulua tavallisesti lukujärjestyksen mukaan.
T. Milla
Moi!
Ensimmäisellä tunnilla kertasimme matikassa 0-20 aluetta salaisuustehtävän eli monistetehtävien avulla. Porukka jaettiin kahtia ja oli hyvä työrauha. Kuuntelimme myös uuteen matikan jaksoon liittyvän tarinan ja tutun Sirkus tulee kaupunkiin -kappaleen.
Kotitehtäväksi tuli kiva pisteestä pisteeseen -tehtävä. Tehtäviä on 2, saa tehdä molemmat, mutta yksi riittää. Kotitehtävä laitettiin matikan kirjan väliin.
Tänään oli tosi monta kotona sairastajaa. Heillä ei ole mitään näitä monisteita kotona. Jos haluatte, voitte tehdä aikaisempia tekemättömiä tehtäviä matikan kirjasta, mikäli sellaisia on.
Äidinkielen tunnilla muistelimme riiteleviä kirjaimia. Eli kaksi konsonanttia tappelevat niin paljon keskenään, että tavuttaessa ne pitää erottaa tavuviivalla. Esim. Mil-la, Min-na, luok-ka jne. Tämä oli oppilailla hyvin muistissa.
Teimme hiirikirjasta s. 18, (suurin osa myös s. 19.) Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 7 s.19.
Lukuläksy kaikille lukukirjasta s. 20-21. Sivua 21 tarkasteltiin yhdessä, koska sieltä löytyy ajatuskartta.
Oppilaat ahkeroivat niin hienosti, että pidimme ylimääräisen välitunnin ja kävimme nauttimassa extra-annoksen aurinkoa. 🌞
Pidimme retki-infon: Huomenna retki Aholaan. Koulupäivä klo 8-12. Ajoissa kouluun, lähdemme heti kun eväät on jaettu jokaisen reppuun. Koululta saamme eväät, mutta pientä evästä voi ottaa myös kotoa. Koulukirjoja ei tarvitse ottaa, eikä läksyä tiistaina tule. Säänmukainen varustus, olemme paljon ulkona! Mukaan myös iloinen retkimieli. 😊
Runsaiden poissaolojen vuoksi emme äänestäneet vielä oppilaskunnan hallitukseen luokan edustajaa, äänestys siirtyy hieman...
t. Milla
Hei!
Tämän päivän puuhia;
1. läksyjen tarkistus
2. matikan moniste loppuun
3. ulkona hedelmäsalaattia, muita liikuntaleikkejä ja juoksemista eskareiden ja ekaluokkalaisten kanssa
4. lukuhetki (erään oppilaan positiivinen ongelma: "En haluaisi mennä välitunnille, kun on hyvä kirja kesken.) 😊
5. Lasten uutiset
6. Keskustelua 3 viikon päästä olevasta lauantaikoulupäivästä
7. keskustelua oppilaskunnan hallituksesta, sen tehtävistä ja edustajasta
8. WWW eli What Went Well
Ja tähän päälle ruokailu ja välitunnit. Kotiläksynä on lukea jotain viikonlopun aikana. (tv-ohjelman tekstityksiä tai leivontaresepti tai sanomalehdestä juttu tai omaa kirjaa tai mitä vaan.
Mukavaa viikonloppua! 😻
t. Milla
Hei!
Koulupäivä alkoi jännittävällä koulukuvauksella. Kuvaaja oli tosi kiva ja oppilaita nauratti. Myös kaverikuvat saatiin otettua.
Kuvausten jälkeen oli sormivirkkausta.
Matikassa teimme tekemättömiä tehtäviä s. 39-41. Kotitehtäväksi tuli leppäkerttutehtävä monisteesta. Moniste on matikan kirjan välissä. Kotona sairastavat voivat läksynä tehdä jonkin tekemättömän tehtävän, mutta s. 41 pidemmälle ei saa edetä.
Liikuntatunnilla leikkimme uutta jännää pommileikkiä. Olimme myös discohippaa. Huomenna on myös tarkoitus liikkua eskareiden kanssa pihalla, jos sää suosii.
Pidimme lukutuokion. Lukuläksy tarkistettiin ja uusi lukuläksy on lukukirjan s. 19. Teimme äidinkielessä monistetta, aiheena epäsanat. Epäsanat ovat keksittyjä sanoja, jotka eivät tarkoita mitään, mutta kuulostavat kyllä suomen kieleltä. Epäsanoilla voidaan testata suomen kielen tuntemusta ja luetun ymmärtämistä. Oppilaat osasivat sujuvasti tavuttaa myös epäsanoja, mikä tuntui heistä hassulta.
Tällaista monistetta teimme;
Pelasimme myös pelin hiirikirjasta s.17.. Ei läksyä siitä.
t. Milla
Hellurei!
Alkuun muistutuksia; Tänään vanhempainilta klo 18. Kirsi on lähettänyt wilmassa siitä linkin.
Huomenna koulukuvaus. Oman luokan kuva ja yksityiskuvat heti koulupäivän alussa ja sisarus- ja koulukuvat klo 13.50. Ip-ohjaaja Tytti lupasi viedä ip-kerholaiset kuvaan.
Ne jotka eivät ole ip-kerhossa vievät reppunsa kotiin ja tulevat kuvauslappunsa kanssa klo 13.50 kuvaukseen. Kuvaus on salissa, joten sinne kannattaa kulkea suoraan iltapäivällä pääovesta A1.
Tänään päivä aloitettiin matikkahetkellä. Kävimme läpi päässälaskuja ja niihin ratkaisukeinoja.
Teimme matikan kirjasta s. 38-39. Kotitehtävä piti valita sivulta 39. Osa ehti tehdä myös s. 40-41.
Käsityöhommat aloitettiin tänään viime vuodelta tutulla sormivirkkauksella. Oli kuulemma unohtunut melkein kaikilla, mutta hyvin lähti sormivirkkauskin sujumaan. Virkkauksista on tulossa yhteinen taideteos..
Ruokalassa on jokaisella kuusikkolaisella nykyään tietty ruokapöytä, jossa ruokailu tapahtuu. Kävimme läpi kaikkien ruokapöydät. Ruokailu sujui näppärästi.
Äidinkielen tunnilla ekaksi tarkistettiin lukuläksy. Oppilaat saivat valita parin. Osa meni käytävälle ja osa jonnekin luokan nurkkaan. Lukuläksyä piti lukea parille joko säikähtäneesti tai vihaisesti. Aika hauskalta kuulosti! Jokainen merkkasi lukuläksyn s. 18.
Sen jälkeen tavutimme yhdessä sanoja ja tutkimme tavurajoja. Oppilaat olivat hyvin mukana keksimässä sanoja. Tähän aiheeseen liittyen teimme hiirikirjasta s. 16. Oppilaat tutustuivat pareittain ipadeilla myös Arttu-sovellukseen ja tutkivat s. 17 pelin säännöt sovelluksen avulla. Huomenna pelaamme pelin.
"Arttu-sovelluksella voi katsoa Sanoma pron painettuun kirjaan liittyvät videosisällöt ja äänitteet uudella tavalla: pääset katsomaan niitä suoraan puhelimellasi, ilman kirjautumista. Sovellus toimii yleisimmin käytetyissä älypuhelimissa ja tableteissa."
Arttu-sovelluksen voi ladata vanhempien luvalla omaan ipadiin tai kännykkään ja sieltä voi katsoa apua myös kotitehtäviin.
.Kotitehtäväksi tuli hiirikirjasta alalaidan kirjekuori 6 s.17.
t. Milla
Hei!
Tänään kävelimme reipasta sotilasmarssia kirjastoon. Kirjastoreissu sujui mainiosti. Kaikki löysivät itselleen ja ekaluokkalaisille kirjat.
Heti koululle palatessa oli pakko päästä lukemaan! Kiva lukuhetki.
Matikan läksyt tarkastettiin ja jokainen merkkasi uuden läksyn matikasta; s.39 sai valita itse 2 tehtävää.
Annoimme kirjastosta lainaamamme kirjat ekaluokkalaisille ja he olivat mielissään.
Vikan tunnin alussa tarkistettiin lukuläksy. Jokainen merkkasi uuden lukuläksyn lukukirjasta: s. 16-17.
Eli 15 min. lukemista lukukirjasta TAI lukukirjasta ja omasta valitsemastaan kirjasta.
Menimme Kinnarin koulun terassille töihin vikaksi tunniksi. Mahtava keli!🌞Ulkoterassilla oppilaat tekivät parisanelun. Se meni loistavasti ja lopuksi parit tarkistivat sanelunsa.
Äidinkielestä ei tullut tänään lukuläksyn lisäksi muuta kotitehtävää.
Lopuksi oli pieni ymppähetki. Terassilla kasvoi mm. auringonkukkaa, perunaa ja porkkanaa. Muutama pääsi kastelemaan kasveja ja kävimme läpi kasvien osat ja niiden tehtävät. 🌻
t. Milla
Moi!
Aamulla luokassa oli aika väsähtänyttä sakkia.
Teimme taululle diagrammit siitä, minä vuodenaikana kukakin on syntynyt. Huomasimme diagrammista, että eniten luokassamme on talvella synttäreitään viettäviä.
Ensin toki piti kerrata mitä tarkoittaa kuukausi ja mitä vuodenaika. Olivat päässet unohtumaan...
Matematiikan tehtäväkirjassa harjoiteltiin taulukon ja diagrammin tulkintaa. Teimme s. 34-35. Kotitehtäväksi tuli mökki 8.
Äidinkielessä palasimme tavuttamisen maailmaan. Tavutimme luokaltamme löytyviä nimiä ja totesimme, että konsonantit eli d, g, h, j, k, l, m, n, p, r, s, t, v ovat riitapukareita, ja ne täytyy aina erottaa tavuviivalla!
Tavutimme sekä yhdessä että erikseen.
Open huomiot; 1. Kannattaa tavuttaa taputtamalla! 2. Luota taputukseesi ja siirrä se paperille!
Teimme hiirikirjasta s. 14-15 tehtävät 1, 2 ja 3. Kotitehtäväksi tuli hiirikirjasta 🐭s. 15 alalaidasta kirjekuori 5.
Kertasimme, että mitä lukukirjan tarinassa onkaan meneillään. Uusi lukuläksy tuli lukukirjan s. 15.
Totesimme, että sivulla on tietoteksti eli siihen on koottua tosiasioita eli faktoja. Lukuläksyä on tarkoitus lukea aina vähintään 15 minuuttia ja oppilas saa päättää, lukeeko pelkkää lukukirjaa vai lukukirjan lisäksi myös jotain omaa kirjaa lukuläksynä.
Haastattelimme tänään ekaluokkalaisia heidän kirjamieltymyksistään. Kakkosluokkalaisten tehtävänä on huomenna tuoda myös ekaluokkalaisille yhdet kirjat.
Leikimme uurastuksen päätteeksi dinoleikkiä. Katsoimme myös Lasten uutiset.
t. Milla
Hellurei!
Perjantaiaamun aloitimme ulkona. Leikimme Kuusikon koko porukalla hippaleikkejä ulkona. Lapset innostuivat myös juoksemaan kenttää ympäri. Jestas sentään, kovakuntoista porukkaa!
Kävimme läpi, että mitä sääntöjä lasten mielestä Kuusikossa tulisi olla. Palaamme tähän aiheeseen ensi viikolla.
Huomenna vietetään Suomen luonnon päivää ja siihen liittyen katsoimme videon, miltä näyttää tähtitaivas huomenna 28.8.
Teimme lintukirjasta s. 6. Siinä tuli pieni annos lukemista, kirjoittamista ja värittämistä.
Pidin oppilaille puheen siitä, että he ovat kuitenkin vielä pieniä koululaisia, vaikka eivät ekalla enää olekaan. Ei kannata menettää leikkimielistä asennetta ja iloa ja kuvitella, että pitäisi olla nyt joku iso ja cool vaan olla vielä hyvillä mielin lapsi.
Mietimme viikon WWW:n eli What Went Well.
t. Milla
Moi!
Aamulla pelasimme matikkapeliä pareittain kirjan s. 30. Hyvin sujui!
Teimme myös s. 31 ja läksyksi tuli mökki 7.
Katsoimme videopätkiä eilisestä koulurauhan julistuksesta. Oli musiikkia, kirje Sauli Niinistöltä ja todella hyvä puhe erilaisuudesta. Tämän vuotisen koulurauhan julistuksen teemana oli turvallinen koulu.
Läksynä on miettiä, mitä kaikkien kuusikkolaisten tuli tehdä tai olla tekemättä, jotta jokaisella olisi koulurauha. (=sääntöjä Kuusikkoon)
Äidinkielen tunnilla keskustelimme mitä tarkoittavat tosiasia, satu ja mielipide. Oppilaat erottivat hyvin tosiasiat ja satujutut toisistaan, mutta mielipiteen erottaminen faktasta oli vaikeampaa.
Teimme lintukirjasta s.10. Kotitehtäväksi tuli kirjekuori 4 eli läksyruutu s. 11.
(Kakkostehtävässä virkkeitä ei tarvitse kirjoittaa, riittää että keksii ne ja sanoo vaikka ääneen.)
Jokaisella myös kansiossa valokuvauslappu! Sitä kannattaa katsella ja palautus viim. maanantaina.
t. Milla
Hei!
Sateinen keskiviikko sujui kelistä huolimatta mukavasti.
Aamulla oli toiminnallista äidinkieltä;
Teimme lintukirjasta s. 4 tehtävän 1. Kun yksi neliö oli kirjoitettu sanoja täyteen, oppilas sai heittää noppaa ja piti tehdä nopan silmäluvun määräämä jumppaliike.
Kirjoittaminen oli oppilaille aika vaikeaa! Käsiala on parantunut, mutta oikeinkirjoitus tuottaa haasteita. (tavutus, kaksoiskonsonantit, pitkät vokaalit) Tähänpä ruetaan sitten paneutumaan huolella. Ja saattaa olla vähä alkukankeutta kesän jälkeen...
Kotitehtäväksi tuli lintukirjasta 🐦 s.5 kirjekuori (kotitehtävä) 1.
Kyselin oppilailta, tuottaako ongelmia se, että äidinkielen tehtäväkirjoja on 2 kappaletta, lintukirja ja hiirikirja. Ei kuulemma. Materiaalit ovat minulle uusia, joten hion vielä suunnitelmaa, kuinka kirjoissa edetään. Ei ole kuitenkaan tarkoituksena missään nimessä sekoittaa oppilaiden päitä tai aiheuttaa kotijoukoille harmaita hiuksia.
Lukuläksynä on joka päivä (ma-to) 15 minuuttia lukemista. Oppilaat saavat valita itse lukevatko koko 15 minuutin ajan pelkkää lukukirjaa, vai ensin lukukirjaa ja loput 15 minuutista omaa kirjaa.
Lukukirjasta lukuläksyä tuli s. 12-13, Leenan kartta.
Aamun yhteisissä asioissa keskusteltiin myöhästymisestä. Kertasimme, mitä kannattaa tehdä jos myöhästyy. Jos hätääntyy, voi soittaa kotona tai matkalla iskälle tai äidille ja he voivat infota opettajaa, että lapsemme on myöhässä, mutta tulossa. Jos pihalla ei näy ketään, niin reippaasti vain sisälle kertomaan opelle, että tässä minä nyt olen. Myöhästyminen voi sattua joskus kenelle vaan, mutta myöhästymistä ei pidä ottaa tavaksi.
Jatkoimme sienitaloa kuviksessa ja osa taideteoksista pääsi jo seinälle!
Matikassa viime vuodelta tuttua juttua, kympin alitus vähennyslaskussa. Kävimme asiaa taululla läpi ja teimme s.18-19. Kotitehtäväksi mökki 6.
t. Milla
Moi!
Tänään kävimme läpi päiväjärjestystä tarkkaan. Harjoittelemme vielä uutta lukujärjestystä, mutta pian rutiinit tulevat varmasti tutuksi.
Teimme matikasta vielä eilen aloitettua aihetta. Jokainen teki ainakin s. 23 loppuun, osa myös s.24-25. Matikasta ei tullut läksyä.
Kuviksessa jatkoimme sieniaihetta. Oppilaat saivat itse suunnitella ja piirtää sienitalot ja niihin pieniä yksityiskohtia. Tosi hauskoja tuli!
Äidinkielen tunnilla käsittelimme aakkosjärjestystä. Lauloimme aakkoslaulua useamman kerran. Oppilaiden piti mennä erilaisissa ryhmissä aakkosjärjestykseen etunimensä perusteella. Aloitimme hiirikirjasta s. 13 ja läksyksi tuli sama sivu, mutta tehtävää 3 ei tarvitse tehdä.
Lukukirjasta lukuläksyksi tuli Etsivätoimisto pamaus- laulun sanat. (Muistaakseni se on lukukirjassa sivulla 10 tai 11.)
t. Milla
Hei!
Uusi viikko ja ekaa kertaa lukujärjestyksen mukaisesti. Jännittävää!
Aamulla kävimme oppilaiden kanssa päivän kulkua läpi. Ekalla tunnilla oli äidinkieltä. Luin oppilaille jakson avaustarinan ja keskustelimme tarinasta. Oppilaille tuli lukuläksy lukukirjan sivulta 10 "Kuningattaren kulta-aarteen tapaus". Lauloimme myös laulun Etsivätoimisto Pamaus.
Teimme hiirikirjasta s.10-11 eli käsialatreeniä hyvällä käsialalla ja terävällä kynällä. Kotitehtäviä siitä ei vielä tullut.
Matikan tunnilla lauleskelimme yhden matikkalaulun. Katsoimme videon, jossa pojat bongasivat lintuja ja merkkasivat lintujenlukumäärät vihkoon tukkimiehen kirjanpidolla ja numeroilla.
Parin viikon päästä 2A-luokka käy retkellä (siitä lisää myöhemmin) mutta tänään äänestimme porukalla, mitä tilaamme koulun keittiöstä evääksi. Vaihtoehtoja oli 3 ja voittajaksi tuli tällainen evässetti; Grahamlihapiirakka, hedelmiä, mehu, jogurtti ja välipalakeksi.
Ai niin! Pelasimme matikkapelin ja läksyksi tuli mökki 5.
Ennen ruokailua oli ympäristöopin ja kuviksen oppituokio. Keskustelimme sienistä ja katsoimme kuvia. Jokainen sai oman uuden vihkon, nimeltään Iso vihko. Ekalle sivulle piirrettiin sieni ja vielä nimettiin sen osat! Sieni väritetään joskus myöhemmin.
Tässä Elsan sieni:
Enkkutuokiossa lauloimme Wash your hands -laulun ja sanat käytiin läpi. Ruuan jälkeen ulkoilimme.
t. Milla
Heips!
Perjantaipäivä alkoi tarinalla, jonka luin oppilaille. Luimme yhdessä lukukirjasta s. 8-9 sarjakuvan. Kuuntelimme myös uuden laulun, Etsivätoimisto Pamaus.
Hiirikirjasta teimme loistavalla käsialalla seuraavan aukeaman. Eli harjoittelimme kirjaimia, jotka piirretään ylhäältä alas.
Englannin tunnilla harjoittelimme vastaamista englanniksi "Yes, please.// No, thanks." Ope näytti myös taululla kuvaa, josta bongattiin tuttuja englantilaisia asioita ja hahmoja. Muun muassa Mister Bean, Queen Elisabeth ja kaksikerroksinen bussi.
Katsoimme Lasten uutiset. https://www.hs.fi/lastenuutiset/art-2000008204316.html
Kävimme läpi myös WWW:n eli What Went Well. Muistelimme tämän viikon onnistumisia ja niitähän riitti.
Hyvää viikonloppua!😻
t. Milla
Hei!
Tänään aloitilmme kertaamaan kympin ylitystä matikassa. Muistelimme, kuinka laskimme kympin yli yhteenlaskuja viime vuonna kananmunakennoilla.
Teimme matikan kirjasta s. 18-19. Osa myös s. 20-21. Kotitehtäväksi tuli mökki 4.
Yhdessä ekaluokkalaisten kanssa kävimme taas muutamia koulun arjen käytänteitä läpi.
Jokainen teki itselleen lokeroon oman nimilapun. Tyylinä tänä vuonna graffiti. Tulipa siistejä!
Päivän päätteeksi kuuntelimme muutaman enkkulaulun, palautellaan englanninkin sanoja pikku hiljaa mieleen. Ekaluokkalaiset innostuivat discotanssista enkkulaulujen tahtiin, tokaluokkalaisia hymyilytti.
t. Milla
Moi!
Ekalla tunnilla koulukuraattori Johannes kävi esittäytymässä oppilaille.
Sitten jatkoimme matikkahommiin. Muistelimme taululla, mitä tarkoittavat kymppiparit ja tuplat. Teimme matikan kirjasta s. 14-15. Osa jatkoi s.16-17. Kotitehtäväksi tuli mökki 3.
Huom! Jaoin oppilaille kansiot, joissa on jokaiselle lukujärjestys ja oppilastietolomake. Läksynä on esitellä kansion sisältö vanhemmille. Oppilastietolomake tulee palauttaa virheelliset tiedot korjattuna minulle. Kerron huomenna torstaipostissa lukujärjestyksestä enemmän. 😊
Luin lukukirjaan liittyen tarinan oppilaille. Teimme hiirikirjasta s. 6-7 ja oppilaiden käsiala oli priimaa!
t. Milla
Hello!
Tänään päätimme että yhteisiä hetkiä, jolloin kokoonnutaan käsittelemään jotakin asiaa 1-2lk ja myöhemmin ehkä eskareidenkin kanssa, kutsutaan nimellä "Aamun yhteiset" tai "Päivän yhteiset".
Tänään meillä oli Aamun yhteisenä asiana ruokailu. Kävimme läpi kuinka tapahtuu ruokailuun lähtö (käsien pesu, jonot ja ruokaloru), kuinka ruokalaan siirrytään (rauhallinen jono), kuinka toimitaan linjastolla (kun astiat alkavat niin puhe loppuu, jotta ruokaan ei pärskitä jutellessa) ja millaisia pöytätapoja noudatetaan (pienellä äänellä jutustelu pöytäkavereiden kanssa, haarukan ja veitsen käyttö). Hyvä keskustelu!
Lauloimme koulun aloitukseen liittyvän laulun ja siirryimme matikkahommiin. Kertasimme mitä tarkoittavat kympit ja ykköset ja kuinka ne piirretään (kymppipötköt ja yksittäiset palikat). Teimme matikan kirjasta s. 10-11 ja osa ehti myös s. 12-13. Kotitehtäväksi tuli mökki 2.
Kuuntelimme matikan kirjaan liittyvän aloitustarinan ja matikkalaulun.
Oppilaat ovat hirmu hienosti oppineet rauhoittumaan päivän päätteeksi. Oma pöytäpaikka on siisti, tuoli pöydän alla ja oppilaat seisovat oman paikkansa vieressä. Kertaamme mitä tuli läksyksi ja moneltako seuraavana päivänä alkaa koulu. Sitten toivotamme:
"Kiitos tästä päivästä!" 😊
t. Milla
Hellurei!
Tänään puuhattiin monenlaista taas. Kävimme läpi viikonlopun kuulumiset. Värkkäsimme naulakkomerkit. Uuteen lukukirjaan tutustuttiin ja luin oppilaille yhden lukukirjan aloitustarinoista.
Leikimme lattialla piirissä dinoleikkiä, jossa piti muistaa luokkatovereiden nimet ja reagoida nopeasti.
Tutustuimme myös uusiin äidinkielen tehtäväkirjoihin. Päätimme, että kielitietäjä kirjaa kutsutaan hiirikirjaksi ja tekstitaitajaa lintukirjaksi kansikuvien mukaan.
Kotitehtävä tuli hiirikirjasta eli kielitietäjästä. Sivu 6, tehtävä 1. Teimme koulussa myös sivua 5. Juttelimme siitä, että nyt käsialaan kiinnitämme erityistä huomiota. Hyvä käsiala, parempi mieli!
t. Milla