keskiviikko 18. marraskuuta 2020

Keskiviikko 18.11.

 Hellurei!

Keskiviikkoaamu alkoi uskonnon ja elämänkatsomustiedon tunnilla. Et-tunnin sisällöstä en tiedäkään, koska ne tunnit pitää Noora-ope. Uskontotunnilla kävimme läpi lapsen oikeuksia, koska Lapsen oikeuksien päivää vietetään perjantaina 20.11. 

Totesimme, että lapsilla on paljon oikeuksia, mutta myös joitakin vastuita. Jotkut kertoivat, että heidän vastuullaan kotona on esim. lemmikistä huolehtiminen, oman huoneen siivoaminen tai tiskikoneen täyttäminen. 

Tutustuimme lasten oikeuksiin ja katsoimme Unicefin videon aiheesta; 


Äidinkielen tunnilla oppilaat lukivat vuorotellen Aapisen T-aukeaman sanalistan sanoja ja sitten etsimme niitä asioita kuvasta. Jaoimme myös luokan pienempiin porukoihin ja luimme vuoropuhelun niin, että jokaisella ryhmällä oli omat vuorosanat. Lukuläksy tarkistettiin parin kanssa lukien ja jokainen sai uuden lukuläksyn. Pikkumäyrävihkosta jokaiselle tuli läksyksi kirjoittaa vähintään 5 sanaa, joissa on alussa, keskellä tai lopussa t-kirjain. Mallia sanoihin voi halutessaan katsoa Aapisesta. 


Liikuntatunnilla oli ohjelmassa mm. hyppynaruilla hyppimistä, voimailua, kiipeilyä ja jalkapalloa. 

Matematiikan tunnilla oli monenlaista juttua; 

Ope kirjoitti 0-7 lukujonon taululle, mutta höperö kun on, unohti jonkun luvun kokonaan. Oppilaiden piti keksiä mikä luku puuttui. Tämä harjoitus otettiin pari kertaa ja numerot olivat välillä sekalaisessa järjestyksessä. 


Päässälaskuja ratkottiin ja samalla harjoiteltiin matikkavälineiden, tällä kertaa palikoiden käyttöä. (Kotona palikoiden tilalle käyvät esim. makaronit)

"Puistoon menee 6 kaverusta. Heistä 2 heittää frisbeetä ja muut ovat kiipeilytelineellä. Kuinka monta lasta on kiipeilytelineellä?"

"Puistossa on 6 lasta. Yksi lapsista on liukumäessä ja 2 hiekkalaatikolla. Kuinka monta lasta tekee vielä jotain muuta?"

Pomppulinnassa on 4 lasta. Liukumäessä on 3 lasta vähemmän kuin pomppulinnassa. Kuinka monta lasta pomppulinnassa ja liukumäessä on yhteensä?


Seitsemän hajotelmia harjoiteltiin niin, että oppilaat jaettiin pareihin. Toinen muodosti sormilla jonkun luvun 0-7. Pari vastasi muodostamalla sormillaan tämän luvun 7  hajotelmaparin. Esim. jos toinen näyttää sormilla luvun 3, pari näyttää 4. (eli aina yht. 7.)


Oppilaiden piti lukea open ajatuksia. "Mitä lukua ajattelen? Se on suurempi kuin 3, mutta pienempi kuin 5."

"Se on pienempi kuin 7, mutta suurempi kuin 5. "

"Se on 1 enemmän kuin sinulla on silmiä."

Kirjassa ei tällä kertaa edetty ja läksyäkään ei matikassa tullut. Huomenna jatketaan!


t. Milla


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti