keskiviikko 30. syyskuuta 2020

Keskiviikko 30.9.

 Hei!

Päivä alkoi uskonnon ja elämänkatsomustiedon tunnilla. Uskontotunnilla oli aiheena virsi ja elämänkatsomustiedon porukalla oli omat jutut.

Äidinkielestä tuli uusi lukuläksy sekä pikkumäyrävihkoon o-aukeamalle riveille vähintään 5 sanaa, joissa on o-kirjain. Jos sanoja ei keksi, voi aivan hyvin katsoa Aapisen o-aukeamalta mallia.

Päivän päätteeksi tehtiin metsäretki. Ensin oli ympäristöopin aiheita; Mitä ovat havupuu ja lehtipuu?Niitä bongailtiin luonnosta. Käsittelimme myös elollisen ja elottoman käsitettä sekä sivuttiin käsitettä eliö.

Sitten metsässä puuhattiin kuvataidetta; Ensin oppilaat kuulivat kehyskertomuksen pikkuväen metsänvartijasta, joka tarvitsi koululaisten apua. Sitten oppilaat rakensivat 3 hengen ryhmissä metsänvartijalle tähystystornin. Tornin rakentamiseen piti käyttää vapaavalintaisten luonnonmateriaalien lisäksi tiettyjä juttuja; 3 käpyä, 6 kiveä jne. Lopuksi oppilaat kuvasivat ipadilla tuotoksensa.

Hienosti onnistui👍

t. Milla


tiistai 29. syyskuuta 2020

Tiistai 29.9.

 Moi!

Tiistaipäivään mahtui seuraavanlaisia puuhia; 

Äidinkielen jakotunnilla perehdyimme porukalla tavutauluun. Tavuista keksittiin sanoja ja ne taputettiin. Ope kirjoitti sanat taululle ja sieltä bongailtiin, mikä olikaan loppu- tai alkutavu. Lopputunnilla oppilaat tekivät tehtäväkirjan s. 30. Ope kierteli kuuntelemassa lukuläksyt. Uutena tuttavuutena tunnilla mukana oli uusi erityisopettajamme Sari. 

Matikassa testattiin opittuja taitoja. Kaikki tekivät matikan kirjasta "katsastuksen" s. 70. Suuri osa ehti tehdä myös s. 71. Hyvin oli oppilailla matikka hallussa!

Musan tunnilla laulettiin mm.  havupuista ja lehtipuista sekä leppäkertun aamutoimista. 

Liikuntatunnilla opeteltiin laululeikki Karhu nukkuu ja toivepeleinä pelattiin "tavallinen hippa" sekä hyllypallo. Hauskaa oli!

t. Milla

maanantai 28. syyskuuta 2020

Maanantai 28.9.

 Moi!

Uusi viikko alkoi sähäkästi. Mutta oli kyllä mukava nähdä taas oppilaita viime viikon poissaolon jälkeen!

Matematiikan tunnilla irroitimme kirjan takaosasta kaikille omat pahviset rahat ja tutkailimme niitä. Aloitimme myös matikan kirjasta s. 66-67. Oppilaat etenivät hyvin eri tahtiin, mutta kotitehtäväksi tuli kaikille mökki 15 s. 69. 

Viikon uusi kirjain on o. Huomasimme, että kun o-kirjain sanotaan, suu menee o-kirjaimen muotoiseksi eli pyöreäksi. Kun o piirretään, se aloitetaan aina ylhäältä. Ope luki Aapisen tarinan, joka oli aika jännä. Kävimme tavutaulun yhdessä läpi. Jokaiselle tuli lukuläksy sekä pikkumäyrävihkosta 3 riviä o-kirjainta. 

Englannin tunnilla aiheena olivat numerot 1-10. Niitä käsiteltiin eri tavoin, toistamalla, taikakynällä ilmaan kirjoittamalla ja parilla eri jumpalla. Hienosti osasivat numeroita!

Hauskaa alkavaa viikkoa!
t. Milla

perjantai 25. syyskuuta 2020

25.9.

Hei!

Perjantaina on tarkistettu kotitehtävät ja uusia ei viikonlopuksi tullut.

Äidinkielen tunnilla oppilaat ovat  tutustuneet porukalla Aapisen s. 34-35 ja keskustelleet siitä. 

Kappaleen pohjalta on myös keskusteltu seuraavaa; Milloin sinua on viimeksi pelottanut? Mikä auttoi pelkoon? Keksikää keinoja, miten voisi auttaa kaveria, jota pelottaa jokin asia. Näytelkää ideat. 

Oppilaat ovat myös lueskelleet koulukirjaston kirjoja, kirjavalikoima on aika hyvä!

Lisäksi päivään on mahtunut ympäristöoppia sekä käsitöitä. 

Kivaa viikonloppua ! 💓

t. Milla

torstai 24. syyskuuta 2020

Torstai 24. 9.

 Hei!
Torstaina on sijaisen johdolla edetty näin: 

Matematiikka (jakotunti) Aiheena tilastot eli kpl 14.

Tehkää älytaululle  (valkotaulu) omia pylväsdiagrammeja niin, että oppilaat saavat äänestää 3-5 vaihtoehdosta. Esim. lempiväri tai sisarusten lukumäärä. Vaihtoehdon yläpuolelle merkitään sen saamat äänet esim. raksilla.

Keskustelua:  Mikä vaihtoehdoista sai eniten ääniä? Montako ääntä? Mikä vähiten? Montako ääntä? (opeopas s.55, virittäytyminen)

Tehkää matikan kirjasta s. 62-63. Saa tehdä seuraavaakin aukeamaa.

Kotitehtäväksi mökki 14 s. 65. 


Äidinkieli 

-Nimenhuuto

-kalenteri ja päiväjärjestys

-tarkistakaa kotitehtävä pikkumäyrävihkosta (anna leimat) ja merkitkää uusi läksy; s. 11 laatikko, piirrä 5 N-kirjaimella alkavaa asiaa.

-tarkistakaa lukuläksy niin, että kaikki lukevat omaa lukuläksyään hetken pienellä äänellä ja ope kiertelee ja kuuntelee. Jokainen ottaa uuden lukuläksyn N-krijaimeen liittyen. Jos ei keksi muuta, niin eilinen läksy uudelleen.  (Sujuvasti lukevat voivat ottaa tehtäväksi s. 35 alareunasta kysymykset 1-2 mietittäväksi.)

-Käykää läpi yhdessä vuorokeskustelu Aapisen s. 33.  ”Vuorokeskustelu”.

-Jos tehtäväkirjasta on kesken N-tehtävät eli s. 26-29, niitä voi tehdä.  Valmiit voivat lukea koulukirjaston kirjoja tai olla apuopettajia jonkun yhden oppilaan luona (viimeisissä haastavimmissa tehtävissä tarvitaan lukutaitoa)

Kuviksen ja liikunnan tunnit Kirsi-open ja Sanna-open kanssa yhteistyössä. 

T. Milla 🌺


keskiviikko 23. syyskuuta 2020

Keskiviikko 23.9.

 Hei!

Tänään luokassa on puuhailtu mm. seuraavaa sijaisen johdolla; 

Aamulla uskontoa ja elämänkatsomustietoa.

Äidinkieli; 

-Oppilaat jatkavat työkirjan tehtäviä s.26-27. Voivat tehdä myös aukeamaa s. 28-29.

-tarkistakaa pikkumäyrävihkosta vanha läksy (anna leimat) ja merkatkaa uusi läksy s.11. päivämäärällä. Riveille pitää kirjoittaa ainakin 5 sanaa, joissa on N-kirjain (alussa, keskellä tai lopussa). 

-Merkitkää myös Aapiseen uusi lukuläksy (jokainen valitsee itse).


Matematiiikka

-Opeta lapsille, mikä on tukkimiehen kirjanpito. (Sitä tarvitsee muutamassa kirjan tehtävässä)

-Tutkikaa sitten matikan kirjan opetusruutua s. 58. Mitä näet kuvassa? Tutkikaa hajotuskonetta. Kuinka monta palloa on pudotettu koneeseen? Kuinka monta palloa on liukunut toiseen putkeen? Entäs toiseen? Kuinka monta palloa on siis yhteensä? Lukekaa hajotelma ääneen: Luku 5 hajoaa luvuiksi 2 ja 3. Pohtikaa, millä muilla tavoilla pallot voivat hajota koneeseen.

-Tehkää matikan kirjasta s. 58-59. Saa tehdä myös seuraavan aukeaman. Läksyä ei tällä kertaa.


Vikalla tunnilla liikuntaa yhteistyössä 2A- ja 2B-luokkien kanssa. 

tiistai 22. syyskuuta 2020

Tiistai 22.9.

 Hei!

Olen edelleen töistä pois. Sijaiselle olen antanut ohjeet, että äidinkielessä on edetty tänään seuraavanlaisesti; 

Aiheena N-kirjain

-tarkistakaa kotitehtävä pikkumäyrävihkosta

-kotitehtäväksi pikkumäyrävihkosta s. 10 2 seuraavaa riviä.

-N-kirjain jatkuu. Onko meidän luokassa oppilaita, joiden nimessä on N?

-Aapisen N-aukeama. Käykää läpi N-kirjainta opeoppaan avulla (Äänne ja kirjain) eli äänteen tunnistaminen, erottaminen ja sanojen etsiminen Aapisen kuvasta.

-Käykää läpi Aapisen aukeaman tavutaulu yhdessä

-merkitkää kotitehtäväksi myös lukuläksy päivämäärällä. Oppilaat voivat valita lukuläksyn itse N-aukeamalta. 

-Kerratkaa, kuinka N ja n kirjoitetaan. (muoto, koko)

-Tehkää äidinkielen Tehtäväkirjasta s. 26-27. Jos joku on nopea, voi lukea kirjaa. Kaikki eivät ehdi tehdä, se on ok. Tehtäväkirjasta ei läksyä.


Lisäksi päivän aikana on ollut ymppää ja musaa. 

Toivottavasti pääsisin pian takaisin "sorvin ääreen"...

t. Milla

maanantai 21. syyskuuta 2020

Maanantai 21.9.

 Hei!


Tänään oma ope oli pois töistä, mutta sijainen tilalla.  Koulussa on tehty tänään mm. seuraavaa; 

Matematiikka; kirjasta s. 54-55  (vitosen piirtämistä kannattaa harjoitella kunnolla)

Kotitehtävä: mökki 12 sivulta 57 


Äidinkieli      

-viikonlopun kuulumiset

-N-kirjain. Aapisesta s. 32. Kuvan tutkiminen, N-kirjainten etsintä ja piilotetut sanat.  

-N- ja n-kirjaimen piirtäminen. (Kirjainten koko, suunta, muoto)

- Kotitehtäväksi pikkumäyrävihkosta s. 10  kolme ensimmäistä riviä


t. Milla



perjantai 18. syyskuuta 2020

Perjantai 18.9.

 Hei!

Tänään äidinkielen jakotunneilla otimme ipadit käyttöön. Jokainen sai ipadin käteensä ja harjoittelimme käyttämään safariselainta ja kirjautumaan Aapisen nettipeleihin. Kakkosluokkalaisista oli suuri apu, ykköset ja kakkoset pohtivat pareittain kirjautumista. Edukustannuksella on tosi kivat nettimateriaalit Aapiseen. Pelejä ja tehtäviä löytyy äänteisiin, tavuihin, sanoihin ja virkkeisiinkin liittyen. 

Ympäristöopin tunnilla kävimme läpi viikonpäivät. Viikonpäivät opetellaan ulkoa lähiaikoina, tosi moni kyllä osasi ne jo. Opettelimme aiheeseen liittyvää Värikäs viikko -laulua. 

Käsityötunnilla oppilaat repivät, rypistelivät ja liimasivat silkkipaperista pihlajanmarjoja työhön, jota on tehty jo usean viikon ajan. Tuli todella hienoja taideteoksia! Laitan kuvaa tänne blogiin, kunhan saamme työt seinälle. 

Viikonlopuksi ei tullut läksyä. 😊

Kivaa viikonloppua!
t. Milla

torstai 17. syyskuuta 2020

Torstai 17.9.

 Moi!

Tämä oli oikein puuhakas torstai. 

Matematiikassa oli aiheena suurempi kuin ja pienempi kuin -merkit. Apuna merkkien opettelussa oli tarina susi hukkasesta, joka on ahne ja syö aina ne, joita on enemmän. Oppilaita pyydettiin  luokan eteen kahtena ryhmänä ja susi söi aina ne, joita oli enemmän. 

Oppilaat tekivät todella hienosti matikan kirjan tehtävät s. 50-51. Kotitehtäväksi tuli mökki 11 sivulta 53.  Muuta läksyä ei tänään tullutkaan. Tavujen lukijoille suosittelen tavutreeniä monisteesta. 



Loppupäivä sujuikin sitten kädentaitojen parissa. Kuvataiteessa auringonkukkatöitä jatkettiin ja jokainen maalasi vesiväreillä taustan. Myös hienomotoriikkaa treenattiin kuumailmapallomonisteella. Lopuksi yhteisessä liikuntahetkessä oli luokassa tanssin riemua. 💃

t. Milla

keskiviikko 16. syyskuuta 2020

Keskiviikko 16.9.

 Moi!

Keskiviikkopäivä pyörähti käyntiin elämänkatsomustiedon ja uskontotunnin merkeissä. Uskonnossa pohdimme erilaisia tapoja selvittää ristiriitatilanteita tai muita hankaluuksia. Apuna oli Reima, joka meinasi räjähtää sekä ongelmanratkaisuapulainen. Ongelmanratkaisuapulainen kiinnitettiin luokan seinälle, sieltä voi käydä tsekkaamassa keinoja harmituksen selättämiseen. Jotta ei tarvitsisi ottaa nyrkkejä esille. Tärkeänä ohjeena on toki myös, että kertoo huolestaan aikuiselle. 

Matikassa harjoiteltiin ensin nelosen piirtämistä. Hienomotoriset taidot kehittyvät lapsilla viikko viikolta! Usein ruokailun jälkeen on hetki, jolloin treenataan kynätaitoja esim. monisteiden avulla. 

Sitten matikassa käytiin läpi luvun 4 hajoittaminen animaation avulla ja kirjasta tehtiin s. 46-47. Kotitehtäväksi tuli mökki s. 49. 

Äidinkielen tunnilla oppilaat saivat uudet lukuläksyt; tavuja, sanoja tai Aapisen tekstiä. Lapset pelasivat pareittain peliä, joka löytyy Aapisen sivulta 29. 

Tällä viikolla saimme tietoon, että liikuntasaliin on mahdollista päästä välillä keskiviikkoisin. Kävimme tutustumassa saliin ja miten siellä ollaan. Pallojakin ehdittiin pomputella. 

t. Milla

tiistai 15. syyskuuta 2020

Tiistai 15.9.

 Hei!

Tiistaina jakotunnilla oppilaat pääsivät kirjoituspuuhiin salaisuustehtävän merkeissä. Piti kirjoittaa alku- tai loppuäänne open sanomasta sanasta ja alku- ja lopputavun löytämistä ja kirjoittamista treenattiin myös. 

Äidinkielen tehtäväkirjasta teimme s. 25 tehtävät 5 ja 6. Kotitehtäväksi tuli s. 25 tehtävä 7. 

Lukuläksyjä annoin hyvin erilaisia. Joidenkin lukuläksy on monistelappusesta (lappu Aapisen välissä) ja jotkut saivat valita lukuläksyn Aapisesta itse (Aapisen välissä nauha oikealla kohdalla). Lukuläksy pitää aina lukea useampaan kertaan. Hyvä määrä on 3-5 kertaa, riippuen lukijasta ja tekstin pituudesta. 

Ympäristöopin tunnilla jatkettiin liikenneturvallisuusteemaa. Käytiin läpi pari liikennemerkkiä ja puhuttiin suojatien ylittämisestä. 

Musiikin tunnilla harjoiteltiin Täilaulu. Jospa sillä manattiin tulevan talven täit kokonaan pois! Lauloimme myös kaikulauluja, uutena Leijonaa mä metsästän -kappale. Se oli jännittävä. 🦁

t. Milla


maanantai 14. syyskuuta 2020

Maanantai 14.9.

 Hello!

Maanantaina kävimme läpi viikonlopun kuulumiset. Kaikki halukkaat saivat kertoa, että mitä olivat puuhailleet. 

Äidinkielen tehtäväkirjasta oppilaat pelasivat parin kanssa s. 7 kirjainpeliä. Teimme myös tehtäväkirjasta s. 24 tehtävät 1, 2 ja 3. Kotitehtäväksi tuli tehtävä 4. 

Leikimme leikkiä, jossa musiikin soidessa piti liikkua ympäri luokkaa. Kun musiikki loppui, piti ottaa läheltä pari ja tehdä ohjeen mukaan. 

Matematiikan tunnilla harjoittelimme numeroa neljä. Se onkin hieman haastava piirtää, mutta harjoitus tekee mestarin! Teimme matematiikan kirjasta s. 42-43 ja kotitehtäväksi tuli mökki numero 9 sivulta 45. 

Englannin tunnilla jatkoimme värien opettelua. Ope mm. kyseli "Who is wearing something blue/pink...?" Ja jos tiettyä väriä löytyi aina vaatteista, piti nousta seisomaan. 

Hauskaa alkavaa viikkoa!

t. Milla 👩

perjantai 11. syyskuuta 2020

Perjantai 11.9.

 Hei!
Kylläpä viikko vierähti nopeasti. 

Perjantaina äidinkielen tunnilla piirsimme pikkumäyrävihkoon oppilaiden keksimiä u-sanoja. Sitten luimme porukalla Aapisesta s. 26-27. Juttelimme tekstistä ja varsinkin unelmaruokakone sai mielikuvituksen laukkaamaan. Haaveilimme, että mitä kaikkea unelmaruokakone meille kokkaisi. Nam! Lopuksi oppilaat lukivat koulukirjaston kirjoja. 

Ympäristöopissa aiheena oli liikenneturvallisuus. Keskustelimme turvallisesta koulumatkasta. Koulumatkan aikana ei saa pelata kännykällä pelejä tai räpeltää sitä muutenkaan. Koulun pihallakin puhelimen pitäisi pysyä repussa, kellon siitä voi toki tarkistaa. Koulu suosittelee, että 1-2-luokkalaiset kulkisivat koulumatkan pyörällä. Keskustelua heräteltiin Liikenneturven youtube-videolla: https://www.youtube.com/watch?v=O6LzYe8GvkU

Käsityötunnilla sormivirkkaukset liimattiin itse maalatulle paperille. Hienoja puita tuli! 

Läksyjä ei viikonlopuksi tullut. 

Hauskaa viikonloppua! 😊
t. Milla

torstai 10. syyskuuta 2020

Torstai 10.9.

 Moi!
Tähänkin päivään mahtui monenlaista.

Jakotunnilla harjoiteltiin vihkoon kirjoittamista. Aapisesta tuttu Ilmi Jauhopilvi oli jättänyt ilmeisesti vanhan essunsa meidän luokkaan. Essun taskuista löytyi tavulettuja! Oppilaat hakivat essun taskusta tavuletun, lukivat tavun omalla paikalla ja kirjoittivat tavun vihkoon. Ja sama uudestaan. Yhden tavun jälkeen piti muistaa laittaa aina sormi väliin ennen seuraavan kirjoittamista, niin tavut eivät tulleet yhteen putkeen. Tunnin lopuksi oppilaat tekivät tehtäväkirjan tehtäviä. Läksyksi tuli lukuläksy. 

Pikkumäyrävihkosta ei tänään tullut läksyä, kun en muistanut sitä antaa 😅

Matikassa harjoittelimme lukujen hajoittamista. Melkein epätoivo iski, kun Sanoma pron nettimateriaaleissa oli just silloin huoltokatko, kun oli tarkoitus tehdä tehtävät opettajajohtoisesti ja katsoa niitä yhdessä taululta.... Mutta noh, siitäkin selvittiin. 😁Teimme tehtäväkirjasta s. 34-35. Kotitehtäväksi tuli mökki numero 7 s. 37. 

Ennen ruokailua piti ottaa esille siistijän minulle kertoma huoli. Vessoissa on useampana päivänä ollut pissiä lattialla! Siistijä oli ymmärrettävästi näreissään asiasta. Eli vessassa toimimisesta pidimme pienen tuokion ennen ruokailua...

Kuvistunnilla ihmettelimme auringonkukkaa. Luokassa oli ihan oikea auringonkukka mallina.  Kävimme läpi kasvin osat ja niiden tehtävät. Sitten aloitimme piirtämään kukkaa. Osa ehti jo vahaliiduilla värittää. Työ jatkuu ensi kerralla niin, että tausta väritetään vesiväreillä ja kukan keskusosaan tulee nykeröitä silkkipaperista. 

t. Milla


keskiviikko 9. syyskuuta 2020

Keskiviikko 9.9.

 Terve!

Keskiviikkoisin on uskontoa ja elämänkatsomustietoa. Uskonnon tunnin porukan kanssa pohdimme erilaisia keinoja itsensä rauhoittamiseen. Inspiraationa oli Reima, joka meinasi suuttua ja räjähtää. Yksi keino rauhoittumiseen on laittaa käsi vatsan päälle ja hengittää 3 kertaa syvään sisään ja ulos. Testasimme sitäkin. 

Äidinkielessä lukuläksyt luettiin pienessä porukassa tai pareittain. Uusi lukuläksy on merkattu kaikille. Samoin läksyksi tuli kirjoittaa pikkumäyrävihkoon vähintään 5 sanaa, joissa on jossain kohtaa u-kirjain. 

Matematiikan tunnilla oppilaat pelasivat matikkapeliä kirjan s. 38. Avuksi pelaamaan tulivat kakkosluokkalaiset. Kakkoset auttoivat myös s. 39 tehtävissä. Kotitehtäväksi matikan kirjasta tuli väritystehtävä eli s. 40 tehtävä 4. 



Liikuntatunnilla palloiltiin, juoksenneltiin ja tanssittiin.

t. Milla

tiistai 8. syyskuuta 2020

Tiistai 8.9.

 Hei!

Tiistaina ympäristöopissa oli aiheena koulu. Miksi koulua käydään? Ketä aikuisia koulussa työskentelee? Mikä on opettajan tehtävä? Mikä on oppilaan tehtävä? Onko ok kieltäytyä tehtävien tekemisestä tai liikuntatunnin peliin osallistumisesta koska ei huvita? Syntyi mukavaa keskustelua. Lopuksi totesimme, että hyvä käytös jatkuu tietenkin myös iltapäiväkerhossa, vaikka koulupäivä onkin jo päättynyt. Ekaluokkalaiset ilahtuivat keltanokkalippiksistä, jotka jaettiin kaikille! Lippiksissä on nimi ja ne on siis annettu ihan omaksi. Poissaolijoiden lippikset lokeroissa. 

Äidinkielen yhteisellä tunnilla tutkimme tavutaulua ja keksimme tavuista sanoja. U-jumpassa piti u-kirjaimen kuullessaan esitellä vähän hauista. Arvoitukset kiinnostivat oppilaita. Lopuksi oppilaat pareittain lukivat  Aapisen u-aukeaman sanalistan 4 ekaa sanaa ja etsivät ne yhdessä kuvasta. 

Musiikin tunnilla Sanna-open johdolla lauleskelimme kivoja kaikulauluja. 🎵

Äidinkielen jakotunnilla kävimme tarkasti läpi tavutaulun sanat. Jokaiselle on merkattu oma lukuläksy Aapisesta. Lisäksi läksyä tuli pikkumäyrävihkosta, 2 seuraavaa riviä u-kirjainta.  Oppilaat ahkeroivat työkirjasta s. 20-21. Osa kerkesi jo seuraavallekin aukeamalle. Hurjia kirjoittajia nämä! 😊

t. Milla



maanantai 7. syyskuuta 2020

Maanantai 7.9.

 Heips!


Maanantaina matematiikassa kävimme läpi lukua 3. Aloitimme miettimällä, mitä on olemassa kolme.. Oppilaat keksivät ainakin liikennevalot, Iso paha susi ja kolme porsasta, peippo sanassa on 3 p-kirjainta.. Numeron 3 piirtäminen ei olekaan mikään helppo juttu. Ihmettelimme ensin, että miltä se 3 näyttää. Osan mielestä se toi mieleen puolikkaan kasin, jonkun mielestä se muistutti pyllyä. Totesimme, että 3 aloitetaan ylhäältä. 

Matikan kirjasta teimme s. 30-31. Kotitehtäväksi tuli mökki 6 s. 33. Osalla jäi kesken aukeama ja he halusivat sieltä ylimääräistä läksyä. Mahdolliset extraläksyt on ympyröity suoraan oppilaan kirjaan.

Äidinkielen tunnin alussa oppilaat saivat kertoa mukavista viikonlopun puuhista. Suurin osa porukasta oli kuullut myös, mitä ikävää koulun pihamaalla oli viikonloppuna yöllä käynyt, joten siitä keskustelimme myös. Asiasta puhuttiin rauhallisesti ja faktapohjaisesti ja lopuksi totesimme, että päiväsaikaan kun koulussa on turvalliset aikuiset paikalla, koulu on turvallinen paikka, eikä syytä huoleen ole. Siitä muistuttelimme Kirsin kanssa, että jos on murheita tai jokin asia huolestuttaa, kannattaa jutella aikuisen kanssa. Se auttaa aina. 

Tämän viikon kirjain on u. Aapisesta etsimme piilotetut u-kirjaimet. Huomasimme, että suu on supussa, kun u-äänne sanotaan. Harjoittelimme u-kirjaimen piirtämistä harjoitusmonisteeseen. U ei ole mikään helppo,joten tarkkuutta vaaditaan! Kotitehtäväksi tuli pikkumäyrävihkosta u-kirjainta 3 ekaa riviä. 

Englannin tunnilla oli aiheena värit. Opettelimme värejä enkun open tuomien sydänten avulla. Lisäksi katsoimme kaksi hauskaa videota. Lopuksi oppilaat värittivät värityskuvat, joihin tarvittiin englantia. (Poissaolijoiden värityskuvat laitoin heidän omiin lokeroihinsa.)




Mukavaa viikkoa kaikille!
t. Milla


perjantai 4. syyskuuta 2020

Perjantai 5.9.

 Moi!
Perjantaina äidinkielen jakotunneilla kävimme porukalla läpi Aapisen s. 21 vuoropuhelun. Luimme sen porukalla läpi. Lisäksi luimme s. 22-23 ja juttelimme tekstistä. Kuuntelin kaikkien lukuläksyn.

Tarkistimme muutkin läksyt. Viikonlopuksi ei tullut läksyä. (muutama vaati Aapisesta extraläksyä, heille merkkasin)

Ympäristöopissa oli aiheena turvallisuus. Kävimme läpi, miten toimimme palohälytyksen sattuessa ja sitten harjoittelimme sitä; 

 1. Suut suppuun 2. Kengät jalkaan. 3. Ulkovaatteet kainaloon 4. Pihalle oman luokan jonoon ripeästi.  

Ruokailun jälkeen käsityötunnin suunnitelmat menivät uusiksi. Terveydenhoitaja tuli kertomaan Koivikkoon, että hänen työnsä oli häiriintynyt, kun Koivikon oppilaita oli juossut ja huutanut matkalla ruokalasta takaisin luokkaan. Möly oli kuulunut kahden oven läpi. Luokkaan tullessa monikaan ei ollut noudattanut opelta saatua ohjetta (tee omalla paikalla omaa vihkoa). Tästä juteltiinkin sitten pitkään ja vakavasti. Miksi sisällä ei juosta eikä huudeta? Miksi aikuisen ohjeita on noudatettava? 

Käsityötunnille ei jäänyt juurikaan aikaa.. Pihlajapuun oksia ei ehditty nyt liimaamaan, mutta hahmottelimme ne lyijykynällä. Joskus suunnitelmat muuttuvat.

Päivän päätteeksi lauloimme Aapisen lauluja. Kävimme läpi myös WWW:n eli What Went Well? Eli koottiin vielä viikon onnistumiset ja kivat jutut pakettiin. Niitäkin onneksi oli! 

Kivaa viikonloppua! 

t. Milla

torstai 3. syyskuuta 2020

Torstai 4.9.

 Hello!

Tänään oli jännittävä koulukuvauspäivä. Tunnelma oli sen mukainen, useammalla muurahaisia pöksyissä..😁 Valokuvauksesta selvittiin hienosti, mutta ottihan se toki oman aikansa. Vanhemmat sitten netistä tilailevat ja maksavat haluamansa kuvat. 

Matikan jakotunnilla laskimme aukeaman s. 26-27. Osa ehti seuraavallekin sivuille pohdintatehtävien pariin. Kotitehtäväksi tuli s. 29 mökki numero 5. 

Äidinkielen tunnilla teimme tehtäväkirjan tehtäviä s.16-19. Kotitehtäväksi tuli piirtää pikkumäyrävihkoon s-kirjaimella alkavia sanoja ainakin 5 kpl. Ne jotka osaavat kirjoittaa, voivat kirjoittaa piirrosten alle, että mitä ne esittävät. Lisäksi jokaiselle tuli lukuläksy. Muutamalla lukuläksy on merkattu ylimääräiseen tavu- tai sanalappuun, mutta se on Aapisen välissä. 

Poissaolijoille tiedoksi, että jos haluaa ottaa yksityiskuvan, se onnistuu maanantaina 7.9. 

t. Milla

keskiviikko 2. syyskuuta 2020

Keskiviikko 2.9.

 Heips!


Keskiviikkona ekalla tunnilla oli uskontoa ja elämänkatsomustietoa. Elämänkatsomustieto- eli et-porukka tapasi opettajan ekaa kertaa ja he tutustuivat porukalla. Uskonnon tunnilla oli aiheena ystävyys. Sanna-ope luki tarinan ja oppilaat pohtivat porukoissa tarinan tilanteeseen ratkaisua.

Ruokailun jälkeen teimme hetken matikan tehtäviä kirjasta. Sitten perehdyimme taas aapisen tavutauluun eli luimme tavuja ja keksimme niistä sanoja. Kaikille tuli lukuläksy ja pikkumäyrävihkoon riveille pitää kirjoittaa ainakin 5 sanaa, joissa on joissain kohtaa s-kirjain. 



Päivän päätteeksi lähdimme yhdessä käymään läheisessä metsässä. Metsässä matikan tehtävänä oli sarjoittaminen eli piti keksiä joku säännönmukaisuus ja rakennella se luonnonmateriaaleista. Se onnistui hyvin! Lopuksi oli vapaata leikkiä metsässä ja siellähän syntyi mahtavia majoja ja monenlaisia leikkejä. 

Huomenna valokuvaus! Koulupäivä lukujärjestyksen mukaan.

t. Milla 


tiistai 1. syyskuuta 2020

Tiistai 1.9.

 Hei!

Tänään syyskuu pyörähti käyntiin. Tutkimme asiaa kalenterista. 

Äidinkielessä jatkoimme s-kirjainta. Kaikille merkattiin lukuläksyt s-kappaleesta ja toinen kotitehtävä tuli pikkumäyrävihkosta; 2 riviä s-kirjainta. 

Musiikin tunnilla lauloimme ystävyyteen ja tutustumiseen liittyviä lauluja. 

Ympäristöopin tunnilla oli aiheena oppilaskunnan hallituksen edustajan valinta. Ensin käytiin läpi, mitä oppilaskunnan hallitus tarkoittaa. Sitten mietimme, millaisia taitoja tai ominaisuuksia oppilaskunnan hallituksen edustajalla kannattaa olla. 

Ruokailun jälkeen ehdokkaat järjestäytyivät luokan eteen ja esittelivät itsensä luokalle sekä kertoivat, miksi he olisivat hyviä luokan edustajia. Yleisö sai esittää kysymyksiä. Lopuksi pidettiin suljettu lippuäänestys. Oppilaskunnan hallituksen edustaja luokaltamme on Paavo ja varajäsen Mico. 

Hieno homma! 👍

t. Milla