maanantai 30. marraskuuta 2020

maanantai 30.11.

 Moi!

Matikassa  harjoittelimme puuttuvaa yhteenlaskettavaa . Ensin parin kanssa sitä treenattiin niin, että jokaisella oli 7 pientä palikkaa ja leikkikukkaro. Oppilas laittoi leikkikukkaroon osan palikoista, sillä aikaa kun parilla oli silmät kiinni. Sitten parin piti päätellä pöydällä olevista palikoista, että montako palikkaa kukkarossa on piilossa.  Asiaa käytiin läpi myös taululla opettajan johdolla.

Teimme matikasta aukeaman s. 154-155 ja kotitehtäväksi tuli mökki 35. 

Äidinkielen tunnilla halukkaat saivat kertoa viikonlopun kuulumiset. Sitten kuuntelimme Aapisen s. 66-67 ja keskustelimme tekstistä. Kaikille merkattiin lukuläksyt.  (joko s. 66-66 tai edellisiltä aukeamilta)

Ruokailun jälkeen pidimme ympäristöoppihetken ja aiheena oli levon merkitys ja tärkeys. 

"Unta tarvitaan mm. oppimiseen, kasvuun, tunne-elämän käsittelyyn, luovuuteen, keskittymiskykyyn, jaksamiseen, havainnointikyvyn ylläpitämiseen, vastustuskykyyn ja sairauksista toipumiseen.  1-2 luokkalainen lapsi tarvitsee unta n. 10h yössä."

Kotitehtäväksi ympäristöopista tuli hyvinvoinnin seurantaan liittyvä taulukko. Oppilaiden kotitehtävänä on maanantain kohdalle merkata piirtämällä tai kirjoittamalla asioita päivän ravinnosta, unesta, liikunnasta, rentoutumisesta ja hyvän mielen hetkestä. Taulukko on liimattu "isoon vihkoon". Huomenna kotitehtäväksi tulee tiistai ja taulukkoa täydennetään kaikkien arkipäivien ajan.

Poissaolijoiden moniste on laatikossa. 


Enkussa opeteltiin kertomaan eläimistä, esim I have.. brown dog. 

t. Milla 💖

perjantai 27. marraskuuta 2020

Perjantai 27.11.

 Hellurei!

Teimme käsitöissä sukkaa eteenpäin. Langan laittaminen neulan silmään, solmu langan päähän, pykäpistot.. Paljon opittiin taas!

Ympässä keskusteltiin erilaisista tunteista. "Saat näyttää miltä sinusta tuntuu. Toisia ei silti saa satuttaa sanoilla tai teoilla. Voit oppia hallitsemaan tunteitasi. " Tunteista käytiin läpi mm. pettymys, suuttumus, ilo, kateus, suru ja tyytyväisyys. Ulkona leikimme paria erilaista tunnehippaa.

Äidinkielen tunnilla teimme salaisuustehtävän ja pidimme lukutunnin.

Kivaa viikonloppua!
t. Milla


torstai 26. marraskuuta 2020

Torstai 26.11.

 Heips!

Jakotunnilla treenasimme äidinkieltä. Ensin tehtiin open antama moniste, johon piti kirjoittaa sanoja. Sitten oppilaat jatkoivat tehtäväkirjan tehtäviä s. 56-58. Ne, jotka olivat jo tehneet kaikki hommat, tekivät  omassa laatikossa säilytettävää lisätehtäväkirjaa. 

Kotitehtäväksi tuli  kirjoittaa pikkumäyrävihkoon Ä-aukeamalle 5 sanaa, joissa on jossain kohtaa ä-kirjain sekä piirtää 3 ä-kirjaimella alkavaa sanaa. 

Matematiikassa oppilaiden piti harjoitella 8 hajotelmia pareittain. Toinen näytti jonku luvun 0-8 ja toisen piti näyttää niin monta sormea, että tuli yhteensä 8. 

Sitten kävimme taululla läpi muutamia laskuja. Matikan kirjasta tehtiin s. 150-151. Kotitehtäväksi tuli mökki 34. 

Käsityötunnilla aloitettiin joulusukan tekemistä. Paljon tärkeitä juttuja; kaavan leikkaaminen, kaavan kiinnittäminen nuppineuloilla, kangassaksilla leikkaaminen... 

Huomenna jatketaan 😊

t. Milla

keskiviikko 25. marraskuuta 2020

Keskiviikko 25.11.

 Moi!

Uskontotunnilla oli aiheena adventti. Et-tunnilla omat jutut.

Matikassa mentiin uuteen kappaleeseen. Teimme matikasta s. 146-147  ja kotitehtäväksi tuli mökki 33. 

Äidinkielessä jatkettiin tehtäväkirjasta Ä-tehtäviä. Kaikki saivat uudet lukuläksyt. Lukuläksy pitäisi lukea aina useampaan kertaan. 3-5 kertaa on hyvä määrä. Teimme itsearvioinnin loppuun monisteesta. 

Pidimme pienen musiikkihetken ja harjoittelimme uutta kappaletta Joulu saapuu. 

Liikuntatunnilla salissa kuntopiiriä musiikin tahdissa!

Nyt jäi tarinointi lyhyeksi, riennän ottamaan influenssarokotteen 😀

t. Milla

tiistai 24. marraskuuta 2020

Tiistai 24.11.

 Hei!

Tänään tiistaina jakotunnilla puuhasteltiin äidinkielen parissa. Keksimme tavutaulun tavuista sanoja. Sitten teimme tehtäväkirjasta s. 56 ja moni myös s. 57.  Lukuläksyt luettiin ja otettiin uudet lukuläksyt.

Pikkumäyrävihkosta läksyksi tuli 3 riviä Ä-kirjainta. 

Matikassa ei tänään menty eteenpäin, mutta eilen annettu läksy tarkistettiin. Oppilaat saivat valita uuden matikan läksyn. Jos aukeama s. 142-143 on vielä kesken, uusi läksy piti valita siltä aukeamalta. Jos taas oli menossa jo s. 144-145, piti uusi läksy merkata siltä aukeamalta.  Jokaisen piti ottaa ainakin yksi tehtävä. Moni näytti innostuvan ja merkkasi itselleen useamman tehtävän. Melekosia matikkahirmuja!

Teimme itsearvioinnin käyttäytymiseen liittyen ja aloitimme myös äidinkielen itsearviointia.

Musiikin tunnilla oltiin inkkaritunnelmissa kappaleen Ruoho huojuu tuulessa mukana. Otimme rumpuja ja marakasseja lauluun mukaan. 🌾

Ympässä oli aiheena terveellinen ruoka. Käytiin läpi päivän 5 ateriaa; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Oppilaat saivat kertoa ruokaehdotuksia eri aterioille. Sivuttiin sitä, mikä tekee ruuasta terveellisen tai epäterveellisen ja kävimme myös läpi lautasmallin. 🍽

t. Milla



maanantai 23. marraskuuta 2020

Maanantai 23.11.

Moi!

Matikan jakotunnilla oli aiheena luku 8. Mietimme porukalla, mitä kaikkea on kahdeksan. Oppilaat keksivät mm. että kahdella koiralla on yhteensä 8 jalkaa, ekaluokkalaiset täyttävät ensi vuonna 8 vuotta. Lisäksi luokan seiniltä löytyi piirroksia kahdeksan. Ananakset tulivat kouluun klo 8. Oppilaiden piti näyttää sormilla kahdeksan kahdella eri tavalla. Oppilaista itsestään tehtiin myös laskuja, niin että yhteensä 8 oppilasta kahdessa eri ryhmässä. 
Teimme matikan kirjasta s. 142-143 tehtävät 1, 2, 3 ja 4. Kotitehtäväksi tuli mökki 32. 

Äidinkielen tunnilla oli aiheen Ä-kirjain. Etsimme Aapisen Ä-aukeamalta erilaisia asioita vihjeiden mukaan. Oppilaille luettiin tarina liittyen aukeamaan ja he saivat etsiä piilotetut kirjaimet. Kävimme läpi tavutaulun kaikulukemisena. Ä-kirjain on helppo piirtää, koska se on a, jossa on pisteet päällä. Pisteistä ei saa tehdä liian isoja palleroita!
Teimme ä-kirjaimesta harjoitusmonisteen. Ja osa ehti jo aloittaa hieman tehtäväkirjastakin s. 56.

Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkoon 2 riviä äätä. Ja jokaiselle oma lukuläksy. 

Englannin tunnilla kerrattiin eläimiä. Olimme ulkona pantomiimileikkiä.

t. Milla

perjantai 20. marraskuuta 2020

Perjantai 20.11.

 Hei!

Jakotunnilla tehtiin jäljelle jääneitä tehtäviä äidinkielen tehtäväkirjasta s. 52-55 sekä matikan kirjasta s. 134-143. 

Tarkastimme eilen tulleet kotitehtävät. Käsitöissä saimme loputkin tupsusiilit valmiiksi. Luokassa oli mahtavia apuopettajia! 

Ruokalassa jälkiruuaksi oli lasten oikeuksia päivän kunniaksi jäätelöt!

Katsoimme Koivikon porukalla Kinnarin eskareiden ja 1.-2. luokkalaisten musiikkivideon Lapsilla on oikeus -kappaleeseen. Hauska video! Sitten juttelimme siitä, että jokaisella lapsella on oikeus olla oma itsensä. Eli ketään ei saa syrjiä tai kommentoida ikävästi kenenkään harrastuksia, kotia, vanhempia, vaatteita, ulkonäköä, sisaruksia tai mitään muutakaan. Ohje oli; jos ei ole mitään mukavaa sanottavaa, on usein parempi olla hiljaa. 

Katsoimme Lasten uutisista jakson, jossa puhuttiin lasten oikeuksia päivästä.

Hyvää lasten oikeuksien päivää kaikille !
t. Milla



torstai 19. marraskuuta 2020

Torstai 19.11.

 Hei!

Jakotunnilla oli matematiikkaa. Alkuun oli salaisuustehtävä, matikkapiirtämistä. Sen jälkeen oppilaat tekivät matikan kirjasta s. 138-139. Kun aukeama s.138-139 ja edellinen aukeama s.134-135 oli tehty, oppilaat saivat pelata Vektoria. Matikasta tuli kotitehtäväksi mökki 31. 


Äidinkielen tunnilla harjoiteltiin kirjoittamista. Kirjoitimme saneluvihkoihin seuraavat sanat; ma-to, sa-tu, ta-lo, tii-li, tau-lu    Kotona voitte harjoitella kirjoittamaan samat sanat jollekin paperille. Ensin sana tavutetaan ja taputetaan, sitten kirjoitetaan ensin alkutavu, tavuviiva ja lopputavu. 

Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkoon viiden t-kirjaimella alkavan asian piirtäminen. 

Kuviksen tunnilla teimme ihan superhienot lyhdyt! Liikunta jäi sääolosuhteiden vuoksi vähemmälle.. Paikkaamme tilanteen taas tyynemmällä kelillä. 


t. Milla

keskiviikko 18. marraskuuta 2020

Keskiviikko 18.11.

 Hellurei!

Keskiviikkoaamu alkoi uskonnon ja elämänkatsomustiedon tunnilla. Et-tunnin sisällöstä en tiedäkään, koska ne tunnit pitää Noora-ope. Uskontotunnilla kävimme läpi lapsen oikeuksia, koska Lapsen oikeuksien päivää vietetään perjantaina 20.11. 

Totesimme, että lapsilla on paljon oikeuksia, mutta myös joitakin vastuita. Jotkut kertoivat, että heidän vastuullaan kotona on esim. lemmikistä huolehtiminen, oman huoneen siivoaminen tai tiskikoneen täyttäminen. 

Tutustuimme lasten oikeuksiin ja katsoimme Unicefin videon aiheesta; 


Äidinkielen tunnilla oppilaat lukivat vuorotellen Aapisen T-aukeaman sanalistan sanoja ja sitten etsimme niitä asioita kuvasta. Jaoimme myös luokan pienempiin porukoihin ja luimme vuoropuhelun niin, että jokaisella ryhmällä oli omat vuorosanat. Lukuläksy tarkistettiin parin kanssa lukien ja jokainen sai uuden lukuläksyn. Pikkumäyrävihkosta jokaiselle tuli läksyksi kirjoittaa vähintään 5 sanaa, joissa on alussa, keskellä tai lopussa t-kirjain. Mallia sanoihin voi halutessaan katsoa Aapisesta. 


Liikuntatunnilla oli ohjelmassa mm. hyppynaruilla hyppimistä, voimailua, kiipeilyä ja jalkapalloa. 

Matematiikan tunnilla oli monenlaista juttua; 

Ope kirjoitti 0-7 lukujonon taululle, mutta höperö kun on, unohti jonkun luvun kokonaan. Oppilaiden piti keksiä mikä luku puuttui. Tämä harjoitus otettiin pari kertaa ja numerot olivat välillä sekalaisessa järjestyksessä. 


Päässälaskuja ratkottiin ja samalla harjoiteltiin matikkavälineiden, tällä kertaa palikoiden käyttöä. (Kotona palikoiden tilalle käyvät esim. makaronit)

"Puistoon menee 6 kaverusta. Heistä 2 heittää frisbeetä ja muut ovat kiipeilytelineellä. Kuinka monta lasta on kiipeilytelineellä?"

"Puistossa on 6 lasta. Yksi lapsista on liukumäessä ja 2 hiekkalaatikolla. Kuinka monta lasta tekee vielä jotain muuta?"

Pomppulinnassa on 4 lasta. Liukumäessä on 3 lasta vähemmän kuin pomppulinnassa. Kuinka monta lasta pomppulinnassa ja liukumäessä on yhteensä?


Seitsemän hajotelmia harjoiteltiin niin, että oppilaat jaettiin pareihin. Toinen muodosti sormilla jonkun luvun 0-7. Pari vastasi muodostamalla sormillaan tämän luvun 7  hajotelmaparin. Esim. jos toinen näyttää sormilla luvun 3, pari näyttää 4. (eli aina yht. 7.)


Oppilaiden piti lukea open ajatuksia. "Mitä lukua ajattelen? Se on suurempi kuin 3, mutta pienempi kuin 5."

"Se on pienempi kuin 7, mutta suurempi kuin 5. "

"Se on 1 enemmän kuin sinulla on silmiä."

Kirjassa ei tällä kertaa edetty ja läksyäkään ei matikassa tullut. Huomenna jatketaan!


t. Milla


tiistai 17. marraskuuta 2020

Tiistai 17.11.

 Hei!
Äidinkielen tunnilla treenattiin äänteen tunnistamista. Piti tehdä venyttelyliike, jos sanan lopussa kuuli t-kirjaimen; paperit, paperi, kana, kanat, tutit, tutti, nuotti, nuotit. 

Sitten piti nostaa yksi peukku pystyyn, jos sanan sisällä kuului yksi t ja kaksi peukkua, jos sanan sisällä on kaksi t-kirjainta; mato, rotta, matto, etana, katto, pulpetti, otsa, tyttö

Teimme tehtäväkirjasta äidinkielen tehtäviä, oppilaat etenivät hyvin eri tahtiin. Kotona kannattaa tehdä ainakin s. 52. 

Jokainen luki vanhan lukuläksyn opelle ja merkkasi uuden lukuläksyn. Pikkumäyrävihkosta tuli läksyksi 2 riviä teetä. 


Matikassa tutkimme ensin aukeamaa s.132-133, etsimme asioita joita kuvassa on seitsemän. Sitten tutkimme opetusruutua s. 134 ja oppilaat tekivät aukeaman tehtävät. Kotitehtäväksi tuli mökki 30. 

Ympäristöopin tunnilla aloitimme ihmisjakson. Kuuntelimme johdatteluna aiheeseen Mimmit-yhtyeen kappaleen Ihminen. Sitten keskustelimme liikunnan tärkeydestä ja merkityksestä. Lapsen pitäisi liikkua ja ulkoilla päivittäin pari tuntia. Kävimme läpi jumpan avulla kehonosia; pää, niska, kaula, olkapää, käsivarsi, rintakehä, vatsa, selkä, ranne, kylki, pakarat, reisi, pohje, polvi, kantapää, sääri, nilkka. 

Kävimme läpi myös sormien nimet ja käsitteet oikea ja vasen. 

Lopuksi oli hauska testailla kehon taipumista ja toimimista; Monestako kohtaa etusormi taipuu? Pystytkö ottamaan käsilläsi selän takaa kiinni eri tavoin? Ylettyykö ihminen omiin varpaisiinsa? Monestako kohdasta jalkasi taipuu?

Musiikissa lauleltiin ympän aiheeseen liittyen. 

t. Milla



maanantai 16. marraskuuta 2020

Maanantai 16.11.

 Hei!

Matikan jakotunnilla värkkäilimme salaisuustehtäviä. Poissaolijat tekevät ne sitten, kun tulevat taas kouluun. Lopputunnista pelasimme Vektoria. Kotitehtäviä ei tullut. 

Äidinkielen tunnilla luin oppilaille tarinan liittyen Aapisen T-aukeamaan. Oppilaat etsivät myös aukeamalta piilotetut T-kirjaimet. 

Oppilaat pääsivät myös täydentämään riimejä, kotona olevat voivat myös käydä nämä aikuisen kanssa läpi; 

Radiosta kuuluu laulu, seinällä on.... (taulu)

Lyhdyssä loistaa valo, taulussa on.. (talo)

Mikä on totta, sitä miettii... (rotta)

Talossa on katto, lattialla.. (matto)

Ihme ja kumma, mikä on varjo.. (tumma)

Nysällä on vyö, Rillillä kova.. (työ)


Kävimme läpi tavutaulun kaikulukuna, eli aikuinen lukee tavun ja oppilaat toistavat sen. 

Sitten  oppilaiden piti etsiä Aapisen aukeamalta tietyllä alkutavulla alkavia asioita; 

ta- (talo)  tau (taulu)  tyy (tyyny)  tuo (tuoli) tas (tasku) tort (torttu) tak (takki) tuk (tukka)

Lopuksi harjoittelimme T-kirjaimen tarkkaa piirtämistä. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että pienen t-kirjaimen "koukku" ylettyy lattiaan saakka ja poikkiviiva on oikeassa paikassa. 

kotitehtävät; lukuläksy R-aukeamalta sekä 3 riviä pikkumäyrävihkoon T-kirjainta. 

Englannin tunnilla kertasimme viikonpäiviä eri tavoin. Uutena juttuna oli eläimet, joihin perehdyimme diashown ja videon avulla. Cute animals!


Hauskaa viikkoa!
t. Milla

perjantai 13. marraskuuta 2020

Perjantai 13.11.

 Hei!

Käsityötunnilla tehtiin tupsusiilejä loppuun. Valmiit tekivät hienomotoriikkamonistetta. 

Äidinkielen tunnilla oli toiminnallinen kirjoitusharjoitus. Koivikkoon oli piilotettu 10 kuvaa. Oppilaan piti etsiä kuva ja kirjoittaa siitä sana vihkoon. "u-ni, es-su, uu-ni,... " Ne, jotka eivät vielä osaa kirjoittaa sanoja, kirjoittivat alkutavuja. Nopeimmat kirjoittivat lopuksi virkkeitä löytämistään sanoista. 

Matikassa kerrattiin taululla matikkapiirtäminen yhteen- ja vähennyslaskuista. Tämä kannattaa myös kotona sairastavien kerrata! 



Ympässä käytiin läpi tiistain ulkona tapahtuneen tietokilpailun oikeat vastaukset ja tulokset ja paras joukkue palkittiin. Ennen sitä piti toki keskustella siitä, kannattaako muiden suuttua, jos joku muu saa tällä kertaa palkinnon..

Oikein mukava perjantaipäivä. 

Mukavaa viikonloppua kaikille! 💓

t. Milla

torstai 12. marraskuuta 2020

Torstai 12.11.

 Hei!

Matikan tunnilla oli vuorossa katsastus eli matikan kirjan s. 126-129. Osa teki tehtävät  tosi nopsasti ja kerkesi myös pelata Vektor-sovellusta. 

Jokainen sai valita itselleen matikasta kotitehtävän aiemmilta aukeamilta. Merkattiin päivämäärällä jokaisen kirjaan. 

Äidinkielen tunnilla luimme R-aukeamalta vuoropuhelun pikku porukoissa sekä s. 58-59. Jatkoimme tehtäväkirjan tehtäviä s.48-51. Olisi hyvä, jos jokaisella olisi tehtynä sivut 48 ja 49, koska ne ovat perustehtäviä. Toisella aukeamalla tehtävät ovat haastavampia. 

Kotitehtäväksi tuli pikkumärävihkoon piirtää 5 ärrällä alkavaa asiaa. Voi myös kirjoittaa, että mitä kuva esittää. Jokainen merkkasi itselleen myös lukuläksyn. 

Kuvistunnilla vihkoon kirjoitettiin siili ja talvihorros ja jokainen piirsi siilin talvipesän. Todella kodikkaan näköisiä talvipesiä siileille tuli 🦔💓

t. Milla

keskiviikko 11. marraskuuta 2020

Keskiviikko 11.11.

 Heipparallaa!

Ekalla tunnilla kaikki Koivikkolaiset edistivät yhteistä musiikkivideoprojektia Lapsella on oikeus -laulua laulaen ja tanssien. 

Ruokailun jälkeen pidimme matikkaa. Kävimme läpi summan ja erotuksen käsitteet, että mitä ne tarkoittavat. Laskimme s. 122-123, osa ehti sivulle 124. Kotitehtäväksi tuli mökki 28. 

Äidinkielen tunnilla luin oppilaille tarinan liittyen R-aukeamaan. Keskustelimme siitä ja oppilaiden piti näyttää peukulla olivatko esittämäni väitteet tarinasta totta vai tarua. Oppilaat lukivat vanhat lukuläksyt, ja merkkasivat uudet. Kotitehtäväksi tuli myös pikkumäyrävihkoon vähintään 5 sanaa, jossa on R-kirjain. Hyvä käsiala pitää muistaa!

t. Milla

tiistai 10. marraskuuta 2020

Tiistai 10.11.

 Heips!

Äidinkielen jakotunnin puuhat; 

Pohdittiin arvoituksia; Sanan alkukirjain on kadonnut. Lisää sanan alkuun r-kirjain. Minkä sanan saat?

-aketti

-ulla

-iisi

-otta

-osvo

-uusu

Jos sanan sisällä kuuluu 2 ärrää, nosta molemmat peukalot ylös, jos kuuluu 1 nosta vain toinen peukalo ylös; tarra, pora, herra, purjo, porras, varas, aarre, kerros

Olimme myös peliä, jossa ope sanoi sanan ja oppilaiden piti etsiä sanan alkutavu tavutaulusta. 

Lopuksi teimme tehtäväkirjan tehtäviä s. 48. 

Jokaiselle tuli oma lukuläksy ja pikkumäyrävihkosta 3 riviä ärrää. 

Toka tunti käytettiin yhteisten asioiden läpikäyntiin. Koska Koivikossakin on havaittu ikävää käytöstä muita kohtaan, esim. kiroilua ja keskisormen näyttämistä, kävimme läpi mitä seurauksia huonolla käytöksellä on, jos se jatkuu. 

      1.       Sanallinen huomautus
2.       Puhuttelu
3.       Viesti kotiin (wilmaviesti, tekstari tai puhelu)
4.       Kasvatuskeskustelu koulun jälkeen, lomakkeen täyttäminen ja lomake kotiin
5.       Rehtorin puhuttelu
6.       Keskustelu illalla koululla opettajan ja vanhempien kanssa, tarvittaessa mukaan myös muita
7.       Aikuisen tarkkailu välitunneilla/ muu vapauksien rajaaminen

Ruokailun jälkeen oppilaat laskivat lisää matikkaa, eli tehtäviää jatkettiin sivuilta 119-121. Kotitehtäviä ei matikasta tullut. 

Ympäristöopin toiminnallinen oppitunti vietettiin pihalla. Oppilaat jaettiin 3 hengen ryhmiin. Ryhmien piti etsiä kysymyksiä ympäri koulun pihaa liittyen eläinten talvehtimiseen ja vastata paperille. Very nice!

t. Milla

maanantai 9. marraskuuta 2020

Maanantai 9.11.

 Moi!

Matikan jakotunnilla oli aiheena vaihtoraha. Opetin ensin miten vaihtorahan voi laskea. Sitten pistettiin kauppaleikki pystyyn! Pankista sai 5 euron setelin kertomalla pankkiirille ammattinsa. Setelin kanssa sai mennä ostamaan haluamansa tuotteen (hinnoiteltu 1-4 euroa), ja kaupan kassa antoi oikean summan takaisin. Pankkiiria ja kassatyöntekijöitä vaihdeltiin. Olipa kivaa! Lopuksi tehtiin matikan kirjan s. 118-119. Kotitehtäväksi tuli mökki s.121. 


Äidinkielen tunnilla päristeltiin ärrää. Muutama arvoitus Aapisen r-aukeamasta, etsittiin myös kadonneet ärrät kuvasta. Kävimme läpi tavutaulun kaikulukuna sekä perehdyimme R-kirjaimen piirtämiseen. Jokainen sai lukuläksyn ja pikkumäyrävihkosta tuli 2 ekaa riviä. 

Englannin tunnista meni suuri osa siihen, että keskustelimme keskisormen näyttämisestä ja kiroilusta ja muusta asiattomasta käytöksestä. Että kuinka tällainen käytös tuo pahaa mieltä muille ja mitä tällaisesta seuraa. 

Tunnin lopuksi oppilaat saivat uudet vihkot. Siihen vihkoon tulee asiaa niin ympäristöoppiin, matikkaan kuin englantiinkin liittyen joten vihkon nimeksi tuli Iso vihko. Kirjoitimme vihkoon viikonpäivät. 

t. Milla

perjantai 6. marraskuuta 2020

Perjantai 6.11.

 Moi!

Jakotunnilla tehtiin poikkeuksellisesti käsitöitä. Tupsusiilit etenivät rauhallisessa tunnelmassa. 

Toisella tunnilla teimme keskeneräisiä matikan ja äidinkielen tehtäviä. 

Ruokailun jälkeen oli ympäristöoppia. Kävimme läpi eläinten talvehtimista; suojaväri, ruokavarastot, talviuni.. 

Loppuun oli liikuntaa, tanssiharkat!


t. Milla

torstai 5. marraskuuta 2020

Torstai 5.11.

 Moi!
Tähänkin päivään mahtui monenlaista; 

Matematiikan jakotunnilla kävimme ensin taululla läpi yhteen- ja vähennyslaskua; laskutarinoita, laskun keksimistä sekä matikkapiirtämistä. Sitten oppilaat pääsivät pareittain pelaamaan pelin matikan kirjan s. 114. Laskimme kaikki aukeaman s.114-115 tehtävät ja osa kerkesi myös aukeamalle s. 116-117. Kotitehtäväksi tuli mökki 26 s. 117. 

Äidinkielen tunnilla teimme tehtäväkirjasta s. 44-47, jokainen omaan tahtiinsa. Kotitehtäväksi tuli lukuläksy. 

Ruokailun jälkeen jatkoimme hetken siilikäsityötä. Päivän päätteeksi oli tanssitreenit ja lauloimme Lapsilla on oikeus -laulua ensimmäistä kertaa karaokeversiona. Voi vitsi, että sujui hyvin!

t. Milla

keskiviikko 4. marraskuuta 2020

Keskiviikko 4.11.

 Moi!

Tänään kivana yllätyksenä oli se, että luokan istumajärjestystä muutettiin. Vaihtelu virkistää!


Tänään keskiviikkona elämänkatsomustiedon tunnilla oli aiheena ystävyys ja uskontotunnilla puhuimme mielipiteistä, niiden esittämisestä ja rohkeudesta säilyttää oma mielipide vaikka kaveri olisikin eri mieltä. 

Ruokailun jälkeen treenattiin hienomotoriikkaa ja tehtiin monisteeseen matikasta tuttuja merkkejä +- =

Äidinkielen tunnilla tarkistettiin vanhat kotitehtävät. Vanhaa lukuläksyä luettiin pienellä äänellä ja ope kierteli kuuntelemassa. Jokaiselle tuli uusi lukuläksy sekä pikkumäyrävihkoon vähintään 5 sanaa, joissa on m-kirjain.

Luokkahenkeä nostatettiin ensin uudella leikillä sisällä ja sitten mentiin liikuntatunnille ulos. 

Matematiikan tunnilla jatkoimme vähennyslaskujen kanssa, teimme s. 110-111. Kotitehtäväksi tuli mökki 25 sivulta 113. 

Päivän päätteeksi pelasimme ekaa kertaa Vektor-sovellusta. Vanhemmille lisätietoja täältä https://www.hahku.fi/vektor/

t. Milla 🦋



tiistai 3. marraskuuta 2020

Tiistai 3.11.

 Hei!

Tiistaina jakotunnilla tutkittiin Aapisen M-aukeamaa. Open vihjeiden mukaan piti löytää tiettyjä juttuja kuvasta. Etsimme myös piilotetut m-kirjaimet ja luimme tavutaulun tarkkaan läpi. Teimme tehtäväkirjasta s. 44, osa kerkesi seuraavallekin sivulle. Erkkaope Sari oli mukana jakotunneilla. 

Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkosta M-kirjaimesta 2 riviä eli sivu loppuun sekä jokaiselle oma lukuläksy M-kirjaimeen liittyen. 

Kuviksessa teimme ensi sunnuntaihin liittyvää juttua..

Tänään yhdistettiin musiikki ja ympäristöoppi. Lauloimme Massu täynnä marjoja -laulua, joka kertoo eläinten talven vietosta. 

"Massu täynnä marjoja, täynnä murkinaa.
Karhunpentu kolossansa pian nukahtaa.
Taivas laskee lumivaipan ylle sammalen.
On aika rauhallisten talviunien.
On aika rauhallisten karhu-unien. "

Liskon kohdalla muutimme hieman sanoja, jotta ne olisivat oikein. Talviunen sijaan lisko on kylmänhorroksessa. "On aika rauhallisen kylmänhorroksen. On aika rauhallisen liskohorroksen."

Siilivaarin kohdalla taas lauloimme talvihorroksesta. 🦔

t. Milla


maanantai 2. marraskuuta 2020

Maanantai 2.11.

 Moi!

Matematiikan tunnilla perehdyttiin vähennyslaskuihin ensin matikkatarinoiden avulla. 

"Minulla on 6 ilmapalloa. 2 niistä pääsee karkuun. Kuinka monta ilmapalloa minulle jää?"

"Minulla on 4 karkkia. Kaveri syö niistä yhden. Kuinka monta karkkia minulle jää?"

Teimme laskutarinoita pienistä kuvakorteista.

Tänään matikan kirjasta oppilaat edetä yhden tai kaksi kappaletta, niin paljon kuin ehtivät laskea. 

Eli teimme sivut 106-109 ja moni aloitteli myös s. 110. 

Matikasta kotitehtäväksi tuli s. 109 mökki 24. 


Äidinkielen tunnin alkuun laulaa lurautettiin Lapsella on oikeus -kappale. Ope luki tarinaa liittyen Aapisen s. 50-51. 

Sitten käännettiin esille Aapisen s. 52-53. Ope esitti pari arvoitusta, joissa vastauksena oli m-kirjaimella alkava asia. Tutkimme yhdessä, miten iso ja pieni m kirjoitetaan. Ruokailun jälkeen teimme m-kirjainta harjoitusmonisteeseen. (Kotona olevat voivat treenata kirjainta paperille. Isoon M-kirjaimeen vinkit; tsekkaa ison ämmän koko ja terävät kulmat. Pieneen m-kirjaimeen räppi: "suoraan alas ja pomppua kaksi". Siinäkin kannattaa kiinnittää huomiota pomppujen kokoon, että ne ovat huoneen kattoon asti ja yhtä suuria. 

Kotitehtäväksi tuli 3 ekaa riviä m-kirjainta pikkumäyrävihkosta. 


Englannin tunnilla harjoiteltiin viikonpäiviä. Viikonpäivät käytiin läpi ensin suomeksi ja sitten englanniksi monella eri tavalla. 

Tämä video katsottiin myös: 


t. Milla